Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
11 سال پیش
رييس پژوهشكده سامانه‌هاي فضانوردي پژوهشگاه فضايي ايران با اعلام اجراي پروژه اعزام انسان به فضا در دو فاز زير مداري و مداري، جزييات طرح ملي اعزام فضانورد به فضا را تشريح كرد.

به گزارش ايسنا، دكتر محمد ابراهيمي در نخستين هم‌انديشي علوم و فناوري زيست فضايي كه صبح چهارشنبه در پژوهشگاه فضايي ايران برگزار شد با بيان اين كه موضوع اعزام اولين فضانورد ايراني به فضا در اسناد بالادستي تاكيد شده است، گفت: در بند 9 اقدامات ملي نقشه جامع علمي كشور بر دستيابي به فناوري انسان به فضا و كسب دانش طراحي و ساخت و پرتاب ماهواره به مدار زمين آهنگ با مشاركت جهان اسلام و همكاري‌هاي بين‌المللي تاكيد شده است. همچنين در سومين نشست شوراي عالي فضايي مديريت اجراي پروژه ملي اعزام انسان به فضا به سازمان فضايي ايران ابلاغ و مقرر شد در راستاي اجراي اين پروژه اين سازمان از تمام امكانات و ظرفيت‌هاي موجود كشور و توانمندي كليه‌ي فعالان بخش فضايي استفاده كند.

علاوه بر اين اخيرا در سند جامع توسعه هوا فضاي كشور كه تصويب و ابلاغ شده است بر برنامه‌ اعزام انسان به فضا تاكيد شده است.

وي با بيان اين كه هم اكنون تنها سه كشور آمريكا، روسيه و چين موفق به اعزام انسان به فضا شده‌اند، گفت: كسب اقتدار و قرار گرفتن در شمار قدرتهاي فضايي، ايجاد غرور ملي و نمايش پيشرفت هاي علمي و فناوري، تربيت دانشمندان، اهرم بازدارنده در مقابل تهديد‌ها، دستيابي به قابليت و ظرفيت علمي و فناوري و صنعتي به منظور رفع نيازهاي فضايي كشور و استفاده از منابع فضايي از جمله اهداف عمومي پروژه‌ي اعزام انسان به فضا محسوب مي‌شود.

رييس پژوهشكده سامانه‌هاي فضانوردي پژوهشگاه فضايي ايران با اشاره به اهداف كلان طرح ملي اعزام فضانورد به فضا تصريح كرد: پروژه‌ي اعزام انسان به فضا در سازمان فضايي ايران در قالب دو فاز تعريف شده است، در فاز ابتدايي انجام پرواز تا سقف 200 كيلومتر به مدت 15 تا 30 دقيقه به صورت زيرمداري صورت خواهد گرفت و در فاز دوم پرواز مداري و قراردادن فضانورد در مدار زمين انجام مي‌شود. البته در حين اين اقدامات نياز است كه تعليم فضانوردان هم به تناسب انجام شود.

ابراهيمي ادامه داد:‌ از ديگر اهداف كلان طرح ملي اعزام فضانورد به فضا كسب تجربه در كاوش و عمليات فضايي شامل حصول اطمينان از كنترل فضايي، قبل، حين و بعد از بازگشت به جو به وسيله سرنشين، انجام تحقيقات و آزمايشات علمي، دستيابي به فناوري‌هاي كليدي كاوش فضايي، توسعه فرهنگ تعامل بين سازماني، ايجاد زمينه براي تحقق طرح‌هاي كلان ملي از جمله ايجاد آزمايشگاه و ايستگاه فضايي كشورهاي اسلامي، سفر به ماه و سيارات و اكتشاف كيهان است.

وي افزود: البته موضوع سفر به ماه در كميسيون‌هاي شوراي عالي فضايي بارها مورد بحث قرار گرفته‌ است تا شايد در آينده‌ پروژه‌هاي فضايي به اين موضوع هم فكر شود.

رييس پژوهشكده سامانه‌هاي فضانوردي با بيان اين كه بر اساس زمان‌بندي‌ها بايد انتخاب گروه اول فضانوردان ايراني در سال 91 صورت مي‌گرفت كه به سال آينده موكول شده است، خاطرنشان كرد: اميدواريم با حمايت‌هايي كه رييس جمهور نيز قول آن را داده‌اند بتوانيم فعاليت‌هاي ضروري تحقق اين هدف بزرگ را از سال آينده آغاز كنيم.

