Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
10 سال پیش
UserPostedImage


سرپرست پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان با ارائه گزارشی از روند پیشرفت طراحی و تلفیق تجهیزات اویونیک هواپیمای جت مسافری 150 نفره، از تلاش برای ایجاد مهمترین زیرساخت‌های اویونیک کشور برای نخستین بار در این دانشگاه خبر داد.

دکتر وحید غفاری‌نیا با اشاره به اهمیت ویژه دستیابی به فناوری‌های کلیدی در طراحی و ساخت هواپیمای جت مسافری 150 نفره، این پروژه را از مهمترین طرح‌های کلان مصوب شورای عالی عتف و منطبق بر نیازهای ضروری کشور دانست و گفت: بال، بدنه، موتور و اویونیک بخش‌های اصلی طرح هستند که اویونیک به دلیل برآورده کردن تعداد زیادی از کارکردهای اصلی هواپیما و ایمنی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: با ایجاد پژوهشکده اویونیک در ابتدای امسال و نیز راه‌ اندازی دوره کارشناسی ارشد معماری اویونیک از دو سال گذشته در دانشگاه صنعتی اصفهان، زمینه برای انجام فعالیت‌های منسجم، ساختاریافته و مبتنی بر دانش نوین جهانی در این عرصه بسیار مهم درکشور فراهم شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان به ارتباط مستقیم اویونیک با بخش‌های مختلف مرتبط با علوم برق و کامپیوتر اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به پیشرفت سریع فناوری‌های مرتبط با کامپیوتر و الکترونیک و ارائه مستمر نسل‌های جدید و پیشرفته‌ای از تجهیزات الکترونیکی، فعالیت در این زمینه بر مبنای مرزهای دانش و منطبق با پیشرفت‌های نوین جهانی است.

غفاری‌نیا تعدد سامانه‌هایی با فناوری‌های گوناگون را از ویژگی‌های خاص سیستم اویونیک هواپیما بیان و تصریح کرد: در یک هواپیمای مسافری مشابه موضوع این پروژه بیش از 200 نوع حسگر، حدود 300 عملگر، بیش از 200 پردازنده، بیش از 5 میلیون کد نرم افزاری و نیز حدود 50 سیستم کامپیوتری که در قالب یک شبکه با یکدیگر ارتباط دارند، اجزای اصلی اویونیک هواپیما هستند.

سرپرست پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: با راه اندازی این پژوهشکده در فروردین ماه امسال برای نخستین بار درکشور ضمن ایجاد یک عزم جدی جهت ورود به این عرصه، زیرساخت مناسبی برای انجام پژوهش‌های کاربردی در زمینه اویونیک فراهم شده است.

وی ادامه داد: گروه‌های مختلف این پژوهشکده برمبنای تخصص‌های لازم و نیز بر اساس سامانه‌ها تشکیل شده‌اند که سامانه‌های مخابراتی، سامانه‌های ناوبری، سامانه‌های کنترلی و اتوپایلت، گروه الکتریک، گروه سامانه‌های حیاتی، گروه سنسورها و عملگرها و گروه تلفیق سامانه‌ها از جمله آن‌ها هستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: به دلیل اجرای فاز طراحی مفهومی اویونیک طرح کلان هواپیمای ملی 150 نفره، هم اینک تمامی این گروه‌ها در پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان فعال هستند.

وی با اشاره به جذب اعضای هیأت علمی تمام وقت در این پژوهشکده و همکاری اعضای هیأت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان در انجام این طرح گفت: این پژوهشکده ضمن بهره‌گیری از مزیت همجواری با هسا به عنوان یکی از مهمترین زیرمجموعه‌های صنعت هوایی کشور و دیگر صنایع مرتبط با الکترونیک هوانوردی، جذب نیروهای متخصص و توانمندسازی آنان را آغاز کرده است.

غفاری نیا ادامه داد: توانمندسازی و شناخت محصول، طراحی مفهومی، طراحی مقدماتی و طراحی تفصیلی چهار فاز اصلی برنامه‌ریزی شده در جهت دستیابی به فناوری‌های کلیدی در طراحی هواپیمای جت مسافری 150 نفره است.

