آخرین فروند تولید شده با شماره ثبت OM-BYOخط تولید هواپیمای توپولف 154 بعد از 40 سال و با تحویل آخرین فروند از این هواپیما به دولت اسلواکی با شماره ثبت (OM-BYO) برای همیشه بسته شد.پایان تولید این تانک پرنده با بیش از 1000 فروند ،آخرین برگ از صنعت هوایی اتحاد جماهیر شوروی را ورق زد.بر خلاف تصور خیلی از علاقه مندان این هواپیما با پایان تولید انبوه در سال 1986 همچنان در خط تولید باقی مانده بود.
این پرنده که استخوان بندی اصلی حمل و نقل اتحاد جماهیر شوروی و روسیه را تشکیل می داده است یکی از موفق ترین تولیدات هوایی به شمار می آید که به نوعی برای رقابت با بوئینگ 727 طراحی شده بود.قابلیت این هواپیما در پرواز از باندهای نا مناسب و یا حتی فرودگاه های بدون باند یکی از دلایل موفقیت این هواپیما در کشورهای در حال توسعه بوده است.
این پرنده مدت زیادی نیز خدمات گسترده ای در کشور ما ارائه کرد و متاسفانه با سوانحی دردناک و پایانی تلخ از صنعت هوایی ایران کنار رفت.
سوانح اخیر این هواپیما در سراسر دنیا و به خصوص سانحه مربوط کشته شدن رئیس جمهور لهستان خروج این پرنده را از چرخه پروازی سرعت بخشید.البته گفته می شود این هواپیما یکی از ایمن ترین پرنده ها و اکثر سوانح آن مربوط به اشتباهات خلبانان ، عملیاتهای نظامی و تروریستی و یا بدی آب و هوا بوده است.با این وجود همچنان تعداد زیادی توپولف 154 در اقصی نقاط دنیا در حال پرواز می باشد.
منابع: ویکی پدیا - ایرانسیم - RIA
ویرایش بوسیله کاربر
12 سال پیش
|
دلیل ویرایش: نامشخص
PC Flight Simulation Geek Since 1998