Cpt.mohammadifar
  • Cpt.mohammadifar
  • 50.02% (معمولی)
  • بال ایرانسیم شروع کننده موضوع
11 سال پیش
UserPostedImage


خبرگزاری میراث فرهنگی ـ حمل و نقل ـ به دنبال وضعیت نابسامان مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی، چند تن از کارشناسان و خلبانان این مرکز با خبرگزاری میراث فرهنگی تماس گرفته و نسبت به این اقدام اعتراض کردند. این اعتراض به صورت متنی با امضاء اکثر کارشناسان و خلبانان این مرکز در اختیار خبرگزاری میراث فرهنگی قرار گرفته‌است.

به گزارش CHN ، چندی پیش خبری با عنوان "دومین انحلال مرکز آموزشی در صنعت هوایی کشور با اقدام عجولانه دولت "، در خبرگزاری میراث فرهنگی منتشر شد که طی آن یک کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی خبر از انحلال مرکز آموزش فنون داده و از این موضوع ابراز نگرانی کرد؛ اما به دنبال این خبر ، شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور طی جوابیه‌ای  اعلام کرد که در حال حاضر دولت هیچ مصوبه‌ای در خصوص انحلال مرکز آموزش فنون هوایی صادر نکرده‌است.

شرکت فرودگاههای کشور در این جوابیه خاطر نشان کرده بود که این مرکز هم اکنون در تهران و تمامی شعبات در شهرهای مشهد، تبریز،شیراز، اصفهان و اهواز مشغول به فعالیت است و انحلال مرکز آموزش فنون هوایی هیچ‌گاه در دستور کار دولت و شرکت فرودگاههای کشور نبوده است.

شایان ذکراست، طبق این جوابیه، موضوع واگذاری این مرکز به بخش خصوصی براساس مقررات قانونی در حال مطالعه و بررسی است .

اما به دنبال این‌خبر، طی روزهای گذشته برخی خلبانان و کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی مرکز آموزش فنون با خبرگزاری میراث فرهنگی تماس گرفته و از وضعیت و شرایط نابسامان و مشکلات فراوان این مرکز انتقاد و اعلام کردند که دولت و شرکت فرودگاه‌ها هیچ‌گونه اعتباری برای تجهیز این مرکز ارائه نمی‌دهد و این مرکز که سابقه طولانی در امر آموزش و تربیت خلبانان به عهده دارد به تنهایی از پس مشکلات خود برآمده است.

این کارشناسان با ابراز نگرانی از وضعیت مرکز آموزش فنون خواستار درج مشکلات آن شدند و با ارسال متنی که به امضای کارشناسان این حوزه رسیده و البته در دفتر خبرگزاری محفوظ است اعتراض خود را مطرح کردند.

در این متن آمده است: «مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی در سال 1318 با نام باشگاه هواپیمایی ایران و با هدف اشاعه فرهنگ هوانوردی میان عموم مردم ایران تاسیس شد که در همین راستا مسئولیت آموزش کادر پروازی بخش غیر نظامی و در برخی مواقع نظامی کشور را از بین عموم مردم و نخبگان کشور بر عهده داشت. در راستای تمرکز زدایی، برقراری عدالت اجتماعی و فرصت‌های برابر آموزشی برای اقشار کم درآمد جامعه علاوه بر تعداد شعب مرکز در استان‌های خراسان رضوی، فارس، اصفهان، آذربایجان شرقی، خوزستان و سمنان دایر شد که علاوه بر تامین ادهداف یاد شده ، اثرات جانبی مطلوبی نیز در جذابیت این استانها داشته است.»

