amirfikat
  • amirfikat
  • 61.92% (دوستانه)
  • بال نقره ای - شاهین نشان شروع کننده موضوع
12 سال پیش
UserPostedImage

تقریباً 30 درصد از سوانح صنعت هواپیمایی در سال مربوط به خروج هواپیما از باند می شود و اکثر موارد خروج از باند هواپیما بخاطر تقرب unstable است. ضرورت اطلاع کنترلرها از شرایط تقرب Stabilized، موسسه ی ایمنی پروازی، یوروکنترل و سازمان خدمات ناوبری هوایی(CANSO) را بر آن داشته است تا مجموعه ی آموزشی آنلاینی تهیه کنند و در اختیار کنترلرها قرار دهند. این مجموعه ی آموزشی از طریق وب سایت skybrary قابل دسترسی است.

تقرب Stabilized

همه ی ایرلاین ها برای اجرای تقرب قبل از فرود، حداقل ضوابط قابل قبولی را تدوین کرده اند. موسسه ی ایمنی پروازی پیشنهاد می کند که همه ی پروازها می بایست در شرایط IMC تا 1000 پایی بالای فرودگاه و در شرایط VMC تا 500 پایی بالای فرودگاه Stabilize شوند. شرایط stabilize شدن پرواز حین تقرب عبارتند از:

- پرواز در مسیر پروازی صحیحی قرار گرفته باشد؛

- برای اصلاح مسیر پروازی تنها تغییرات کوچکی در heading یا pitch نیاز باشد؛

- سرعت پرواز از VREF + 20kts37.04 km/h
10.28 m/s بیشتر نباشد و از *VREF کمتر نباشد؛

- هواپیما حالت landing configuration صحیحی بخود گرفته باشد؛

- نرخ کاهش ارتفاع از 1000 پا در دقیقه بیشتر نباشد؛

- Power setting با landing configurationمتناسب باشد و از حداقل میزان تعریف شده در operating manual کمتر نباشد؛

- در هر کدام طرح های تقرب زیرشرایط موردنظر رعایت شده باشد:

- در تقرب ILS: موقعیت پرواز داخل یک dot از شیب گلاید و localizer باشد؛

- در تقرب circling: در فاینال و 300 پایی بالای ارتفاع فرودگاه، بال های هواپیما level شده باشد؛

- طرح های تقرب با شرایط و ویژگی های خاص نیازمند توجیه خلبان قبل از پرواز است؛

پروازی که در شرایط IMC زیر 1000 پا بالای ارتفاع فرودگاه و در شرایط VMC زیر 500 پا بالای ارتفاع فرودگاه ، stabilizeنشده باشد می بایست سریعاً go-around کند. فرود هواپیما در چنین شرایطی می تواند منجر به صدمه خوردن به پرواز حین تماس با زمین یا خروج هواپیما از باند شود.

برای مطالعه ی اطلاعات کاملتر و استفاده از این مجموعه ی آموزشی از طریق لینک زیر اقدام نمایید.


Vref* : سرعت موردنیاز موقع عبور از 50 پایی بالایthreshold و معادل 1.3 سرعت استال در حالت landing configuration است.

خبر از : م.ش. زاهدان
منبع خبر: سایت skybrary

جامعه متخصصین مراقبت پرواز ایران
UserPostedImage
Cpt.mohammadifar
12 سال پیش
ممنون از پست مفید @};-

من تا چند ماه پیش هر موقع انجمن aerospacetalk رو باز میکردم، حد اقل یک خبر از خروج از باند یک هواپیما یه جایی 🤣 بود!
تنها تو را می پرستم و از تو یاری می جویم . . . الهی به امید تو