sinakr
  • sinakr
  • 51.38% (معمولی)
  • بال آهنی - آسمان یار شروع کننده موضوع
11 سال پیش
دوستان یه سوالی داشتم،
با توجه به اینکه B 777 200LR از مدل 200ER جدید تره و وزن برخاست بیشتر ،برد بیشتر ، بال جدید و ارابه های فرود جدید تری نسبت به مدل ER داره پس چرا هنوز خیلی از شرکت ها مدل 200ER رو سفارش میدن؟!؟ چرا LR رو سفارش نمیدن؟ مگه مدل LR نسبت به ER برتری نداره؟؟؟؟
😕 😲 🤔
Ebrahim Sabih
  • Ebrahim Sabih
  • 59.64% (معمولی)
  • بال نقره ای - شاهین نشان
11 سال پیش
معرفي بوئينگ777

هواپيماي بوئينگ 777 يكي از مدلهاي مسافربري دور پرواز دو موتوره غول پيكر ساخته شده توسط كارخانه Boeing است ، اين مدل توانايي حمل 305 تا 550 مسافر را در مسافت 5600 تا 8870 مايل را دارد.

UserPostedImage

تاريخچه:

در دهه 1970 مدلهاي جديدي را به منظور جايگزيني مدلهاي گذشته طراحي نمود. اين مدلهاي جديد شامل مدل 757 براي جايگزيني 727، مدل دو موتوره 767 براي رقابت با Airbus A300 مدل 777 براي رقابت با DC-10 و Lockheed Tristor.

مدل 777 ، هواپيماي جديد 3 موتوره بود كه طرحي همانند 767 داشت و فقط شكل بالها تغيير كرده بودند و در دو نوع transcontinental با قابليت حمل 175 مسافر تا مسافت 5000 كيلومتر و international با قابليت حمل همان تعداد مسافر تا مسافت 8000 كيلومتر ساخته شد. بعد از راه اندازي مدلهاي دو موتوره ساخت مدل 777 3 موتوره كنار گذاشته شد.

موفقيت در ساخت مدلهاي 757 و 767 با همان طراحي مدلهاي 3 موتوره ولي با استفاده از 2 موتور براي ايجاد نيروي محرك، كارخانه بوئينگ را به ساخت اين مدلها بيش از پيش ترغيب كرد.

طرح اوليه شركت Boeing فقط شامل بزرگتركردن و افزايش ظرفيت مدل 767 بود كه نتيجه آن طراحي مدل 767-x بود. اين مدل جديد در واقع همان 767 بود با اين تفاوت كه بدنه و بالها بزرگتر بودند و ظرفيت حمل 340 مسافر را تا مسافت 7300 مايل دارا بود.

شركت Boeing به دنبال مدلي شبيه 747 با تمام توانايي هاي 767 بود كه حاصل اين تلاشها طراحي مدلي كاملاً جديد يعني مدل 777 دوموتوره بود.

مشخصات كلی

سرعت حركت در حالت افقي: 84/0 ماخ(550مايل در ساعت در ارتفاع 35000پايي)

متوسط طول بال: 199پا و 11 اينچ

طول بدنه: 209پا در مدل 200،242پا و 4اينچ در مدل 300.


مشخصات تكنولوژيك:

براي ارضاء احتياجات و تقاضاهاي خطوط هوايي ، تكنولوژيهاي تازه بايد توسط Boeing به كار گرفته مي شد. مشخصات تكنولوژيك مانند:

- صفحه نمايش LCD در اتاقك خلبان.

- سيستم كنترل پرواز ديجيتال fly-by-wire.

- سيستم اويونيك نرم افزاري.

- شبكه اويونيك fiber-optic.

- موتورهاي غول پيكر توربو با ضريب اطمينان بالا براي مسافتهاي دور.

مدل 777 اولين بار در 14 ژوئن 1994 پرواز آزمايشي خود را انجام داد. Boeing اولين نمونهETOPS (پرواز در مسيرهاي طولاني بوسيله هواپيماي دو موتوره) را با مدل 777 به مدت 180 دقيقه ارائه نمود. اداره هواپيماهاي ايالات متحده در 30 ماه مي سال 1995 جايزه اي را براي ارائه ETOPS به مدت 180 دقيقه به مدل pw4074 777-2005 اهدا نمود.

UserPostedImage

مدلهای مختلف بوئینگ 777

سری Boeing 777-200

اولين هواپيماي 777 ساخته شده توسط Boeing در ماه مي 1995 به شركت United Airlines تحويل داده شد. اين مدل با توانايي حمل وزن حداكثر (MTOW) يعني 247 تن و توانايي طي مسافت بين 3780 تا 5150 مايل را داراست.