کارشناسان مرکزآموزش فنون با بیان این‌که با توجه به مصوبه هیات وزیران به شماره 29135 / ت29946 مورخ 31 مرداد سال 1383، واگذاری مدیریت مرکزآموزش فنون و خدمات هوایی شرکت فرودگاه‌های کشور و همچنین اموال متعلق به آن مرکز به صورت اجاره به شرط تملیک به اشخاص حقیقی و حقوقی امکان پذیر است که به استناد ماده 88 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت اشاره کرده و ادامه دادند: «فعالیت‌هایی که ماده 88 قانون تنظیم بخشی از مقرات مالی دولت برای این مرکز هدف‌گذاری کرده شامل آموزش‌های عمومی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های بهداشت شهری، مراکز بهداشت شهرستان و استان مراکز نگهداری معلولان، سالمندان و کودکان بی سرپرست، مراکز روزانه بهزیستی روستایی، مراکز مشاوره درمان و باز پروری معتادان و ......اداره اقامتگاه‌ها، مهمانسراهاو اماکن تفریحی و درمانی و واکسیناسیون دام، به این ترتیب شمول فعالیت مهم و تخصصی آموزش کادر پروازی کشور با 74 سال قدمت که هیچ‌گونه سنخیتی با فعالیت‌های یاد شده ندارد و این یک مشکل جدی است.»


در ادامه این متن آمده‌است: «براساس بخش "ه" ماده 88 قانون، تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، لازم است واگذاری مدیریت با حفظ مالکیت دولت بر اموال منقول و غیر منقول صورت پذیرد و تملک دارایی‌های دولتی توسط بخش خصوصی به صورت اجاره به شرط تملیک که در متن مصوبه صدر الاشاره آمده است محل اشکال است. همچنین با توجه به حذف ماده 117 از لایحه برنامه پنجم توسعه (مبنی بر شمول فعالیت‌های حوزه‌های آموزش، بهداشت، تحقیقات و پژوهش در اصل 44 قانون اساسی)،توسط مجلس شورای اسلامی، واگذاری بخش مهم آموزش خلبانی از طریق اصل 44 محل اشکال است.»

UserPostedImage



در بخش دیگری از این نوشته آمده است: «با توجه به اقبال عمومی به این حرفه، در سال‌های اخیر چند مدرسه خلبانی خصوصی تاسیس گردید که مرکز‌آموزش فنون و خدمات هوایی کمک شایانی در راه‌اندازی و استاندارد سازی مدارس یاد شده کرده است اما از آنجایی که بخش خصوصی به عنوان بنگاه اقتصادی وارد این عرصه شده است، در صورت تعارض رعایت قوانین و مقررات هواپیمایی کشوری و کیفیت آموزش با منافع اقتصادی خود سودآوری اقتصادی را در الویت قرار می‌دهد که نتیجه آن کاهش سطح کیفیت آموزش و ایمنی به دلیل اقدامات غیر قانونی، انحراف از ماموریت اصلی و پرداختن به فعالیت‌های جانبی و در مواردی صرف تسهیلات دولتی و منابع در زمینه هایی غیر از ماموریت خود است.»

کارشناسان مرکز فنون و خدمات هوایی اضافه کردند: «به علت تمرکز امکانات و بازار مناسب تهران از یک طرف و محدودیت توان مالی سایر هموطنان بالاخص نخبگان در شهرستان‌ها از طرف دیگر، بخش خصوصی انگیزه کافی جهت پرداختن به آموزش خلبانی در سایر شهرستان‌ها را نداشته و یا به صورت بسیار محدود فعالیت می‌کند که نتیجه آن محرومیت قشر کم درآمدجامعه از اشتغال در حرفه خلبانی است که پیش از این با انتخاب استعدادها و نخبگان و آموزش آنان به صورت رایگان با انواع حمایت‌ها در سراسر کشور محقق می‌شد و گامی مهم در راستای نخبه پروری، برگزاری عدالت اجتماعی و بالا بردن سطح کیفیت آموزش خلبانی و ایمنی در صنعت هوانوردی بوده است.»

