Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
10 سال پیش
خلبان پاراگلايدر ثانيه هايي پس از پرواز از ارتفاع 2500 متري ارتفاعات فيل بند آمل دچار حادثه شده و سقوط کرد اما به طور معجزه آسايي از دام مرگ گريخت. اين حادثه هنگامي رخ داد که اين خلبان به همراه دو دوست ديگرش براي پرواز به ارتفاعات فيل بند در منطقه جاده هراز در حوالي شهر آمل رفته بودند.بنا براين گزارش، ساعت يک و 30 دقيقه ظهر روز پنجشنبه 23 خردادماه سال جاري بود که سه خلبان پاراگلايدر خود را به ارتفاعات فيل بند در جنوب آمل منطقه جاده هراز رساندند. آنان پس از بازرسي وسايل خود با مساعد بودن شرايط باد و هوا يک به يک اقدام به پرواز کردند.

UserPostedImage


وقتي که دو پرنده نخست پس از لحظاتي در دامنه روستاي سنگ چال فرود آمدند، به انتظار دوست ديگر خود نشستند. با گذشت دقايقي وقتي از وي خبري نشد نگراني و دلشوره به جانشان افتاد. آنان ابتدا سعي کردند با دوربين هايي که همراهشان بود ردي از دوست پرنده شان در ارتفاعات بيابند اما وقتي اين اقدام موثر واقع نشد با بي سيمي که همراه داشتند با وي تماس گرفتند اما کسي از آن سوي خط پاسخي نمي داد. آن ها با احتمال اين که ممکن است دوستشان دچار حادثه اي شده باشد به جست وجو در منطقه پرداختند تا اين که دريافتند وي در دامنه روستاي سنگ چال سقوط کرده است.

دقايقي بعد در حالي که دو دوست سعي داشتند با پيدا کردن محل سقوط خلبان پاراگلايدر از سرنوشت وي باخبر شوند متوجه شدند يکي از نيروهاي محيط زيست منطقه که شاهد سقوط پاراگلايدر سوار بوده به سرعت خود را به محل رسانده و در حال درخواست کمک براي انتقال مرد زخمي به بيمارستان است. اين محيط بان كه عضو تيم امداد کوهستان هلال احمر آمل نيز است در اين باره به خبرنگار ما گفت: در حال گشت زني در منطقه بودم که ناگهان در آسمان متوجه حرکات غير عادي يک پاراگلايدر شدم. احساس کردم بايد دچار مشکلي شده باشد، همين طور که پاراگلايدر به سمت زمين مي آمد وي را تعقيب مي کردم و فهميدم در حال سقوط است، به سرعت خودم را به آن منطقه رساندم.

وي ادامه داد: وقتي پس از دقايقي جست و جو خودم را به نقطه اي که پاراگلايدر سقوط کرده بود رساندم ديدم قسمتي از بال هاي دستگاه به درختان گير کرده و خلبان آن روي زمين افتاده و وضعيت مناسبي ندارد. درحال بررسي وضعيت وي بودم که دوستانش نيز آمدند. چون اورژانس در منطقه وجود نداشت بنابراين وي را سوار يک پژو 206 کرده و به بيمارستان 17 شهريور آمل رسانديم.

هادي از دوستان مرد زخمي نيز به شوك گفت: دوستم رضا نام دارد و 33 ساله است. وي از خلبانان حرفه اي اين ورزش است. بارها وي در مناطق مختلف اقدام به پرواز کرده است، اما اين بار دچار حادثه شد.وي درباره چگونگي وقوع حادثه نيز گفت: قرار بود هر سه مان از ارتفاع فيل بند پرواز کنيم، صبح از تهران به اين منطقه رفته بوديم. من و دوست ديگرمان به نوبت پرواز کرده و در اين منطقه فرود آمديم اما هر چه منتظر مانديم از رضا خبري نشد.

براساس گفته هاي خود رضا تنها در حالي که 20 ثانيه از پروازش مي گذشت ناگهان متوجه شده که طناب برک پاراگلايدر گره خورده و امکان کنترل دستگاه از دستان وي خارج است. ما معمولاً پيش از پرواز همه موارد را کاملاً بررسي مي کنيم. وي هم اين کار را انجام داده بود اما مثل اين که گره طناب برک را نديده بود. رضا گفته که در جريان پرواز وقتي متوجه گره شده است سعي داشته آن را باز کند اما ناگهان يک جريان تندباد زير بال هاي پاراگلايدر افتاده و تعادل آن را به هم زده و ديگر قادر به کنترل آن نبوده بنا بر اين با سرعت به سمت پايين سقوط کردم.

بنا بر اظهارات دوستان اين پاراگلايدرسوار، رضا ارتفاعي حدود 80 متر را به سمت زمين سقوط کرده اما به لطف خدا در حالي روي درختان منطقه هلي چال در اطراف روستاي سنگ چال افتاده که در فاصله نزديکي از محل سقوط منطقه تخته سنگ وجود داشته و اگر روي آنها مي افتاد مرگش حتمي بود.هادي از دوستان مرد زخمي با انتقاد از کمبود امکانات براي پاراگلايدرسواران گفت: سايت هاي واقع شده در تهران به دليل قرار گرفتن در کنار دکل هاي مخابراتي و کابل هاي فشار قوي برق ديگر قابل استفاده نيستند، بنابراين اغلب علاقه مندان به اين ورزش به شهرهاي اطراف مي روند تا پرواز کنند.

در اين منطقه هم امکانات لازم براي مواقعي که امکان وقوع حادثه باشد وجود ندارد و از طرفي در سايت منطقه آبسرد هم کشاورزان اجازه پرواز نمي دهند. اين در حالي است که در کشورهاي ديگر چنان به اين سايت ها رسيدگي مي کنند که حتي علاقه منداني از کشور هاي ديگر براي پرواز به آن نقاط مي روند.

به گفته وي مدتي پيش در سايت هاي شمال تهران يک دختر جوان پس از پرواز با پاراگلايدر روي کابل هاي برق فشار قوي افتاده و 12 ساعت در ميان زمين و آسمان گرفتار مانده بود، در حالي که اين ورزش علاقه مندان زيادي دارد و شايسته است فکري به حال آن شود. به گزارش خبرنگار ما، خلبان زخمي با انتقال به بيمارستان لاله در تهران به دليل آسيب ديدگي از ناحيه گردن، دست و سينه مورد عمل جراحي قرار گرفت و حالش رضايت بخش است.

روزنامه ايران، شماره 5393 به تاريخ 29/3/92
PC Flight Simulation Geek Since 1998