Ramin
  • Ramin
  • 53.78% (معمولی)
  • بال ایرانسیم شروع کننده موضوع
9 سال پیش
UserPostedImage


سرهنگ خلبان اصغر شفيعي معاون عمليات پايگاه هشتم شكاري اصفهان با اشاره به خودكفايي نيروي هوايي ارتش اظهار داشت: به دليل پيچيده بودن تخصص‌هايي كه در اين نيرو هست به خصوص در هواپيماها و تجهيزات، در قبل از انقلاب اين موارد به طور كامل و صددرصد در اختيار كشورهاي خارجي مثل آمريكا و برخي اروپايي‌ها بود.

* اورهال تمامي هواپيماها در كشور بدون وابستگي به خارج

وي افزود: اما پس از پيروزي انقلاب به جهت اينكه روابط قطع و تحريم‌ها اعمال گرديد، اين وابستگي‌ها باعث شد نيروي هوايي به فكر بيافتد و كاري انجام دهد، لذا مسئولين وقت تصميم گرفتند با تاسيس سازمان جهاد و خودكفايي نهاجا اين وابستگي‌ها را از بين ببرند.

شفيعي با بيان اينكه علم هوانوردي يك علم پيشرفته‌ است، گفت: اين پيشرفت هم در خصوص پرواز هواپيما و هم نگهداري آن‌ها صدق مي‌كند كه اين مستلزم متخصصين، تجهيزات و پشتيباني لازم است. امروز به جايي رسيده‌ايم كه با همت و تلاش فرماندهان و مسئولين و كاركنان نهاجا و خلبانان با قطع كامل وابستگي به كشورهاي سازنده هواپيما تمامي تعميرات اساسي و كارخانه‌اي كه به آن اورهال گفته مي‌شود را در داخل كشور انجام مي‌دهيم.

* اصفهان تنها مركز اورهال F14 در دنيا

معاون عمليات پايگاه هشتم نهاجا تاكيد كرد: تمامي هواپيماهاي سازماني نيروي هوايي ارتش در داخل اين نيرو اورهال كامل مي شوند و هيچ گونه وابستگي به كشوري نداريم. در پايگاه اصفهان هم به جهت پرواز هواپيماهاي F14، به جايي رسيده‌ايم كه با قاطعيت مي‌توانيم بگوييم تنها جايي كه اكنون در دنيا اين هواپيماها تعميرات اساسي و كارخانه‌اي مي‌شود اصفهان است.

وي ادامه داد: ما از صفر تا صد تعمير اين هواپيماها را كه شامل تعمير قطعات، بدنه، موتور، ارابه فرود و اويونيك و رادار و كليه سيستم‌هاي ديجيتالي و كامپيوتري هواپيما مي‌شود را در داخل اصفهان انجام مي‌دهيم و اين بخش‌ها بازديد مي‌شوند و آنهايي كه نياز به سرويس دارد، سرويس و تعمير و آنهايي كه نياز به تعويض دارد تعويض مي‌شود و هواپيما بعد از چندين هزار ساعت كار توسط پرسنل نهاجا آماده براي پرواز تست مي‌شود.

شفيعي در ادامه اين گفتگو خاطرنشان كرد: يكي از كارهاي ديگري كه در حوزه اورهال انجام داده‌ايم اين است كه ما نيروهاي متخصص و فني پيشكسوت و با تجربه‌اي كه بازنشسته شده‌اند را فراخوان كرديم و داوطلبانه به سراغ كار آمدند و قشر جوان را در كنار آنها قرار داديم تا هم از تجربه آنها استفاده كنيم و هم به كار آموزش قشر جوان بپردازيم.

* ايران تنها دارنده F14 در جهان است

معاون عمليات پايگاه هشتم نهاجا افزود: هواپيما بعد از اينكه اورهال كامل روي آن صورت گرفت كه مستلزم صرف هزينه‌هاي بالا هم از نظر ريالي و هم از نظر تخصصي است، براي اولين پرواز تست آماده مي‌شود. اين پرواز توسط خلبانان تست كه خلبانان ماهري هستند انجام مي‌شود و اگر ok بود فرم مربوطه پر مي‌شود و هواپيما براي پروازهاي عادي آماده مي‌شود و اگر هم در پرواز اول مشكلاتي بود خلبان آن را اعلام مي‌كند و آن مشكلات رفع مي‌شود تا پرواز تست بعدي صورت بگيرد.

