Ebrahim Sabih
  • Ebrahim Sabih
  • 59.64% (معمولی)
  • بال نقره ای - شاهین نشان شروع کننده موضوع
10 سال پیش
APU) Auxiliary Power Unit) در هواپیما شامل موارد زیر می­شود:

1-استارت اولیه موتور

2-تامین توان برای سیستم تهویه مطبوع

3-تامین برق لازم برای سیستم­های الکتریکی (در برخی موارد)


در صورت ایجاد مشکل برای APU ، هواپیما منبع الکتریکی خود را از دست خواهد داد. بنابراین در این موقعیت در تاریکی مطلق قرار گرفته و قادر به ادامه مسیر خود نخواهد بود. همچنین بارها رخ داده است که APU سهواً توسط خلبان خاموش شده باشد که منجر به سوانحی نیز شده است. جالب است بدانید که بیشترین سانحه در اثر نقص APU برروی ایرباس سری 300، A300 رخ داده است. در این هواپیما به دفعات سیستم APU از کار افتاده و منجر به بروز سوانحی شده است.


عملکرد APU ها در پرواز شاتلهای فضایی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. از آنجائی که در این شاتلها موتور اصلی تنها برای Lift Off طراحی می‌شود، APUها باید فشار هیدرولیکی لازم برای سیستمهای فرعی خاصی از جمله ارابه فرود، ترمزها، راکت موتور و حرکت سطوح کنترلی را هم تامین نمایند.


جزا اصلی APU شامل موتور توربین گازی، موتور پمپ هیدرولیکی، واحد کنترل سوخت، ژنراتور AC و accessory drive است. واحد توالی ساز الکترونیکی (ESU) نیز در قسمت سمت چپ کابین نصب می‌شود. این واحد عملکرد APU ، سرعت و دمای گازهای خروجی از آن را کنترل کرده و مرتبا این پارامترها را با مقادیر مجازشان مقایسه می‌نماید و در صورت تجاوز از این حد مجاز و یا آتش گرفتگی، به طور اتوماتیک APU را خاموش می‌کند.


اگرچه توان بیشتر APUها بوسیله موتورهای توربین گازی کوچک تامین می‌شود، اما در نمونه‌‌های اخیر طراحی شده برای این منظور از موتورهای Wankel استفاده می‌شود. این موتورها با تولید نسبت بیشتری از توان به وزن در مقایسه با موتورهای پیستونی، از نظر اقتصادی نیز بهتر از موتورهای توربینی معمولی می‌باشند.
انواع مختلفی از APU وجود دارند. از جمله: موتورهای شمعی، موتورهای احتراقی و توربینهای گازی و ... اما به دلایل زیر استفاده از موتور دیزل تزریقی در مرکز توجه قرار دارد:


1- کارایی بالاتر (حداکثر 40%)

2- راندمان سوخت بالاتر (20-35% بیشتر)

3- انتشار کمتر گاز CO2 (10-20% کمتر)

4- بخارات متصاعد نزدیک به صفرمی‌باشد.

5- مقبولیت در اروپا


APU گازوئیلی با موتور پیستونی اولین بار در سال 1916 در هواپیمای Night Hawk Scout استفاده شد. هواپیمای بوئینگ 727
نیز اولین هواپیمایی بود که از توربین گازی استفاده نمود.
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
10 سال پیش
سلام به همه دوستان @};-


نقل قول:

در صورت ایجاد مشکل برای APU ، هواپیما منبع الکتریکی خود را از دست خواهد داد. بنابراین در این موقعیت در تاریکی مطلق قرار گرفته و قادر به ادامه مسیر خود نخواهد بود. همچنین بارها رخ داده است که APU سهواً توسط خلبان خاموش شده باشد که منجر به سوانحی نیز شده است. جالب است بدانید که بیشترین سانحه در اثر نقص APU برروی ایرباس سری 300، A300 رخ داده است. در این هواپیما به دفعات سیستم APU از کار افتاده و منجر به بروز سوانحی شده است.



ابراهیم جان سلام
کاکو از شما در مورد تاپیک apu تشکر میکنم

در مورد پاراگراف بالا یه توضیح بدم تا دوستان بهتر متوجه بشن ، با اجازه شما .

اگر هواپیماهایی که به سیستم apu مجهز هستن از اکسترنال پاور و اکسترنال ایر استفاده کنن دیگه نیازی به روشن کردن apu نیست . حالا چرا ؟ چون کار تامین هوای فشرده برای روشن کردن موتورها و ایرکاندیشن و همچنین برق لازمه تامین شده به وسیله سیستمهای زمینیه ( کاری که در تمام دنیا انجام میشه به خصوص در ایران )

و اینکه بعد از روشن شدن موتورها ، کار تولید برق و پرشرایز به وسیله جنریتورهای موتورها انجام میشه و دیگه نیازی به سیستم apu نیست ، در پروسیجر تمام هواپیماهای مسافربری اومده که نهایتا قبل از تیک آف باید apu خاموش بشه و نیازی به روشن بودنش روی آسمون و در حال پرواز نیست مگر در شرایط از دست رفتن موتورها که اونم با پروسیجر مخصوص به خودش مجددا apu ایر استارت میشه .

اگر یه 747 ، 3تا از موتورهاش رو از دست بده باز هم همون یه دونه موتور برای تامین برق و پرشرایز در حد سیف کفایت میکنه و سیستم هیدرولیک باز هم لود میشه .

خاموش شدن apu یه هواپیما اگر روی زمین باشه و از اکسترنال پاور استفاده نکرده باشه باعث قطع شدن جریان هوای فشرده و ایر کاندیشنها میشه ولی باز هم سیستم باطری هواپیما کار رسوندن برق به سیستمهای اصلی رو انجام میده .

apu هواپیماهای مختلف با هم فرق دارن . مثلا apu توپولف 154 طراحی نشده که پرشرایز تولید کنه و یا ایرکاندیشنها فعال باشن .

[bowing]

UserPostedImage


UserPostedImage

موضوعات مشابه
کاربرانی که در حال مشاهده موضوع هستند