نخستین ستآپ آزمایشگاهی کشور که مجهز به قابلیت دسترسی از دور است، در آزمایشگاه دسترسی از دور دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف راه اندازی شد. این مجموعه یک سرومکانیزم آزمایشگاهی است که نحوه کنترل زاویه بالک های آیرودینامیکی یک وسیله پرنده را به دانشجو آموزش می دهد.
به گفتهي دکتر هادی نوبهاری، طراح این سيستم:"آزمایشگاه دسترسی از دور دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف به همت قطب علمی سامانههای هوافضایی کشور در حال راهاندازی است و این دستگاه، که نخستین مجموعه راهاندازیشده از این آزمایشگاه جامع محسوب میشود، یک سرومکانیزم آزمایشگاهی است که با هدف آشنایی دانشجو با اجزای سیستم کنترل بالکهای آیرودینامیکی وسایل پرنده، چگونگی تعامل این اجزا با هم و همچنین فراهمکردن امکان طراحی و پیادهسازی سریع کنترلکننده (Rapid Control Prototyping) و نیز امکان بررسی اثر گشتاورهای آیرودینامیکی بر عملکرد حلقه کنترل ایجاد شدهاست."

این دستگاه دو ویژگی ممتاز دارد که آن را از سایر سرومکانیزمهای آزمایشگاهی موجود در آزمایشگاههای کنترل متمایز میسازد. نخست آنکه در این دستگاه امکان اعمال گشتاور آیرودینامیکی به بالک نیز وجود دارد. بهعلاوه، در این دستگاه این امکان ایجاد شده که دانشجو بتواند بدون نیاز به حضور در آزمایشگاه و حتی از منزل و بدون محدودیت زمانی در هر یک از ساعات شبانه روز با داشتن تصاویر زنده از دستگاه، از آن استفاده کند و آزمایش های موردنظر را انجام دهد.
در این روش همچنین ضرورتی برای گروهبندی دانشجویان وجود ندارد و دانشجویان میتوانند بهصورت انفرادی در بازههای زمانی که خود رزرو میکنند، آزمایشهای مربوطه را انجام دهند. این قابلیت همچنین امکان ارائه خدمات متقابل با سایر دانشگاهها و حتی برخی از دانشگاههای خارج از کشور را نیز فراهم کردهاست.
به گفته ي دكتر هادي نوبهاري: "اولین کاربر بینالمللی این دستگاه آقای دکتر امامی استاد دانشگاه و بودند که به درخواست دانشکده مهندسی هوافضا و بهمنظور ارزیابی قابلیتها و عملکرد دستگاه، همه آزمایشهای قابل انجام توسط دستگاه را بهصورت کامل و بدون هیچگونه مشکل از دانشگاه و انجام دادند."
وي همچنين افزود:" آزمایشهایی که در حال حاضر توسط این دستگاه قابل انجام است عبارتند از: اعمال ورودیهای مختلف بهصورت حلقهباز، تحلیل نتایج و استخراج مدل دینامیکی سیستم و همچنین اعمال ورودیهای مختلف به سیستم حلقهبسته و مطالعه اثر تغییر پارامترهای کنترلکننده تناسبی- مشتقی- انتگرالی که برای کنترل زاویه بالک از آن استفاده میشود."
به نقل از هیتنا به همراه تصاویر
PC Flight Simulation Geek Since 1998