وي با بيان اينكه اورهال كليه هواپيماهايي كه در پايگاه اصفهان وجود دارد كه اعم از شكاري و آموزشي و بمبر در همين پايگاه انجام مي‌شود، گفت: به ويژه در مورد هواپيماي F14 با توجه به اينكه تنها كشوري در دنيا كه اين هواپيما را در اختيار دارد ما هستيم و حتي كشور سازنده يعني آمريكا به دليل اينكه اين F14 هواپيماي سنگيني است و نگهداري آن مستلزم هزينه‌هاي زيادي است آن را از رده پروازي خارج كرد لذا تنها كشور دارنده فعلا ايران است و نگهداري آن كار دشواري است و اين مطلب نشان مي‌دهد دسترسي به قطعات اين هواپيما نداريم كه از كشورهاي ديگر وارد كنيم و حتي اگر دسترسي داشتيم هم به دليل تحريم به ما نمي‌دادند اما همين كه هواپيماي F14 از اين پايگاه در حال پرواز است نشان مي‌دهد كه صفر تا صد تعمير و نگهداري و ساخت قطعات آن را در داخل كشور انجام مي‌دهيم.

* بروزرساني هواپيماي F14 و F7 و PC-7 در دستور كار است

شفيعي با تاكيد بر اينكه قطعا هواپيماي F14 بايد به روز شود، اظهار داشت: هرچه مي‌گذرد علم هوانوردي هم از نظر هواپيماها و تسليحات، بمب‌ها، موشك‌ها و سيستم‌هاي راداري پيشرفته‌تر مي‌شوند بنابراين مجبوريم كه با استفاده از متخصصين داخلي با ارتباطي كه با دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي كشور داريم اين قطعات را بسازيم و مرتبا هواپيما را به روز مي‌كنيم تا از كشورهاي ديگر عقب نمانيم لذا در مورد هواپيماي F14 و F7 و حتي PC-7 دانشكده خلباني روند به روز رساني آن را مرتب دنبال مي‌كنيم.

* تبديل سيستم‌هاي داخل كابين هواپيماها از آنالوگ به ديجيتال

معاون عمليات پايگاه هشتم نهاجا به هواپيماهاي آموزشي اين پايگاه اشاره و تصريح كرد: الان به جايي رسيده‌ايم كه در هواپيماهاي PC-7 تمامي سيستم‌هاي نشان دهنده و داخل كابين را از حالت آنالوگ و قديمي به حالت ديجيتال تبديل و به روز مي‌كنيم و هيچ‌يك از اين سيستم‌هاي ديجيتال را هيچكدام از كشورها حاضر نشدند به ما بدهند ولي اين كار را در داخل كشور خودمان انجام مي‌دهيم. در مورد هواپيماي F7 و F14 نيز همين كار را انجام مي‌دهيم كه بتوانيم اين هواپيماها را ارتقا دهيم.

* نصب رادار ملي روي جنگنده‌هاي F14

شفيعي در ادامه اظهار داشت: الان در خصوص ارتقاي هواپيماي F14، رادار ملي را داريم و به جايي رسيده‌ايم كه سيستم رادار F14 را با نام رادار ملي در حال ساخت داريم كه البته اين رادار ساخته و روي هواپيما هم تست شد و همچنان در حالت تست مداومت است و بسياري از F14 هاي امروزي‌مان با رادارهاي ملي ساخته شده در حال پرواز هستند.

وي تاكيد كرد: اين رادارهاي ملي نشات گرفته از همان سيستم رادارهاي اصلي هستند و از بعد رنج و مسافت كشف‌ها و يا پارامترهايي كه از هدف‌ها مي‌گيرند كيفيتي بهتر از رادارهاي اصلي دارند.

