maryam
  • maryam
  • 66.72% (دوستانه)
  • بال نقره ای - شاهین نشان شروع کننده موضوع
11 سال پیش
مسافران خط هواپیمایی الافریقیه متعلق به دولت لیبی به محض ورود به هواپیمای ایرباس A۳۲۰ دچار شوک میشوند، به ویژه اگر مرد باشند. در این پرواز به محض بستن کمربندها نخستین خلبان زن لیبی به آنها خوشامد میگوید.

به گزارش خبرنگار «تابناک» اجتماعی، وقتی مسافران صدای کاپیتان کلثوم البوسیفی را میشوند، با چهرهای مضطرب روی صندلیهایشان جا به جا میشوند و احتمالا نخستین سئوالی که در ذهنشان نقش میبندد این است که آیا بار دیگر روی خانواده یا دوستانشان را خواهند دید یا خیر. به خصوص اگر این مسافران مرد باشند نگرانیشان دو چندان خواهد شد، نشستن یک زن در کابین خلبان نه تنها "طبیعی" نیست، بلکه از عجایب روزگار است.

کاپیتان البوسیفی از این موضوع به خوبی مطلع است، اما چندان اهمیتی به آن نمیدهد. برای این زن در آن لحظه که هواپیما پهنه آسمان را میپیماید، تنها چیزی که اهمیت دارد، هدایت هواپیما و امنیت جان مسافرانش است.

این کاپیتان مسلمان اولین خلبان زن خط هواپیمایی "الافریقیه" متعلق به دولت لیبی است. ۳۲ سال بیشتر ندارد و از همان کودکی رویای پرواز در آسمان را در سر میپرورانده. چالش زندگی کلثوم ابوسیفی از لحظهای آغاز میشود که تصمیم میگیردپا در قلمرو مردانهی پرواز در کشورش بگذارد و خلبان شود.

UserPostedImage 

ر سال ۲۰۰۳ او با موفقیت از مدرسه خلبانی فارغالتحصیل میشود و بورس هفتماههای را برای گذراندن دورهی تکمیلی در اسپانیا دریافت میکند. کاپیتان ابوسیفی به دست آوردن این بورس تحصیلی را تنها مدیون یک نفر است؛ شخصی که در غرب او را دیکتاتور میدانند که سالهاست یک تنه بر لیبی حکومت میکند.

حق و حقوق برابر زنان و مردان

به گزارش دویچه وله، "زنان همانند مردان میخورند و میآشامند، همانند مردان عاشق میشوند یا متنفر، فکر میکنند، میآموزند و میفهمند." اینسخنان که درباره زن و مرد است، به ظاهر میتوانند از دهان یک روشنفکر بیرون آمده باشند، اما نکته اینجاست که این اعتقاد به برابری زن و مرد در "کتاب سبز" معمر قذافی، رئیسدولت لیبی آمده است؛ کتابی که قذافی خود آن را نوشته و حرف اول و آخر در دولت وی را میزند.



از همین رو شنیدن صدای زنی جوان که خود را به عنوان کاپیتان هواپیمای غول پیکر ایرباس معرفی میکند، باید هم عرق سرد را بر پیشانی مردان بنشاند و باعث تعجب آنان شود.

کاپیتان البوسیفی از سال ۲۰۰۵ کارش را شروع کرده و میگوید که دستمزدش هماندازه همکاران مردش است و اضافه میکند در طی این سالها آنها یاد گرفتهاند که برای او احترام قائل شوند؛ احترامی که به گفته البوسیفی برخواسته از شخصیت قویاش و نشان دادن توانمندیهایش به آنهاست. به جز او تنها یک زن دیگر در لیبی به عنوان خلبان کار میکند.

کلثوم البوسیفی دو سال پیش ازدواج کرده است. بر عکس هواپیمای مسافریاش، در خانه اما فرمان هدایت دست همسرش است و زمانی که وارد خانه میشود دیگر خبری از کاپیتان البوسیفی نیست.
سنگی که طاقته ضربه های تیشه را ندارد تندیسه زیبایی نخواهد شد