Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
11 سال پیش
UserPostedImage

ماهواره دانشگاه صنعتي اميركبير(Autsat) داراي توانايي سنجش از دور و ذخيره و ارسال اطلاعات مخابراتي است كه طراحي و ساخت اين ماهواره از خردادماه سال 86 در قالب يك طرح چند رشته‌ اي با مشاركت چهار دانشكده دانشگاه صنعتي اميركبير انجام شده است كه درحال حاضر اين ماهواره تكميل و در انتظار پرتاب قرار دارد.

اين ماهواره با حدود 80 كيلوگرم وزن قرار است در ارتفاع 661 كيلومتري و با زاويه‌ 98 درجه در مدار زمين قرار گيرد كه بر روي اين ماهواره چهار دوربين تعبيه شده كه اين دوربين ها وظيفه رصد پوشش گياهي نواحي مختلف ايران و نيز ذخيره و ارسال اطلاعات را برعهده دارند.عليرضا رهايي، رئيس دانشگاه صنعتي اميركبير در اين خصوص گفت: ماهواره اميركبير از نظر وزني و قرار گرفتن در موقعيت مدار زمين داراي ويژگي هاي خاصي است كه مشخصات پرتاب كننده آن با ديگر ماهواره هاي پرتاب شده در كشور متفاوت است.وي افزود: سيستم پرتاب كننده ماهواره دانشگاه اميركبير به دليل ويژگي هاي خاص درحال ساخت توسط متخصصان داخلي و خارجي است.رئيس دانشگاه صنعتي اميركبير تصريح كرد: حدود يك سال است كه بر روي پرتاب كننده ماهواره دانشگاه صنعتي اميركبير تحقيق شده است كه اميداوريم در سال جاري سيستم پرتاب كننده آن آماده شود كه بعد از آمادگي سيستم پرتاب كننده اين ماهواره به فضا پرتاب مي شود.رهايي بيان داشت: ماهواره اميركبير از نظر طراحي و ساخت به صورت كامل آماده است و زماني كه پرتاب كننده اين ماهواره آماده شود اين ماهواره نيز به فضا پرتاب مي شود.
در پروژه طراحي و ساخت ماهواره دانشگاه صنعتي اميركبير 65 نفر از محققان دانشگاهي شامل 15 نفر از اساتيد دانشكده‌هاي مختلف و 50 نفر از دانشجويان دكتري، كارشناسي ارشد و دانش آموختگان دانشگاه همكاري داشته اند.

سازمان فضايي ايران سه دانشگاه صنعتي اميركبير، صنعتي شريف و علم و صنعت ايران را به ساخت ماهواره مامور كرده است كه ماهواره نويد نتيجه تلاش متخصصان دانشگاه علم و صنعت، Autsat نتيجه تلاش متخصصان دانشگاه اميركبيراست كه از اين بين تاكنون ماهواره نويد به فضا پرتاب شده و ماهواره Autsat نيز در انتظار پرتاب به فضا به سر مي برد.گفتني است، ماهواره دانشگاه صنعتي شريف، آخرين ماهواره از سري ماهواره هاي طراحي و ساخت دانشجويي در كشور خواهد بود كه به فضا پرتاب مي‌شود.

برگرفته از:خبرگزاری دانشجو

PC Flight Simulation Geek Since 1998
Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
11 سال پیش
UserPostedImage


ماهواره امیر کبیر آماده پرتاب است.

دكتر 'حمید فاضلی' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا خاطرنشان كرد كه سازمان فضایی ایران كارفرمای این پروژه و دانشگاه امیركبیر پیمانكار این پروژه است . در حال حاضر نمونه مهندسی این ماهواره آماده شده است و نمونه فضایی آن نیاز به آزمایش ها و تست های بیشترمحیطی دارد.

همچنین دكتر 'علیرضا رهایی' رییس دانشگاه صنعتی امیركبیر نیز درمورد آخرین وضعیت ماهواره امیركبیر گفت: این ماهواره مراحل طراحی و ساخت را پشت سر گذاشته است وهم اكنون در انتظار پرتاب قرار دارد. مشكل اصلی در پرتاب ماهواره امیركبیر، پرتابگر است و به محض آماده شدن سیستم پرتاب كننده ، پرتاب انجام می شود . وی گفت : با توجه به وزن این ماهواره نمی توان از پرتابگرهایی كه تاكنون مورد استفاده قرار می گرفتند، برای پرتاب آن استفاده كرد.

دكتر ' مصطفی صفوی' مدیر پروژه طراحی و ساخت ماهواره امیركبیر نیز چندی پیش در مراسم هفته جهانی فضا یادآور شد كه ماهواره امیركبیر در مدار661 كیلومتری زمین قرار خواهد گرفت و ارتفاع آن از ماهواره های نوید علم وصنعت، امید، رصد و ماهواره دانشگاه صنعتی شریف بیشتر است. به گفته وی طول عمر این ماهواره كه از جمله ماهواره های كوچك تحقیقاتی است ، سه تا پنج سال است و 80 كیلوگرم وزن دارد. صفوی خاطرنشان كرد: هدف از ساخت ماهواره های كوچك تحقیقاتی استفاده از آنها در فعالیت های فضایی است. ماهواره های كوچك تحقیقاتی موجب افزایش درك ما از محیط نزدیك زمین بصورت بلادرنگ از این محیط می شوند . مدیر پروژه طراحی و ساخت ماهواره‌ دانشگاه صنعتی امیركبیر افزود : سازمان فضایی ایران نسبت به دیگر كشورها با تاخیر تاسیس شد اما از زمان تاسیس آن تا كنون فعالیت های فضایی در كشور قوام و انسجام بیشتری یافته است. به گفته وی سازمان فضایی در حال حاضر سه دانشگاه صنعتی امیركبیر، صنعتی شریف و علم و صنعت ایران را به ساخت ماهواره مامور كرده است.

برگرفته از: وبگاه سازمان فضایی ایران


PC Flight Simulation Geek Since 1998