نيروي مدل 200-777 بوسيله 2 موتور (Pratt & Whitney PW4074 turbofans) 74000LB يا (General Elective GE90-75BS)75000LB يا (Rolls Royce Trent 875S) 75000Lb تامين مي شود.
UserPostedImage

سری Boeing 777-200ER

اين مدل ظرفيت سوخت بيشتر و توانايي طي مسافت دورتري را داراست و قادر به حمل 286 تن در مسافت 6000 تا 7700 مايل است. اولين هواپيماي مدل 777-200ER در فوريه 1997 به هواپيمايي British Airways تحويل گردد.

در 2 آپريل 1997 يك فروند 777-200ER متعلق به هواپيمايي مالزي، ركورد دورترين پرواز بدون توقف را با پرواز از Seattle تا كوالالامپور يعني در مسافت 20/20044 كيلومتر طي 21 ساعت و 23 دقيقه بدست آورد.

UserPostedImage

سری Boeing 777-200LR

طبق ادعاي شركت Boeing اين مدل دورپروازترين مدل مسافربري با توانايي پرواز 18 ساعته بدون توقف مي باشد. اين ركورد با به كارگيري دو موتور GE90-110B1turbofans110000Lb و با استفاده از ذخاير كمكي سوخت در قسمت بار هواپيما مقدور خواهد بود.

UserPostedImage

سری Boeing 777-300

اين مدل به عنوان جايگزيني براي مدل 100-747 و 200 طراحي شده است. در مقايسه با مدلهاي 747 قديمي، 777 از ظرفيت حمل مسافر و طي مسافت بيشتري برخوردار است، در حالي كه يك سوم كمتر سوخت مصرف مي كند و هزينه نگهداري اين مدل 40 درصد كمتر از 747 است.

اين مدل ظرفيت حمل 550 مسافر را داراست و 13 تن سنگين تر از مدل 200-777 است.

در مدل 300 دوربينهاي مانور زميني روي بالهاي افقي نصب شده كه به خلبان در زمان نشست و برخاست كمك مي كند.

اين مدل نيز جايزه ETOPS را همزمان در 4مي 1998 از FAA و JAA دريافت كرد و در همان ماه بوسيله Cathay Pacific در خطوط هوايي به خدمت گرفته شد.

نيروي محركه اين مدل بوسيله دو موتور (Pratt & Whitney PW4090)Lb يا (PW-4098S)98000Lb يا (RollsRoyce Trent 8925)92000Lb تامين مي شود.

UserPostedImage

سری Boeing 777-300ER

اين مدل قدرتمند و دور پرواز جديد به منظور جايگزيني 400-747 طراحي شده.

در اين مدل بدنه قويتر، ظرفيت سوخت بالاتر همراه با موتورهاي بسيار قدرتمند General Electric به كار گرفته شده و توانايي حمل 365 مسافر در مسافت 7250 مايل را داراست. برنامه ساخت مدل 777-300ER توسط Air France راه اندازي شد.

UserPostedImage

نكاتی در مورد Boeing777

- مدل 777 بعد از 747-400 بزرگترين هواپيماي مسافري جهان است. مدل 777-300ER از 747-100 سنگين تر است و توانايي حمل بار حداكثر (MTOW) معادل 750000 پوند را داراست.

- چرخها و قسمت تحتاني مدل 777 بزرگترين نمونه استفاده شده در مدلهاي مسافربري است.

- مدل 777-300ER در پرواز آزمايشي با به كارگيري فقط يك موتور به مدت 6 ساعت و 29 دقيقه برفراز اقيانوس آرام پرواز كرد.(بر اساس قوانين جديد ،پرواز به مدت 3 ساعت يعني 180دقيقه با يك موتور براي گرفتن گواهينامه ETPOS كفايت مي كند.)

- موتورهاي GE90 كه بر روي بعضي مدلهاي 777 نصب شده است ارتفاعي بيش از بدنه مدل 737 دارند و كتاب ركوردهاي جهاني ،موتورهاي GE90-115B محرك مدلهاي 300ER و 200LR را با قدرت 127900 lbs به عنوان قوي ترين موتورهاي محرك هواپيماهاي مسافربري در جهان معرفي نموده است.

UserPostedImage

منبع: www.tebyan.net
جمع آوری تصاویر: Ebrahim Sabih
sinakr
  • sinakr
  • 51.38% (معمولی)
  • بال آهنی - آسمان یار شروع کننده موضوع
11 سال پیش
از اطلاعاتی که دادین ممنونم ولی بازم جواب من توش نبود!