(این گزارش قبل از رسیدن به سمت مدیر عاملی آقای پرورش می باشد)
بازار سهام- گروه بورس:
فرهاد پرورش، معاون برنامهريزي شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي اعلام كرد:
درصورتي كه موضوع صندوق بازنشستگي اين شركت تعيين تكليف شود، شركت هما از حالت زيان ده خارج خواهد شد.
به گزارش همشهري، گزارشهاي مالي شركت هواپيمايي هما نشان ميدهد زيان عملكرد اين شركت در سال 84 برابر با 40ميليارد تومان و در سالهاي 85 و 86 بهترتيب 28 و 19 ميليارد تومان بوده است.
اين در حالي است كه پيشبيني ميشود زيان اين شركت كه در سالهاي گذشته رو به كاهش بوده؛ در سال مالي 87 افزايش يافته باشد اما هنوز گزارش رسمي در اين زمينه منتشر نشده است.
به گفته فرهاد پرورش درصورتي كه موضوع صندوق بازنشستگي اين شركت كه سالانه 53 ميليارد تومان به آن پرداخت ميشود روشن شود، شركت هواپيمايي هما از حالت زيان ده خارج شده و بهطور تقريبي تا 10 ميليارد تومان نيز سود پيشبيني خواهد كرد.
قرار است براساس سياستهاي اصل 44 ابتدا 2 شركت زيرمجموعه هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران يعني شركتهاي ايران ايرتور و هتلهاي هما تا پايان سالجاري به بخش خصوصي واگذار شود و پس از جدا شدن اين دو شركت از بدنه اصلي، برنامه خصوصيسازي در شركت هواپيمايي هما به اجرا درآيد. به گفته مسئولان سازمان خصوصيسازي، سهام شركت ايران ايرتور از طريق بورس و سهام شركت هتلهاي هما از طريق مزايده به دست بخش خصوصي سپرده ميشود.
در همين زمينه فرهاد پرورش، معاون برنامهريزي شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران درباره آخرين جزئيات واگذاري شركت هما و زيرمجموعههايش گفت: بر مبناي آخرين مصوبه هيات واگذاري صددرصد از سهام شركتهاي هواپيمايي ايران ايرتور و هتلهاي هما به بخش خصوصي واگذار ميشود اما در مورد شركت هما همچنان 20درصد از سهام در دست دولت باقي خواهد ماند و 80 درصد عرضه خواهد شد.
وي درباره زيان شركت در سالهاي گذشته بيان كرد: بخش عمدهاي از زيان شركت مربوط به هزينههايي است كه به صندوق بازنشستگي شركت پرداخت ميشود؛ اين صندوق درحالحاضر شامل 7 هزار و 500 پرسنل بازنشسته است كه سالانه 52 تا 53 ميليارد تومان به آنها پرداخت ميشود.
وي تاكيد كرد: سازمان خصوصيسازي هماكنون در حال بررسي اين موضوع است و درصورتي كه اين صندوق به تامين اجتماعي يا صندوق بازنشستگي كشوري سپرده شود موضوع زيان شركت برطرف خواهد شد؛ چرا كه تامين منابع مالي اين صندوق از محل درآمدهاي شركت است.
پرورش ادامه داد: البته موضوعات ديگري نيز از قبيل اجازه آزادسازي نرخ بليت، كاهش مقررات دولتي و همچنين حذف تقاضاهاي تكليفي دولت مطرح است كه ميتواند پس از خصوصيسازي به سودآوري سهام شركت هواپيمايي هما كمك كند.
وي تصريح كرد: ما سالانه پروازهاي تكليفي داريم كه از سوي دولت براي ما تعيين ميشود؛ درصورتي كه ممكن است اين پروازها براي ما به لحاظ اقتصادي سودآورنباشد اما بهدليل تقاضاهاي تكليفي مجبور به انجام آن هستيم؛ بهطور مثال در حال حاضر زيان هما از محل پروازهاي تكليفي به توكيو حدود 6 ميليارد تومان است.
به گفته معاون برنامهريزي شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي، همچنين كاهش مقررات دولتي پس از خصوصيسازي و آزادسازي نرخ بليت از ديگر مواردي است كه ميتواند به سودآور شدن شركت كمك كند.
پرورش در پاسخ به اين پرسش كه آيا خصوصيسازي باعث ارتقاي سطح كيفيتي هواپيماها خواهد شد، گفت: اين موضوع ارتباطي بهخصوصيسازي ندارد و مربوط به تحريمهايي ميشود كه ما هماكنون با آن درگير هستيم.