Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
11 سال پیش
UserPostedImage


کلینیک تخصصی پزشکی هوانوردی Mayo در ایالات متحده، بخشی از تیم تحقیقاتی هستند که تلاش می‌کنند با بررسی وضعیت جسمی، روحی، مؤلفه های هوشیاری و ... توان یا عدم توان خلبان برای ادامه شرایط ایمن پرواز را سنجیده و به نحوی خلبان، هواپیما و سیستم‌های عملیاتی را از احتمال وقوع رویداد ناگوار با خبر سازند.

این پیشنهاد زمانی ارائه شد که یکی از هواپیماهای F-22 نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا به دلیل مشکلات سلامتی خلبان در حین پرواز آسیب جدی دیده و زمین‌گیر شد. در این تحقیقات به مشکلات معمول ناشی از پرواز هواپیماهای شکاری مانند کاهش غلظت اکسیژن، پرواز ادامه دار در شرایط فشار G بالا و عدم درک موقعیت در فضا (Spatial Disorientation) و ... به عنوان تهدیدی جدی برای ایمنی پرواز و زمینه ساز امکان وقوع سانحه اشاره شده است. چنانچه خلبان هواپیمای شکاری در صورت کاهش غلظت اکسیژن دچار حالتی به نام Hypoxia شده و پس از بروز علائمی که گاه برای خود شخص نیز محسوس نمی‌باشد، هوشیاری خود را از دست می‌دهد. پرواز ادامه دار با فشار G بالا نیز باعث کاهش و از دست رفتن موقت بینایی و هوشیاری (G-LOC) می‌شود که با توجه به نوع پرواز هواپیمای شکاری بسیار خطرناک می‌باشد.

مشابه این شرایط را می‌توان برای خلبانان هواپیماهای مسافربری و ترابری در مشکلاتی همچون خستگی، استرس و کاهش سطح هوشیاری جستجو کرد. این عوامل در چکاپ قبل از پرواز قابل اندازه گیری و تشخیص نبوده و در صورت بروز سانحه، به صورت رسمی دلیل بروز سانحه عنوان نمی‌شوند.

یکی از متخصصان این تیم تحقیقاتی عنوان می‌کند با پایش برخط وضعیت فیزیولوژیکی خلبانان، می‌توان روند نزدیک شدن به حد عدم توان کنترل پرنده را مشاهده و در زمان کوتاهی قبل از ناتوانی یا بیهوشی کامل به خلبان هشدار و به سیستم خلبان خودکار هواپیما سیگنال مناسب داد و باعث جلوگیری از بروز رویداد ناگوار شد.

البته وی به احتمال مقاومت خلبانان به دلیل تلقی آن‌ها از سامانه جدید به عنوان یک «مزاحمت بزرگ دائمی» و برخی از سازمان‌ها در مقابل این طرح نیز اشاره کرد. ولی این طرح را به دلیل مزایای زیاد، عادی شدن به مرور زمان و تاکید قسمت‌های بازرسی و ایمنی و پزشکی هوایی عملی دانست.

کلینیک Mayo سابقه بسیار خوبی در ارائه ایده‌هایی برای افزایش ایمنی پروازهای نظامی داشته است. چنانچه تحقیقات این کلینیک در زمان جنگ جهانی دوم منتج به طراحی و ساخت سیستم Five Bladder G-Suit شد که نسل اول لباس‌های ضد فشار خلبانان شکاری امروزی می‌باشد. این تیم طی سفری تحقیقاتی به ارتفاعات هیمالیا تأثیر‌ها کمبود اکسیژن و استرس بر عملکرد و کارایی سیستم‌های نظارتی را بررسی کردند.

ولی با توجه به اینکه این تحقیقات در حال پیشرفت بوده و راهکارهای عملی و مؤلفه‌هایی که بایستی تحت نظارت برخط باشند و رابط‌های کاربری در دست بررسی می‌باشند زمان زیادی تا اجرای عملی این طرح باقی مانده است.

به نقل از هیتنا

PC Flight Simulation Geek Since 1998
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
11 سال پیش
با سلام خدمت همه دوستان@};-

این بحث خیلی جالبه و شرکتهایی برای رفع مشکلات فیزیولوژیکی انسان در شرایط مختلف پروازی از سالها پیش در حال تلاش هستن.

یادمه چند سال پیش کارخونه تویوتا یه سیستم بسیار جالب رو روی ماشینهاش آزمایش میکرد که از طریق سیستمی که روی فرمون ماشین نسب بود تعرق دست راننده رو آنالیز میکرد و تشخیص میداد راننده دوچار خستگی و یا خواب آلودگی هست یا نه ( گویا نوع تعرق دست تو شرایط مختلف بدن متفاوته )و به همین ترتیب شرایط رانندگی رو محدودتر میکرد ، به عنوان مثال محدودیت در سرعت و حرکات ناگهانی فرمون ماشین و در نهایت ماشین رو متوقف میکرد و از طریق اینترنت و جی پی اس شرایط راننده رو برای یه مرکز خاص ارسال میکرد.

البته سالهاس که برای جنگندها این سیستمها فراهم شده ، در mig 29 خلبان تحت نظر کامپیوتر پرواز میکنه و مثلا در صورت بی هوش شدن خلبان ، جنگنده رو به حالت
Straight and Level در میاره تا با زمین برخورد نکنه .

این موضوع در مورد جنگندهایی f15 و f16 به بعد هم رعایت شده و پیشرفتهای زیادی داشته گویا در f22 کلاه خلبان یه لابراتوار بزرگه که پارامترهای زیادی رو برای حفظ سلامت خلبان زیر نظر داره

کلا در مورد هواپیماهایی که از سیستم پرشرایز استفاده میکنن خیلی خطر وجود نداره ولی بازم پیشگیری کار مفیدیه

جالب اینجاس که این نوع از خطرات هواپیماهای لایت و سینگل انجین رو بیشتر تهدید میکنه که خیلی هم براش فکری نشده، من نوع سبک Hypoxia ( معروف به مرگ شیرین )رو تو ارتفاع 14500 فیت تجربه کردم که زود جمش کردم 🤣 بازم در این مورد همیشه کاهش میزان اکسیژن مطرح نیست گاهی کمبود دی اکسید بسیار خطر سازه که باید ازش برای تصمیم درست شناخت درستی داشت


UserPostedImage