دیسنت (نزول) رو فراموش کردم بگم . در نزول عادی ، قدرت موتور آیدل هست و با تغییرات دماغه سرعت را حفظ می کنند . البته برای تغییرات کم در ارتفاع مثلا 1000 پا چه در نزول و چه در صعود از ورتیکال اسپید استفاده می کنند (بین 1500 تا 2000 پا در دقیقه) . باز هم FMC نقطه ی نزول را محاسبه می کند ، حتی این امکان هست که به آن بگیید که در کدام نقطه در کدام ارتفاع و سرعت می خواهید باشید.
به هر حال اگر هواپیمایتان FMC ندارد فرمول ساده ای وجود دارد برای تعیین نقطه ی شروع دیسنت.
( ارتفاع فعلی - ارتفاع مورد نظر ) ضربدر 3
برای مثال از 29000 پایی می خواهید به 11000 پایی نزول کنید . همچنین می خواهید 11000 پا را در VOR رودشور عبور کنیم :
18=29-11 => 54=
18x3 پس ما باید 54 ناتیکال مایل قبل از رودشور دیسنت را شروع کنیم .
نکته این هست که در این روش با سرعت 280 نات باید تقریبا ورتیکال اسپید 2400 و با سرعت 250 ورتیکال اسپید 1700 و با سرعت 200 نات با ورتیکال اسپید 1400 نزول کرد.
البته این اعداد اینگونه بدست می آیند که Ground Speed را ضربدر 6 کنید. گراند اسپید در بالا سمت چپ Navigation Display نشان داده شده است.
همچنین باید مرتب همین فرمول را محاسبه کنید مثلا ، به 25000 پا که رسیدید ، برای اینکه بدانید در 23000 پایی باید درچه فاصله ای از VOR باشید :
23 را منهای 11 برابر 12 . => 12 ضربدر 3 برابر 36 => پس در 36 ناتیکال مایلی باید در ارتفاع 23000 پایی باشید.
اینگونه محاسبه کردن خیلی لذت بخشه .
موفق باشید !