4 سال گذشت...
24 تیرماه 1388
ساعت 11:34
خلبان: برج، کاسپین 7908 آماده پرواز
کنترلر: کاسپین 7908 باند باز، پرواز آزاد
موتورها غرش کنان طول باند را طی کرده و پرنده ی آهنین بال با سرعت به سمت ابدیت به پرواز در می آید.
خلبان: برج مراقبت، کاسپین 7908 صحبت میکنه همه چیز طبق طرح پروازی پیش میره، ....
.
.
.
.
.
ساعت 11:50
نقطه ای روی رادار محو میشود. کنترلرها نگرانند. باز هم بررسی میکنند. درسته یکی از نقاط کم شده. 7908 کجاس؟
با 7908 تماس بگیرید
پرواز 7908 اینجا رادار تهران اعلام موقعیت کنید
و سکوت...
کاسپین 7908 جواب بدید
.
.
و باز هم هیچ
از ماهواره ها خبر میرسد دستگاه موقعیت یاب شرایط اورژانسی *(ELT) یکی از هواپیماها نقطه ای را به مرکز خود مخابره کرده.
مختصات این نقطه (۳۶°۸′۳۳″ شمالی ۴۹°۵۹′۳۸″ شرقی)
مرکز کنترل تهران با خبر میشود
گزارشهای مردمی از محل حادثه مخابره میشود.
این نقطه کجاست؟
جایی بین روستاهای فارسیان و جنتآباد در بخش مرکزی قزوین
شک ها به یقین تبدیل میشود. کاسپین 7908 زمین خورده. تیم های امداد و نجات به محل حادثه اعزام میشوند. ممکنه کسی زنده مونده باشه؟
وقتی به محل میرسن باورشون نمیشه که یه هواپیما به تکه هایی اندازه کاغذ تبدیل شده باشه.
جسدی باقی نمونده. همه چیز غیرقابل شناسایی
فقط با آزمایشات DNA اجساد شناسایی میشن.
وحشتناک بود...
غم و اندوه سرتاسر ایران را فرا میگیرد. فاجعه ای دردناک
علت چیست؟
خلبان؟ نقص فنی؟ شرایط جوی؟
تیم های بررسی سانحه اعزام میشوند. جعبه سیاه پیدا میشود.
بعد از ماه ها تحقیق علت سانحه جدا شدن يک قطعه از کمپرسور کم فشار موتور شماره يک و برخورد آن با موتور و در نهایت انفجار موتور و کنده شدن دم هواپیما اعلام میشود
آیا خلبان مرحوم شیراکبری مقصر بوده؟
روسها بعد از رمزگشایی جعبه سیاه اعلام کردن در موقع حادثه خلبان در کابینش نبوده. این ادعا از سوی ایران رد شد. مگه میشه زمانی که هواپیما هنوز به نقطه کروز خودش نرسیده خلبان صندلیشو ترک کنه؟
شدت حادثه به حدی بود که ۶ هکتار از اراضی زراعی اون منطفه نیز دچار حریق شده بوده. در محل برخورد هواپیما با زمین گودال عظیمی به قطر ۶۰ تا ۷۰ متر ایجاد شد
به گفته شاهدان عینی دقایقی پیش از سقوط، هواپیما آتش گرفته بود و تلاش خلبان برای نشستن روی زمین بی نتیجه بود ، طبق بازگشایی جعبه سیاه تنها کلمه ای که لحظاتی قبل از سقوط شنیده شد ، فریاد ( یا حسین ) از خلبان بود و منجر به چرخ زدن هواپیما در حوالی شهر اقبالیه شد و در حال دور زدن نیز به ناگاه پس از آتش گرفتن دم هواپیما در مزارع گندم سقوط میکند.
طبق گزارشها از ۱۶۸ مسافر این پرواز، ۳۸ تن ایرانیالاصل (شامل ۲ تن از خدمه)، ۴۰ تن شهروند ارمنستان، ۲ گرجستانی، ۲ کانادایی، ۲ ایرانی-استرالیایی و همچنین ۲ ایرانی-آمریکایی بودهاند.
مسافران سرشناس
اعضای تیم ملی جودو نوجوانان ایران
لون داویدیان نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی
ناتلا نیکولاوا، همسر سفیر گرجستان در ایران.
***اسامی کادر پروازی***
استاد خلبان علی اصغر شیر اکبری
خلبان جواد معصومی
کمک خلبان مهدی فیروزه سهیل (عکس الصاقی)
مهندس پرواز نیما صالحی رزوه
مهندس فنی گرگوری بارساغیان
مهندس فنی سورن موقومونیان
سرمهماندارسیدعباس قائم مقامی
مهماندارارشد امیر علی ملکی نژاد
مهماندارارشدفرشته سماکی رحمت
مهماندارارشدساناز اصلانی
مهماندارمریم فرهادی
مهماندار مریم کمانی
روحشان شاد، یادشان گرامی... 😢
ویرایش بوسیله ناظر
11 سال پیش
|
دلیل ویرایش: از بکار بردن کاراکترهای غیر ضروری خودداری کنید لطفاً