وی با اشاره به پیشرفتهای صورت گرفته در روند طراحی اویونیک این هواپیما بعنوان یکی از کلیدی‌ترین نیازهای کنونی کشور تصریح کرد: هواپیمای 150 نفره پیش بینی شده به منظور طراحی و ساخت در این پروژه، همردیف و منطبق با کلاس هواپیماهای ایرباس 320 و بوئینگ 737 است که در فاز شناخت محصول ضمن کسب موفقیت کامل، بخش‌های مختلف این دو هواپیما به دقت مورد بررسی، شناخت وارزیابی قرار گرفته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با مطلوب خواندن روند اجرایی انجام این پروژه در این دانشگاه افزود: تأسیس گروه‌های مختلف پژوهشی، برگزاری دوره‌هایی به منظور توانمند سازی نیروهای فعال در این پروژه، تهیه منابع و استانداردهای لازم و برنامه‌ریزی طراحی مفهومی از دیگر اقدامات صورت گرفته طی ماه‌های اخیر است.

وی با بیان خلاصه‌ای از برنامه‌ریزی طراحی مفهومی اویونیک، تعداد فعالیت‌های مشخص شده را بیش از دو هزار فعالیت و نیروی انسانی مورد نیاز را 273 هزار نفرساعت عنوان کرد.

غفاری نیا با اشاره به فعالیت این پژوهشکده در پروژه‌های مشابه و مرتبط با اویونیک گفت: همکاری با تعدادی از صنایع بخش خصوصی فعال در زمینه پرنده‌های بدون سرنشین، همکاری با پروژه کلان طراحی بالگرد ملی پنها یک و نیز تعدادی از طرح‌های مهم پژوهشکده علوم وفناوری زیردریا دانشگاه صنعتی اصفهان از دیگر اقدامات در حال پیگیری توسط پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان است.

وی با اشاره به جذب دانشجو درمقطع کارشناسی ارشد معماری اویونیک در دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: تربیت نیروهای متخصص و آموزش دقیق دانشجویان مشغول به تحصیل در این رشته به اویونیک، سامانه‌ها، تلفیق سامانه‌ها و... به منظور به کارگیری در صنایع مرتبط و بخش اویونیک کشور از اهداف و دستاوردهای راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد معماری اویونیک برای نخستین بار درکشور است.

سرپرست پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک و با کسب مجوزهای لازم، ضمن ایجاد دوره دکتری پژوهش محور این رشته، بسترهای لازم برای تربیت نیروهای متخصص و ارتقای این دانش پیشرفته در کشور بیش از گذشته فراهم شود.

غفاری‌نیا با بیان این که طراحی تعدادی از آزمایشگاه‌های تخصصی در این پژوهشکده به پایان رسیده است، به اختصاص فضای فیزیکی مناسب برای این آزمایشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی و تجهیز مجموعه آزمایشگاه‌های پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان، علاوه بر افزایش ظرفیت پژوهشی دانشگاه، امکان سرویس‌دهی به صنایع هوایی کشور نیز فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به دیگر دستاوردهای ایجاد این پژوهشکده در دانشگاه صنعتی اصفهان، راه اندازی سایت‌های پژوهشی، ارتقای بخش‌های پژوهشی مرتبط با اویونیک در دانشگاه، جذب و سازماندهی نخبگان دانشگاهی در زمینه اویونیک، انجام فعالیت‌های پژوهشی هدفمند در این زمینه و تجهیزآزمایشگاه‌های مرتبط در دانشکده برق و کامپیوتررا از دیگر دستاوردهای احداث این پژوهشکده در کنار تأمین نیازهای کشور عنوان کرد.

پروژه کلان ملی دستیابی به فناوری‌های کلیدی در طراحی و ساخت هواپیمای جت مسافربری 150 نفره با همکاری دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت و پارک علم و فناوری فارس هم‌اینک در حال انجام است.

ایسنا
PC Flight Simulation Geek Since 1998