یوروکنترل گزارش های متعددی دریافت کرده است مبنی بر اینکه پروازها حین کاهش ارتفاع تنها بخاطر نرخ بالای تغییر ارتفاع در 1000 پای منتهی به ارتفاعی که از سوی کنترلر مجاز شده بودند، از سیستم TCAS، بی دلیل RA دریافت می کنند. این RA بی هیچ ضرورتی ایجاد می شود و تنها موجب هواس پرتی خلبان و گهگاه اعتراض بی مورد به کنترلر می شود.
TCAS سیستمی است که پس از محاسبات ریسک تصادم بر مبنای سرعت افقی و عمودی هواپیماها پیام RA صادر می کند. بهمین خاطر نرخ بالای سرعت عمودی هواپیما قبل از رسیدن به ارتفاع موردنظر می تواند باعث شود TCAS بطور منطقی پیش بینی تصادم کند درصورتی که کنترلر ترافیک هوایی حداقل جدایی ایمن را برای آنها درنظر گرفته است. دلیل این موضوع آن است که TCAS قصد واقعی پرواز را نمی تواند تشخیص دهد و اطلاعات مربوط به اتوپایلوت و سیستم مدیریت پروازی به TCAS داده نمی شود. اکثر RA ها داخل 2000 پایی قبل از رسیدن به ارتفاع مورد نظر ایجاد می شود و بنحوی است که خلبان نمی تواند تشخیص دهد که آیا این RA بلحاظ عملیاتی ضروری هست یا نه و شاید عکس العمل نامناسب خلبان باعث به خطر افتادن پرواز شود.
بهترین راهکار برای اجتناب از چنین رویدادهایی این است که خلبان ها درصورت نیاز برای تغییر ارتفاع به ارتفاعی که در ارتفاع مجاورش پرواز دیگری وجود دارد، نرخ تغییر ارتفاع را کاهش دهند.
شما می توانید برای مطالعه ی بیشتر این موضوع بولتن آموزشیِ TCAS را که شامل سه رویداد این چنینی است از طریق لینک زیر دانلود کنید.
بولتن آموزشی TCAS
منبع: جامعه متخصصین مراقبت پرواز ایران