این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا در کنار گستره وسیعی از مدارس و باشگاه‌های هوایی خصوصی یک مرکز آموزش دولتی در زمینه هوانوردی با نگاه حاکمیتی و اهداف ارائه آموزش کیفی، الگو سازی، نخبه پروری و برقراری عدالت اجتماعی فعالیت می‌نماید که یکی از نتایج مهم آن تامین حداکثری ایمنی در صنعت هوانوردی است که این ماموریت با وضعیت کنونی تنها مرکزآموزش خلبانی دولتی کشورمعطل می‌ماند.»

طبق این گزارش، مسئولان و برخی خلبانان این مرکز با انتقاد بر این موضوع که به اعتقاد دولت این مرکز زیان‌ده است تاکید کردند: «در درجه اول طبق اصل 44 قانون اساسی، یک بنگاه اقتصادی حق خصوصی شدن را دارد نه یک مرکزآموزشی. همچنین، دولت هیچ حمایتی از این ارگان نکرده و مشکلات این مرکز باپولی که از دانشجویان خود اخذ می‌کند مشکلاتش رارفع می‌کند این در حالی است که برخی مشکلات با این مبالغ اندک قابل رفع نیست.

پ.ن : در مورد بخش قرمز رنگ نظرم اینه که باید گفت اقبال خصوصی چون از ما بهترون میرن! .. البته عمومیشم بد نیست چون هرکی از مامانش قهر میکنه میاد برای آموزش ... طررف رو تو ده راه نمیدادن سراغ کدخدا رو گرفت!!! (البته زیاد مربوط نبود این مثل ولی کلاً یه چیزی توی این مایه ها!!! [funcrazy] )

همین الآن زنگ بزنید مرکز فنون میگه آقا ما پذیرش نداریم! ...

این هم لینک سایت مرجع  ؛ پیشنهاد میکنم کامنتها رو بخونید
تنها تو را می پرستم و از تو یاری می جویم . . . الهی به امید تو
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
11 سال پیش
این مرکز واقعا تا الان خدمات زیاد برای علاقه مندان به علوم هوایی انجام داده و به حق هم با بالاترین کیفیت و کمترین هزینه و اصلا درست نیست که دولت یه چننین نگاهی به این مرکز آموزشی داشته باشه . تو دامان این مرکز هوانوردهای بزرگی رشد کردن که بعلت تعدد شعبش در سراسر ایران (که دیگه وجود ندارن ) شرط عدالت و استعداد یابی تا حدی رعایت شده بود .... در حال حاضر مونده این مرکز تهران هم کله پا کنن هر چند تو سالهای اخیر و به علت مشکلات فراوان کیفیت کار این مرکز آموزشی در بخشهایی به شدت پایین اومده .. خدایی کو دلسوزی برای علاقه مندان به هوانوردی

یک سال پیش تلاش کردم پروازهامو به این مرکز منتقل کنم جالبه بدونید اولین فرصتی که برای فقط یک ساعت پرواز به من دادن 3ماه بعد بود اونم با اما اگر و نتیجش میشه عدم امکان برنامه ریزی و ....


چند روز پیش با یکی از مدیران این مرکز تماس گرفتم باز هم جالبه بدونید در حال حاضر فقط یک مرکز آموزش گلایدر در ایران فعال هست اونهم در نیشابور و با کمال تعجب فقط با یک هواپیما#-o

به اون بنده خدا گفتم یعنی تو تمام ایران فقط یدونه گلایدر میپره که ایشون هم گفت شاید تو چند ماه آینده یه فروند هم تو شیراز بپره که دیگه زیر نظر این مرکز نیست این یعنی فاجعه . بازم میگم کو دلسوزی برای این دسته از علاقه مندان که کم هم نیستن .

بسته شدن فرودگاه آسمان ری ( در حال تبدیل شدن به پادگان ) هم یه داستان غم انگیز دیگس که نمیدونم راجب بهش چی باید بگم 😞 ای خدا .....