mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم شروع کننده موضوع
8 سال پیش
سلام به همه @};-

UserPostedImage


یک روزنامه روسی گفته است مسکو به ایران پیشنهاد کرده است سامانه موشکی اس 300 ساخته شده برای سوریه را به تهران بفروشد.

روزنامه کومرسانت چاپ مسکو به نقل از یک منبع نظامی در روسیه گفت که مسکو قصد دارد 4 واحد از موشک های اس 300 را که قرار بود قبلا به سوریه فروخته شود به ایران تحویل دهد.

ایران و روسیه در سال 2010 قراردادی را برای خرید سامانه های موشکی اس 300 ب إم و-2" (فافوريت) امضا کرده بودند اما تولید این نوع از سامانه های موشکی در روسیه متوقف شده است به همین دلیل روسیه به ایرانی ها پیشنهاد کرد که سامانه های پیشرفته تر از جمله "أنتي-2500" (إس-300 إف إم) را بخرد.

ایرانی ها نیز این پیشنهاد روس ها را بررسی کردند اما در نهایت اصرار کردند که همان سامانه اس 300 - ب را دریافت کنند و به همین دلیل روسیه مجبور شده است بخشی از اس 300 بی ام و2 ساخته شده به سفارش سوریه را به ایران بفروشد.
روسیه نیز در انتظار پاسخ ایران است.

روسیه و سوریه قرارداد خرید اس 300 را در سال 2010 امضا کرده بودند و قرار بود روسیه سامانه موشکی اس 300 را به سوریه تحویل دهد.

با این حال سوریه تاکنون تنها بخشی از قطعات این سامانه موشکی را دریافت کرده است. همچنین مسکو در نهایت به دلیل مخالفت و نگرانی اسرائیل، از موضوع فروش اس 300 به سوریه صرفنظر کرده است.

روزنامه کومرسانت روسیه افزود: قیمت قرارداد جدید اس 300 با ایران نزدیک به یک میلیارد دلار است و این سامانه تا قبل از سال 2017 به ایران تحویل داده نخواهد شد زیرا این سامانه تولیدی به سفارش سوریه، باید با درخواست های نظامیان ایرانی، مناسب سازی شود.

روسیه و ایران قرارداد خرید سامانه اس 300 روسی را در سال 2007 منعقد کردند اما در سال 2010 دمیتری مدودف رییس جمهور وقت روسیه در اثر فشارهای کشورهای غربی و اسراییل اعلام کرد فروش این سامانه به دلیل مغایرت با تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران لغو می شود.

این تصمیم دولت روسیه در حالی بود که روس ها 800 میلیون دلار بابت فروش این سامانه را از ایران گرفته بودند.

ایران به این تصمیم جدید روسیه اعتراض کرد و با شکایت به دادگاه خواستار دریافت غرامت از روسیه شد تا اینکه ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه پس از اعلام تفاهم سیاسی لوزان در اردیبهشت سال جاری اعلام کرد روسیه سامانه های اس 300 را به ایران تحویل خواهد داد.

#-o