Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
11 سال پیش
از دیر باز بسیاری از پرندگان نظیر غازها به صورت گروهی پرواز می‌کرده‌اند. پرواز پرنده‌ها در گروه های مشخص موجب صرفه جویی در انرژی مصرفی آن‌ها می‌شود. در حقیقت آن‌ها از گردابه های ایجاد شده توسط پرندگان جلویی استفاده کرده و به نوعی بر روی آن‌ها موج سواری می‌کنند. اگرچه پرنده‌ها مدت‌هاست این کار را انجام می‌دهند، ولی به تازگی این ایده توسط نیروی هوایی آمریکا مورد توجه و طی پروژه $AVE مورد بررسی قرار گرفته است.

UserPostedImage


پرواز هواپیماها در گروه‌های مشخص پیش از این توسط جنگنده‌ها و اغلب در نبردها طی مأموریت‌های آفندی و پدافندی صورت می‌گرفته است. اما اکنون طی پروژه مذکور کاهش مصرف سوخت هواپیماهای ترابری در پی پرواز در دسته‌ها مشخص، مشابه با پرواز پرندگان مورد بررسی قرار می‌گیرد. گردابه‌های ایجاد شده به وسیله نوک بال هواپیمای جلویی در حین پرواز آن، می‌توانند نیروی برآ برای هواپیمای پشت سری یا کناری تولید کنند. لذا هواپیمای پشت سری یا کناری می‌تواند از این نیروی برآی مجانی استفاده کرده، مصرف سوخت کمتری داشته باشد. برنامه $AVE یا موج سواری هواپیما بر روی گردابه‌ها، اولین تست‌های پروازی خود را در ماه گذشته با دو فروند C-17 Globemasters. به انجام رسانید.

UserPostedImage


تست‌های اولیه نشان داده است، در صورتی که هواپیماها در آرایش صحیحی پرواز کنند، می‌توان به صرفه جویی 10 درصدی در مصرف سوخت دست پیدا کرد که به نوبه خود میزان قابل توجهی می‌باشد. نکته مهم اینجاست که این میزان صرفه جویی بدون نیاز به انجام کار خاصی و یا هزینه اضافی، قابل دستیابی است. تنها لازم است خلبان خودکار را به گونه ای تنظیم کرد که هواپیما در محل مناسب در گروه پروازی قرار بگیرد. تحقیقات انجام شده در این راستا نشان می‌دهد که لازم نیست هواپیماها زیاد نزدیک هم باشند. حتی اگر هواپیمای پشت سری تا 4000 فوت نیز از هواپیمای جلویی فاصله داشته باشد، می‌توان به این صرفه جویی در مصرف سوخت دست پیدا کرد.

در حالی که صرفه جویی 10 درصدی سوخت بسیار عالی است، تست‌های اولیه ناسا (در سال 2003) تلاش کرد که یک F/A-18 را با یک DC-8 در یک دسته قرار دهد. نتایج حاکی از صرفه جویی نزدیک به 30% مصرف سوخت بود که با موج سواری جنگنده بر روی گردابه‌های ایجاد شده به وسیله هواپیمای ترابری بود. نکته مهم در اینجا این است که شما می‌توانید به طور قابل ملاحظه ای در مصرف سوخت، بدون اینکه مجبور به انجام کار خاصی باشید، صرفه جویی کنید.

اگرچه صرفه جویی 10 درصدی در مصرف سوخت یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود ولی تست‌های اولیه ناسا (در سال 2003) نشان داده است که صرفه جویی بیشتر نیز قابل دستیابی است. در این راستا ناسا یک فروند هواپیمای جنگنده F/A-18 را با یک فروند هواپیمای DC-8 در یک دسته قرار داد. نتایج این تست پروازی کاهش 30 درصدی مصرف سوخت را نشان می‌داد، که هواپیمای جنگنده با موج سواری بر روی گردابه‌های ایجاد شده بوسیله این هواپیمای ترابری به آن نایل شده بود.

به نقل از هیتنا
PC Flight Simulation Geek Since 1998