Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
5 سال پیش
طراحي و ساخت اولين شبيه ساز سه بعدي ترافيک هوايي برج مراقبت پرواز کشور در فرودگاه بين المللي مهرآباد‌ پس از حدود دو سال کار مداوم به سرانجام رسيد.

به گزارش روابط عمومی فرودگاه بین المللی مهرآباد، پس از سال ها انتظار برای تجهیز سیستم آموزش کنترل ترافیک هوایی کشور به یک شبیه ساز سه بعدی نزدیک به واقع، این مهم با تلاش شبانه روزی مداوم و مشترک محمدرضا بختیاری و سید سعید قاضی، کارشناسان مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد به انجام رسید.

این پروژه، یک تلاش عظیم در عرصه‌ خودکفایی در سطح بین المللی است که دستاوردهای مهمی در حوزه‌ آموزش به صنعت حمل و نقل هوایی کشور دارد. با بهره برداري از اين پروژه، مهارت آموزی و حفظ آمادگی کنترلرهای ترافیک هوایی که وظایف خطیر هدایت پروازها، جلوگیری از برخورد پروازها با هم یا با موانع و عوارض زمینی و تسریع بخشی و نظم دهی به جریان پروازی را بر عهده دارند با شبیه ساز مذکور، در یک محیط قریب به واقع روی خواهد داد.

این شبیه ساز با ایجاد شرایط محیطی همچون پدیده های جوی باران، برف، دید پایین، توفان، ابرهای CB و همچنین شرایط اضطراری و غیرمترقبه‌ پروازها موجب برقراری یک آموزش عمیق و اثرگذار در كنترلر می شود.

از دستاوردهای این پروژه مي توان به فراهم شدن شرايط کار با انواع ترکیب هواپیماها با performance های متفاوت، ايجاد شرایط اضطراری (Emergency) و آموزش کنترلر و حفظ آمادگی همیشگی وی برای ارايه کمک و خدمت هرچه مطلوب به خلبان برای یک فرود امن، ارزیابی ظرفیت فرودگاه و اثر دستورالعمل ها، layout فرودگاه و غيره در کاهش یا افزایش ظرفیت فرودگاه، ارزیابی اثر شرایط، دستورالعمل ها و غيره بر ایمنی، بازآفرینی رویدادهای پروازی برای بررسی های کارشناسی، ارزیابی ایمنی و به تبع آن آموزش متناسب، بازآفرینی رویدادهای پروازی برای بررسی تیم های بررسی هرچه دقیق تر سوانح در سازمان هواپیمایی کشوری به دلیل شبیه سازی علمی و دقیق مانورهای اجسام پرنده و همچنین موانع و عوارض زمینی، کوتاه سازی مدت زمان لازم برای اخذ ریتینگ(صلاحیت کاری) کنترلرها، ایجاد یک پرونده‌ دیجیتال آموزشی از عملکرد کارآموز/کنترلر برای ارزیابی مهارت وی و ايجاد محیطی همیشه آماده و در دسترس برای بازگرداندن هرچه زودتر کنترلرهایی که به هر دلیل نیاز به گذراندن دوره‌ی آموزشی دارند، اشاره كرد.

شبیه ساز ترافیک هوایی یک طرح دانش بنیان برای بررسی، بازبینی، ابداع و یا اصلاح دستورالعمل های پروازی و همچنین مسیرهای پروازی است و مي توان آن را عاملي براي ارتقاي آمادگی، توانمندی، تسلط و اعتماد به نفس کنترلرهای ترافیک هوایی کشور دانست.

شرکت فرودگاه های کشور
PC Flight Simulation Geek Since 1998