وي خاطرنشان كرد: براي رسيدن به هدف اعزام فضانورد به فضا كاوشگرهاي مختلفي به دنبال كاوشگرهايي كه تا كنون طراحي و پرتاب شده است ساخته خواهد شد كه هر كدام از آنها اهداف خاصي را دنبال مي‌كنند. همچنين محموله‌هايي كه بتوانند بازگشت به جو را با سپرهاي حرارتي و اجزاي كنترلي دقيق تحمل كنند با مشخصه‌هايي طراحي خواهد شد. البته به تدريج قطر و وزن كاوشگرها بايد رشد كند تا بتوان فضانورد را در آن جا داد.

به گزارش ايسنا، ابراهيمي ادامه داد: هر كدام از اين پروژه‌ها با سرفصل خود مشخص شدند و هم اكنون ابعاد و وزن تقريبي كاوشگرهاي آينده به طور كامل مشخص كرده‌ايم و اين كه از امروز تا دستيابي به فناوري اعزام انسان به فضا بايد چه فناوري‌هايي را رشد دهيم.

وي با بيان اين كه در حال حاضر ايده اوليه‌ اعزام كپسول حامل انسان به فضا طراحي شده است، تاكيد كرد: هم اكنون ماكت ايده اوليه كپسول اعزام به فضا جهت جا دادن شبيه‌ساز فضاپيما در آن طراحي شده است. برنامه ما اين است كه فضاپيما قدرت حمل سه فضانورد را داشته باشد اما پرواز اوليه‌ي فضاپيما با يك فضانورد خواهد بود.

رييس پژوهشكده سامانه‌هاي فضانوردي با اشاره به برگزاري نخستين علوم و فناوري زيست فضايي تصريح كرد: در جهت كسب فناوري‌ها زيست فضايي بايد قدم به قدم اين فناوري‌ها طراحي و مورد تست قرار بگيرند تا در نهايت از استفاده‌ي آنها در پروژه‌هاي فضايي اطمينان حاصل كنند.

اعتقاد ما اين است كه بايد زيست شناسان، فيزيولوژيست‌ها، دامپزشكان و محققان پزشكي هوايي و فضايي در انجام اين فعاليت‌ها سازمان فضايي را همياري كنند.

پی نوشت:امیدوارم حداقل اینبار سنگ بزرگ نشانه زدن باشد![-o<

ایسنا
PC Flight Simulation Geek Since 1998
aliakbar
  • aliakbar
  • 52.88% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر یار
11 سال پیش
سلام

البته باید این موضوع را هم در نظر داشت که پروژه هایی از این دست همان اندازه که از جهت علمی و فنی عظیم و چالش برانگیز هستند از نقطه نظر مالی هم به همان اندازه و شاید حتی بیشتر سرمایه بر و بسیار پرهزینه به حساب می آیند. تا آنجا که من بررسی کرده ام علت اینکه کشورهایی پیشرو در عرصه فن آوری نظیر ژاپن و آلمان تا به حال وارد این عرصه نشده اند و حداقل در آینده نزدیک هم قصد چنین کاری را ندارند بیشتر به جنبه های بسیار سنگین اقتصادی این کار بر می گردد تا ضعف تکنولوژیکی این کشورها. منظورم فقط الان نیست که غرب دچار بحران اقتصادی شده است. این کشورها حتی زمانی که در بهترین شرایط اقتصادی هم بودند جرات حرکت به سمت پروژه های فضایی مستقل را به جهت بار مالی بسیار سنگین آن پیدا نکردند. اگر چین توانست بعد از امریکا و شوروی به عنوان سومین کشور وارد عرصه پروازهای قضایی سرنشین دار شود به مدد اقتصاد بسیار پرقدرت اش بود والا فکر نمی کنم کسی این تصور را داشته باشد که این کشور از نظر تکنولوژیک به عنوان مثال از آلمان و ژاپن جلوتر است. من با پیشرفت ایران عزیز در عرصه فضا هیچ مخالفتی ندارم اما فرستادن انسان به فضا جدا از قابلیت های فنی نیازمند یک اقتصاد خیلی نیرومند با رشد اقتصادی بالاست که ما در حال حاضر فاقد آن هستیم و در آینده نزدیک هم صاحب چنین اقتصادی نخواهیم شد. بنا بر این در این شرایط حرکت به سوی انجام چنین کار سترگی بار بسیار گرانی خواهد بود بر گرده اقتصاد ضعیف و آشفته این کشور.