Ramin
  • Ramin
  • 53.78% (معمولی)
  • بال ایرانسیم شروع کننده موضوع
10 سال پیش
UserPostedImage


ناسا در اقدامی جالب برای کاهش هزینه‌های آزمایشات سیستمهای پروازی خود، از یک جنگنده برای انجام آزمایشات «سیستم پرتاب فضایی» استفاده کرد.

اوایل ماه نوامبر، ناسا آزمایش‌هایی را بر روی سیستم پرواز جدید برای سیستم پرتاب فضایی (SLS) انجام داد.

سیستم پرواز فضایی، موشک بالابرنده سنگینی است که فضاپیمای سرنشین‌دار اوریون را به اعماق فضا می‌فرستد.

نکته عجیب این بود که به جای استفاده از موشک‌ برای انجام آزمایش‌ها، آژانس فضایی از یک جنگنده «اف/ای 18 هورنت» به عنوان راهی برای عملی‌کردن آزمایش‌های بیشتر با هزینه‌های پایین‌تر استفاده کرد.

در پرتاب‌های فضایی زمانیکه موشک از سکوی پرتاب ارسال می‌شود، باید با باد، تراکم هوا، متغیرهای موجود در عملکرد سیستم و عوامل دیگر مواجه شود.

تاکنون، سازوکار برخورد با این عوامل، برنامه‌ریزی سیستم‌های پروازی با پیش‌بینی‌ها و طراحی پاسخ‌های تعیین‌شده بود. این شیوه کارساز بوده اما محدودیت‌های خود را دارد و اغلب به تاخیر در هنگام بروز مشکل غیرمنتظره می‌انجامد.

در اینجا پاسخ ناسا استفاده از «کنترلگر افزایشی سازگار» است. این سیستم، داده‌های پرواز را در زمان واقعی تحلیل کرده و به تغییرات محیط و خودرو واکنش نشان می‌دهد.

در اینجا موضوع حائز اهمیت، آزمایش سیستم است زیرا به طور معمول، این فرآیند شامل استفاده از موشک‌های اکتشاف تغییرات جوی بوده که هزینه‌بر است. در این روش، هر آزمایش باعث از بین رفتن موشک شده و بروز اشتباه، کل فرآیند را بی‌ارزش می‌کند.

با استفاده از جت تحقیقاتی اف/ای 18، ناسا می‌تواند شرایط پروازهای مختلف را در یک پرواز منفرد شبیه‌سازی کرده و بروز اشتباه به معنای شروع دوباره است.

تاکنون بیش از 40 آزمایش در «مرکز تحقیقات پرواز درایدن» متعلق به پایگاه نیروی هوایی ادواردز با هورنت و با استفاده از مدارهای مشابه سیستم پرتاب فضایی انجام شده است.

این آزمایش‌ها شامل پرواز جنگنده تا بیش از 70 ثانیه در مدارهای مختلف بودند که برای مطابقت‌ با مدارهای سیستم پرتاب فضایی از اوج‌گیری تا جداشدن بالابرنده طراحی شده، در حالیکه پیشرانه‌ها و دیگر مشکلات را شبیه‌سازی می‌کنند.

کورت هانسون، بازرس ارشد آزمایشگاه درایدن، با اشاره به ترکیبی از عملکرد و استحکام اف/ای 18 گفت: این هواپیما می‌تواند همچنین در مقایسه با موشک اکتشاف جوی برای مدت طولانی‌تری پرواز کند، بنابراین می‌توانیم مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را انجام داده و تغییرات کوچک را بین هر یک از آنها با هدف مقایسه نتایج عملکردها اعمال کنیم.

وی افزود: در صورت بروز اشتباه، خلبان می‌تواند آزمایش را غیرفعال کرده و هواپیما را به پایگاه بازگرداند.

گفته می‌شود، این آزمایش‌ها تا اواخر سال جاری میلادی ادامه می‌یابد.


(ایسنا)