معاون عمليات پايگاه هشتم نهاجا گفت:‌ الان از اين رادارها(ملي) استفاده مي‌كنيم زيرا بعد از گذشت چندين دهه از ساخت و واگذاري اين هواپيما بايد رادارها به روز مي‌شدند و كيفيت رادارهاي قبلي ديگر امروز به درد ما نمي‌خورد.

* رهگيري هواپيماها و پهپادهاي جاسوسي توسط جنگنده‌هاي F14

شفيعي تصريح كرد: لذا بايد اين رادارها به روز مي‌شدند و اين كار را با نام رادار ملي انجام داديم و با توجه به اينكه ماموريت اصلي هواپيماهاي F14 كشف و شناسايي هواپيماهاي متخاصم و رهگيري و انهدام آنها است، هم‌اكنون اگر امنيتي در فضاي جمهوري اسلامي احساس مي‌شود به اين دليل گشت‌هاي هوايي اين هواپيماهاست.

وي در ادامه اين گفت‌وگو اظهار داشت: در سال‌ها و ماه‌هاي اخير تحركاتي اگر از جانب برخي كشورها بوده و هواپيماهايي به عنوان هواپيماهاي جاسوسي و شناسايي وارد كشور شدند و يا حتي اگر در يكي دو سال و ماه‌هاي اخير پهپادهايي كه از كشورهاي ديگري مي‌آيد و در سطح منطقه فراوان است، شاهد بوديم اين هواپيماها توسط هواپيماهاي رهگير و شناسايي ما كه F14 مهم‌ترين ‌آن است شناسايي و منهدم و گاها متواري مي‌شوند و اين امنيت در سايه اين هواپيماها و رادارهاي ايراني است.

* قابليت رهگيري پهپادها توسط هواپيماهاي رهگير نهاجا

معاون عمليات پايگاه هشتم نهاجا تاكيد كرد: قابليت اين را داريم كه با هواپيماهاي رهگير نيروي هوايي چه پهپاد و چه هر پرنده متخاصم ديگري را رهگيري، منهدم و يا متواري كنيم.

* نصب بمب و موشك هوا به زمين روي تام‌كت‌ها

شفيعي درخصوص چندمنظوره كردن جنگنده‌هاي F14 گفت: ماموريت اصلي هواپيماهاي F14 عمليات هوا به هواست و تسليحات اصلي آن هم موشك‌هاي هوا به هوا براي كشف هواپيماهاي متخاصم و انهدام آنهاست ولي ما در سال‌هاي اخير در اين هواپيما در جهت به روز كردن و چند منظوره كردن آن فعاليتي را شروع كرديم و آن را به مرحله اجرا درآورديم و در اين راستا در ماموريت‌هاي هوا به زمين با اين هواپيما شركت كرديم و در صورت نياز باز هم شركت مي‌كنيم.

وي همچنين خاطرنشان كرد: در ماموريت‌هاي هوا به زمين، شليك موشك‌هاي هوا به زمين و پرتاب بمب را داريم كه اين قابليت را روي هواپيماي F14 ايجاد كرده‌ايم. خلبانان ما هم اين تمرينات را شروع كردند كه تمرينات خوبي هم داشتند و خلبانان و هواپيماهاي F14،‌ مثل هواپيماهاي بمبر و جنگنده‌هاي هوا به زمين در صورت نياز وارد عمل خواهند شد.

* رصد چندصد كيلومتري توسط جنگنده‌هاي F14 با رادار ملي

معاون عمليات پايگاه هشتم نهاجا با بيان اينكه قابليت اصلي هواپيماي F14 اين است كه وقتي يك فروند از آن در آسمان باشد به راحتي آسمان را كنترل كند، گفت: خوشبختانه با رادار ملي كه ساختيم و روي F14 قرار داديم كه هم قابليت رادارهاي قبلي را دارد و هم به روز شده است و جنگنده‌هاي ما مي‌تواند فضا را كنترل كند و قابليت آواكس را داشته باشد تا فضاي چند صد كيلومتري اطراف خودش را كنترل كند كه اين كار را امروز با F14 هاي خود انجام مي‌دهيم.


خبرگزاري پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس