Ramin
  • Ramin
  • 53.78% (معمولی)
  • بال ایرانسیم شروع کننده موضوع
11 سال پیش



UserPostedImage




تصمیم سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا برای موافقت با بازگشت هواپیمای 787 دریم لاینر به آسمان، به دنبال سه ماه تغییر استراتژی چشمگیر بوئینگ برای ثابت کردن ایمنی و نجات محصول پراهمیتش حاصل شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تلاش بوئینگ برای به‌سازی سیستم باطری یون لیتیومی دریم لاینر پس از دو مورد آتش سوزی این باطری‌ها در ماه ژانویه، یکی از قابل توجه‌ترین و پرریسک‌ترین اقدامات در تاریخ صنعت هواپیمایی برای تجهیز مجدد یک هواپیمای جت مسافربری محسوب می‌شود که قبلا به تولید رسیده بود.

مایکل هوئرتا، رئیس سازمان هواپیمایی فدرال، با اعلام تصویب سیستم از نو طراحی شده باطری 787 اظهار کرد که کارشناسان این سازمان بر آزمایش‌های دقیق نظارت داشته و هفته‌ها برای بازبینی و تحلیل کامل سیستم جدید وقت صرف کردند تا از ایمن بودن آن مطمئن شوند.

این تصمیم سازمان هواپیمایی فدرال زمینه را برای صدور حکم تغییر سیستم 50 دریم لاینری که پیش از این به ایرلاین‌ها تحویل داده شده‌اند، مهیا می‌کند. این تغییرات شامل بهبود داخلی باطری و جعبه کنترل جدید است.

این هواپیماها که از اواسط ژانویه زمین‌گیر شده‌اند، پس از تایید تکمیل نصب سیستم جدید از سوی سازمان هواپیمایی فدرال و رگولاتورهای جهانی، پروازشان را از سر می‌گیرند. پیش بینی می‌شود که رگولاتورهای کشورهای دیگر نیز اقدام سازمان هواپیمایی فدرال را دنبال کنند. بسیاری از این هواپیماها می‌توانند پروازهایشان را از ماه آینده از سر بگیرند با اینهمه تایید مقامات ژاپنی ممکن است زمان بیشتری طول بکشد و مستلزم تغییرات بیشتری باشد.

تصاویر باطری‌های سوخته که یکی از آنها موجب فرود اضطراری و تخلیه مسافران یک دریم لاینر در ژاپن شد، وجهه این هواپیما را که مدیران بوئینگ اعلام گفته بودند برای آینده این شرکت کلیدی است، مخدوش کرد.

بوئینگ هزینه زمین گیر شدن 787 را فاش نکرده است اما تحلیلگران اظهار کرده‌اند که این شرکت ممکن است ناچار شود به مشتریانش خسارت پرداخت کند. این زمین گیر شدن، تحویل دریم لاینرهای جدید را نیز متوقف و بوئینگ را از صدها میلیون دلار درآمد بی‌نصیب کرد.

بوئینگ از مشتریانش برای صبرشان، تشکر و اعلام کرده که گروه‌هایی را در سراسر جهان به کار می‌گیرد تا نصب سیستم باطری بازبینی شده را آغاز کنند. با اینهمه برخی از مدیران ایرلاین‌ها نسبت به شروع پروازهای جدید این هواپیما و واکنش مسافران نگران هستند.

پیش بینی می‌شود که بوئینگ در تبلیغات 787 برای مسافران نقش کمتری ایفا کند و در عوض به کمک به ایرلاین‌ها در طراحی تاکتیک‌های روابط عمومی‌شان به منظور تبلیغ مجدد این هواپیمای پیشرفته به مردم بپردازد.

به اعتقاد برخی از مدیران شرکت و کهنه‌کاران این صنعت، بهترین راه چاره برای مساله ایمنی دریم لاینر ممکن است تنها این باشد که به مدت چندین ماه متوالی بدون هیچ حادثه مربوط به باطری، پرواز کند.

پس از زمین گیر شدن 787، مدیران بوئینگ در ابتدا به سازمان هواپیمایی گفتند که چند تغییر ساده در چک لیست کابین خلبان، بهبود بررسی باطری و کنترل بیشتر وضعیت باطری در طول پرواز برای حل این مشکل کافی خواهد بود اما پس از اینکه ری لاهود، وزیر حمل و نقل آمریکا، در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد که این هواپیماها تا زمان اطمینان هزار درصدی رگولاتورها پروازشان را از سرنمی گیرند، برای همه روشن شد که سازمان هواپیمایی فدرال برای تغییرات گران‌تر و زمان‌برتر اصرار خواهد داشت.

به گفته مایک سینت، مدیر مهندسی 787 بوئینگ، در هفته اول از زمین‌گیر شدن این هواپیما، این شرکت 500 مهندس برای بررسی موضوعات فنی پیچیده اختصاص داد.

این سازنده هواپیما به همراه جی.اس یوآسا کورپ، شرکت ژاپنی تامین کننده باطری‌اش، برای رفع دلایل احتمالی داغی باطری، اصلاحات باطری مختلفی را طراحی کردند که شامل قرار دادن عایق بیشتر در اطراف سلول‌های نیروی داخل باطری و کنترل دقیق‌تر نوسانات ولتاژ بود. بازرسی‌ها در کارخانه پیش از اینکه باطری‌ها مونتاژ و تحویل داده شوند نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

به گفته ری کانر، مدیر بخش هواپیمای تجاری بوئینگ، این شرکت حدود 200 هزار ساعت مهندسی، طراحی، تحلیل و آزمایش در اصلاحات سیستم باطری 787 دریم لاینر صرف کرد. وی با وجود مشکلات باطری که برای 787 پیش آمده، این هواپیما را ایمن‌تر از هر محصولی می‌داند که از سوی سازندگان هواپیما ساخته شده است.

مهندس ارشد 787 گفته است که 10 گروه متشکل از 300 متخصص بوئینگ آماده‌اند تا کمک به ایرلاین‌ها برای تکمیل اصلاحات سیستم باطری را فورا آغاز کنند.

به گزارش وال استریت ژورنال، این گروه‌ها همچنین سرگرم برنامه‌ریزی برای تعویض برخی از قطعات دیگر هستند که ارتباطی با تعمیر باطری ندارند اما بنا به درخواست ایرلاین‌ها، برای بالا بردن قابلیت اطمینان ناوگان 787 آنها انجام می‌گیرد.



خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
و سايت Airnation
و وال استریت ژورنال