Parham Ziaie
  • Parham Ziaie
  • 61.42% (دوستانه)
  • بال طلایی - عقاب یار شروع کننده موضوع
11 سال پیش
من هميشه مشكلى دارم در اينكه دقيقا كى به اون ارتفاع مورد نيازم برسم و با چه ريتى به سمت پايين بى ايم
كسى اگر فرمولى از اين رو داره لطفا در اينجا بگذاره
باتشكر@};-
امام على :
*هنگامی که از چیزی می‏ترسی، خود را در آن بیفکن، زیرا گاهی ترسیدن از چیزی، از خود آن سخت تر است
UserPostedImage
amin
  • amin
  • 54.64% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر سوار
11 سال پیش
سلام ، در دنیای واقعی از ورتیکال اسپید استفاده نمی کنند . بلکه قدرت موتور را بر روی حالت کلایمب که شامل درصد بالایی از قدرت موتور است می گذارند . برای مثال در بویینگ 737 ، تقریبا 90 درصد N1 است که این عدد هم باتوجه به شرایط جوی و وزن تغییر می کند . البته هواپیماهای FMC دار اتوماتیک این کار را انجام می دهند.

در کل بعد از 1500 پایی N1 یا EPR را روی حالت کلایمب می گذارند و از تغییرات دماغه هواپیما برای تغییر سرعت استفاده می کنند . قبل 10000 پایی سرعت 250 نات را با تغییر دادن دماغه و قبل از 3000 پایی و بعد از تیک آف سرعت V2 الی V2+20 نات را حفظ می کنند . بالای 10000 پا هم سرعت اقتصادی که FMC داده را حفظ می کنند .

پس ورتیکال اسپید متغیر هست . این را هم اضافه کنم این کار را خلبان خودکار هم می تواند انجام دهد . برای مثال در 737 با زدن دکمه Level Change و ست کردن سرعت
UserPostedImage UserPostedImage
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
11 سال پیش
amin نوشت:

سلام ، در دنیای واقعی از ورتیکال اسپید استفاده نمی کنند . بلکه قدرت موتور را بر روی حالت کلایمب که شامل درصد بالایی از قدرت موتور است می گذارند . برای مثال 737 90 درصد N1 است . البته هواپیماهای FMC دار اتوماتیک این کار را انجام می دهند.

در کل بعد از 1500 پایی N1 یا EPR را روی حالت کلایمب می گذارند و از تغییرات دماغه هواپیما برای تغییر سرعت استفاده می کنند . قبل 10000 پایی سرعت 250 نات را با تغییر دادن دماغه و قبل از 3000 پایی و بعد از تیک آف سرعت V2 الی V2+20 نات را حفظ می کنند . بالای 10000 پا هم سرعت اقتصادی که FMC داده را حفظ می کنند .

پس ورتیکال اسپید متغیر هست . این را هم اضافه کنم این کار را خلبان خودکار هم می تواند انجام دهد . برای مثال در 737 با زدن دکمه Level Change و ست کردن سرعت




البته توضیحات امین جان مربوط به هواپیماهای مدرنه

اگه یه سینگل انجین یا یه هواپیمایه با سیستمهای آنالوگ بود کار محاسبه vs سخت میشد البته فرمول هم داره ولی برا فهمیدنش باید یه کلی چیز دونست که از حوصله
جمع خارجه پس بی خیال

خدایی تکنولوژی کار رو آسون کرده . یه دکمه Level Change بزن حالشو ببر [approve]
amin
  • amin
  • 54.64% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر سوار
11 سال پیش
دیسنت (نزول) رو فراموش کردم بگم . در نزول عادی ، قدرت موتور آیدل هست و با تغییرات دماغه سرعت را حفظ می کنند . البته برای تغییرات کم در ارتفاع مثلا 1000 پا چه در نزول و چه در صعود از ورتیکال اسپید استفاده می کنند (بین 1500 تا 2000 پا در دقیقه) . باز هم FMC نقطه ی نزول را محاسبه می کند ، حتی این امکان هست که به آن بگیید که در کدام نقطه در کدام ارتفاع و سرعت می خواهید باشید.

به هر حال اگر هواپیمایتان FMC ندارد فرمول ساده ای وجود دارد برای تعیین نقطه ی شروع دیسنت.

( ارتفاع فعلی - ارتفاع مورد نظر ) ضربدر 3

برای مثال از 29000 پایی می خواهید به 11000 پایی نزول کنید . همچنین می خواهید 11000 پا را در VOR رودشور عبور کنیم :

18=29-11 => 54=18x3 پس ما باید 54 ناتیکال مایل قبل از رودشور دیسنت را شروع کنیم .

نکته این هست که در این روش با سرعت 280 نات باید تقریبا ورتیکال اسپید 2400 و با سرعت 250 ورتیکال اسپید 1700 و با سرعت 200 نات با ورتیکال اسپید 1400 نزول کرد.
البته این اعداد اینگونه بدست می آیند که Ground Speed را ضربدر 6 کنید. گراند اسپید در بالا سمت چپ Navigation Display نشان داده شده است.

همچنین باید مرتب همین فرمول را محاسبه کنید مثلا ، به 25000 پا که رسیدید ، برای اینکه بدانید در 23000 پایی باید درچه فاصله ای از VOR باشید :
23 را منهای 11 برابر 12 . => 12 ضربدر 3 برابر 36 => پس در 36 ناتیکال مایلی باید در ارتفاع 23000 پایی باشید.

اینگونه محاسبه کردن خیلی لذت بخشه .
موفق باشید !

UserPostedImage UserPostedImage
Parham Ziaie
  • Parham Ziaie
  • 61.42% (دوستانه)
  • بال طلایی - عقاب یار شروع کننده موضوع
11 سال پیش
خيلى ممنون امين جان
امام على :
*هنگامی که از چیزی می‏ترسی، خود را در آن بیفکن، زیرا گاهی ترسیدن از چیزی، از خود آن سخت تر است
UserPostedImage