Cpt.mohammadifar
  • Cpt.mohammadifar
  • 50.02% (معمولی)
  • بال ایرانسیم شروع کننده موضوع
12 سال پیش
دستورالعمل از دست دادن تماس رادیویی خلبان با مراقبت پرواز (کنترل ترافیک هوایی)

Radio Communication Failure Procedure



UserPostedImage 


هر هواپیمایی قبل از ورود به محدوده ترافیک فرودگاه باید با برج مراقبت، تماس رادیویی دوطرفه برقرار کند. حال اگر دستگاه رادیویی هواپیما از کار افتاد و تماس دو طرفه قطع شد با بکارگیری دستورالعمل از دست دادن تماس رادیویی کماکان در فرودگاهی که توسط برج مراقبت پرواز (کنترل ترافیک هوایی) کنترل می‌شود، می‌تواند فرود بیاید.

حال این امکان وجود دارد که فقط فرستنده یا گیرنده از کار افتاده باشد اگر خلبان مطمئن باشد که فقط گیرنده از کار افتاده است باید خارج یا بالای منطقه ترافیک فرودگاه پرواز کند تا جهت ترافیک فرودگاه برایش مشخص شود. سپس با استفاده از فرستنده با برج مراقبت تماس گیرد و نوع هواپیما، موقعیت، ارتفاع و قصد خود را برای نشستن اعلام کند و کنترلر برج مراقبت پرواز (کنترل ترافیک هوایی) با فرستادن علایم LIGHT SIGNAL به سمت کابین هواپیما (چراغ پرقدرتی که در برج وجود دارد) به خلبان دستورات لازم را اعلام می‌نماید.

وقتی خلبان به محدوده 3 تا 5 مایلی فرودگاه وارد شد، موقعیت خود را به برج گزارش می‌نماید و سپس وارد دوره ترافیک شده و علامت چراغ را از طرف برج جستجو می‌کند که اگر چراغ سبز ممتد باشد به معنای این است که می‌تواند در آن فرودگاه بنشیند.

اگر فرستنده هواپیما از کار افتاده باشد؛ باز هم مثل روش فوق باید منتظر دریافت علامت از برج مراقبت می‌شود. همین طور اگر هم فرستنده و هم گیرنده از کار افتاد با همان روش باید منتظر دریافت علامت شود.

در روز برای اینکه خلبان نشان دهد چراغ علامت را رویت کرده است باید شهپرها یا رادر را تکان دهد و در شب با روشن و خاموش کردن چراغ‌های نشستن هواپیما، خلبان نشان می‌دهد که علامت برج را دریافت کرده است.

هواپیماهایی که تجهیزات SSR Transponder دارند در مواقع از دست دادن ارتباط رادیویی باید کد 7600 را روی Mode A، ببندند.

به محض اینکه مشخص شد که ارتباط دوطرفه از بین رفته است، کنترلر برای اینکه مطمئن شود که آیا هواپیما قادر به دریافت پیام‌ها است یا نه؛ بایستی از خلبان درخواست انجام عملی را بکند که در رادار یا ADS-B قابل مشاهده باشد و یا درخواست کند خلبان علامتی را نشان دهد.

اگر هواپیما قادر نباشد که پیام‌ها را دریافت کند، حداقل جدایی بین هواپیمای مذکور و هواپیماهای دیگر باید برقرار شود که به این صورت است که:
اگر هواپیما در شرایط VMC (شرایط جوی خوب) باشد:

1) به پرواز خود در شرایط VMC ادامه می‌دهد؛

2) نشستن خود را توسط سریع‌ترین روش ممکن به واحد کنترل ترافیک هوایی مربوطه، اطلاع و گزارش می‌نماید.
اگر هواپیما در شرایط IMC (شرایط بد جوی) باشد:

در فضاهایی که جدایی براساس Procedure انجام شود و در صورتی که قانون دیگری براساس توافق ناوبری هوایی منطقه‌ای (Regional Air Navigation) ایجاد نشده باشد؛

آخرین سرعت و ارتفاع (Level) خود و یا حداقل ارتفاع پروازی (Minimum Altitude) را به مدت 20 دقیقه حفظ می‌کند تا موقعیت خود را روی یک نقطه گزارش اجباری (Compulsory Reporting Point)، اعلام کند و سپس ارتفاع پرواز وسرعت خود را براساس طرح پروازی پرشده تنظیم می‌کند.

در فضاهایی که یک سیستم نظارتی رادار ATS توسط کنترل ترافیک هوایی به کار برده می‌شود:

1) آخرین سرعت و ارتفاع مشخص خود (Level) و یا حداقل ارتفاع پروازی خود را به مدت زمان 7 دقیقه بعد از زمانی که به آخرین Level و یا حداقل ارتفاع پروازی برسد، نگه می‌دارد.

2) به مدت 7 دقیقه بعد از زمانی که Transponder با کد 7600، (و یا فرستنده ADS-B) برای مشخص کردن نبود ارتباط رادیویی، ست شده است؛ آخرین سرعت و ارتفاع مشخص خود و یا حداقل پروازی خود را نگه می‌دارد.

3) به مدت 7 دقیقه بعد از از دست دادن ارتباط رادیویی برای گزارش کردن موقعیت خود روی یک نقطه گزارش اجباری (Compulsory Reporting Point)، آخرین سرعت و Level خود یا حداقل ارتفاع پروازی خود را نگه می‌دارد.

براساس طرح پروازی جاری خود (Current Flight PLan) به سمت دستگاه ناوبری مشخص (Navigation Aid) و یا به سمت دستگاه ناوبری فرودگاه ادامه می‌دهد و سپس روی دستگاه ناوبری تا زمان شروع برای کاهش ارتفاع باقی می‌ماند.

تا حدی که ممکن است کاهش ارتفاع خود از روی دستگاه ناوبری براساس Expected Approach Time ، (زمانی که انتظار می‌رود هواپیما دستگاه ناوبری برای تقرب به سمت فرودگاه ترک کند) انجام می‌دهد. و اگر Expected Approach Time وجود نداشته باشد؛ نزدیک‌ترین زمان ممکن به زمان تخمینی ورود (Arrival Time) را که در طرح پرواز جاری هواپیما وجود دارد انتخاب می‌کند.

سپس هواپیما طرح تقرب خود را ازدستگاه ناوبری شروع می‌کند و داخل مدت زمان 30 دقیقه بعد از زمان تخمینی ورود هواپیما و یا داخل 30 دقیقه بعد از آخرین زمان تقرب تخمینی (EAT) می‌نشیند.

اگر هواپیما داخل 30 دقیقه بعد از زمان تخمینی ورود که توسط خلبان محاسبه شده و یا زمان تخمینی ورود (Estimated Time of Arrival) که توسط کنترلر محاسبه شده و یا آخرین زمان تخمینی تقرب (EAT) هرکدام که دیرتر باشد؛ گزارش نکند، اطلاعات مربوط باید به شرکت مربوطه و یا نمایندگان شرکت داده شود.

تهیه: مهندس قاسم‌زاده
کنترلر مراقبت پرواز (کنترل ترافیک هوایی) فرودگاه تبریز


تنها تو را می پرستم و از تو یاری می جویم . . . الهی به امید تو
موضوعات مشابه
کاربرانی که در حال مشاهده موضوع هستند