خوشحالي كاپيتان پس از سقوطگروه شوك: خالي بودن باك بنزين هواپيماي سبك تفريحي قوي ترين فرضيه در سقوط عجيب آن شناخته شد. اين هواپيما با دو سرنشين روي ساختماني سقوط كرد و از وسط به دو نيم شد.
حادثه اين سقوط ساعت 12 و 25 دقيقه ظهر روز پنجشنبه گذشته هنگامي رخ داد كه از شروع پرواز هواپيما تنها 15 دقيقه مي گذشت.
بنا بر اين گزارش، كساني كه در حوالي فرودگاه رامسر، منطقه باغ ملي و نزديكي دانشكده فني ملاصدراي رامسر در حال گذر بودند ناگهان با ديدن هواپيمايي كه با چتر نجات در حال كم كردن ارتفاع بود متعجب شدند. لحظاتي بعد اين هواپيما كه از نوع آموزشي تفريحي بود در بام يك اتاقك دكه اي فرود آمد.
به گفته رستم زرودي، فرماندار رامسر، اين هواپيما از نوع ep1213 بوده كه از چند سال پيش در فرودگاه رامسر براي پرواز هاي آموزشي و تفريحي مورد استفاده قرار مي گيرد.
خلبان اين هواپيما كاپيتان 44 ساله اي به نام محمد نياستي بود كه به همراه مسافرش محمد رضا اشرفي پرواز بر فراز آسمان رامسر را انجام مي داد. كاپيتان نياستي در اين خصوص گفت: دقايقي بعد از آغاز پرواز، ناگهان موتور هواپيما خاموش شد و تلاش هاي من نيز براي روشن كردن آن بي نتيجه ماند تا اين كه چاره كار را در باز كردن چتر نجات و فرود با اين شيوه ديدم ولي جريان باد باعث شد هنگام فرود امكان نشستن در منطقه صاف و هموار فراهم نشود.
بر اساس اظهارات چند شاهد عيني حادثه، هواپيما هنگام فرود با سيم برق بالاي اتاقك برخورد كرده و نوك ملخك هواپيما به داخل انباري فرو رفت و باعث فروريختن قسمتي از آن شد. با وجود دو نيم شدن هواپيماي سبك، دو سرنشين آن از اين حادثه جان سالم به در بردند و خود را به بيرون از كابين كشاندند و کاپيتان از اينکه جان مسافرش نجات يافته بود خوشحال بوده و مي خنديد.
در همين راستا در حالي كه بلافاصله پس از وقوع حادثه نيروهاي مستقر در فرودگاه رامسر براي انتقال هواپيما به داخل فرودگاه و انجام تعميرات، اقدامات لازم را انجام داده و هواپيما را با استفاده از يك جرثقيل بزرگ پايين آوردند. گفته مي شود علت حادثه خالي بودن باك بنزين و سهل انگاري در پركردن آن پيش از پرواز بوده است. هادي خنجري مدير كل بحران استاندار مازندران نيز در اظهار نظر ديگري با بيان اين كه سقوط هواپيما ناشي از نقص فني بوده است، اعلام كرد: هواپيماي سقوط كرده متعلق به شركت بال طلايي بوده و مدت طولاني است كه پرواز هاي آموزشي و تفريحي با آن انجام مي شد.
گفت وگو با خلبان نجات يافته خودتان را معرفي كنيد؟ محمد نياستي هستم.
چند سال داريد؟ 44 ساله هستم.
ازدواج كرده ايد؟ متاهل هستم. به خاطر مشغوليت هاي كاري دير ازدواج كردم و هنوز فرزندي ندارم.
چند سال است كه در فرودگاه به پرواز هاي آموزشي و تفريحي مي پردازيد؟ حدود دو تا سه سال مي شود.
قبلاً هم به همين كار مشغول بوديد؟ بله در استان تهران كار مي كردم. در آنجا هم خلبان بودم.
اصليت شما مال كدام منطقه است؟ من رامسري هستم و متولد نياسته كتالم.
حالادر فرودگاه رامسر چند هواپيماي آموزشي وجود دارد كه به امور آموزشي و تفريحي مي پردازد؟ سه تا بود كه اين يكي اكنون با خسارت به وجود آمده كمي نياز به تعمير دارد و به زودي به جمع دو هواپيماي ديگر اضافه مي شود.
تخريب هواپيما خيلي جدي بوده است؟ نه خوشبختانه فرود خوبي داشتيم و تلفات جاني ببار نيامد.
در لحظه سقوط هواپيما چه اتفاقي افتاد؟ دقايقي از پرواز ما مي گذشت كه احساس كردم با مشكلي مواجه هستيم بنا بر اين سعي كردم طوري هواپيما را فرود بياورم كه جان مسافر و خودم صدمه نبيند بنا بر اين چتر هواپيما را باز كردم و هواپيما را به طرف فرودگاه هدايت كردم اما فكر مي كنم جريان باد باعث شد كمي قبل از رسيدن به باند فرودگاه پايين بياييم.
به نظرتان علت وقوع حادثه در هواپيما چه بوده است؟ هنوز نمي توان به طور دقيق در اين باره اظهار نظر كرد.
به گزارش شوك در قوي ترين فرضيه گفته مي شود دقايقي بعد از برخاستن هواپيما سوختش به پايان رسيده و اين موضوع باعث از كار افتادن موتور ها شده است.
روزنامه ايران به تاريخ 15/7/92
ویرایش بوسیله کاربر
11 سال پیش
|
دلیل ویرایش: نامشخص
PC Flight Simulation Geek Since 1998