تورج جان ممنون از اطلاعاتتون ، بله متاسفانه به دلیل ضعیف بودن ارابه فرود این هواپیما چند تایی سانحه در ایران داشتیم 🤔
خوب بریم سراغ هواپیمای دوم :
بوئینگ 707
بعد از شکست هواپیمای مسافربری
بوئینگ 377 در مقابل
دی سی 6 شرکت بوئینگ مصمم شد که اساساً نوع جدیدی از هواپیماهای مسافربری را پدید آورد در آن زمان طرح یک هواپیمای مجهز به موتور توربوجت و با برد کافی بسیار جلب توجه می نمود بنابراین طراحان بوئینگ بر اساس طرح
بوئینگ 47 هواپیمای مسافربری بوئینگ 707 را طراحی نموده اند هدف آنها در طراحی 707 رسیدن به سرعت کروز 0.82 - 0.85 ماخ در ارتفاع 30.000 - 40.000 فوتی بود .
سرانجام در 15 جولای 1954 طرح 707 با نام اولیه 80-367 برای اولین بار به پرواز در آمد ، قرارداد ساخت 29 فروند از مدل سوخت رسان 707 به نام 717 برای نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا در شرایطی منعقد شد که طرح بوئینگ در رقابت شدیدی با هواپیمای جدید شرکت داگلاس
دی سی 8 بود (دی سی 8 هم از همان موتور های مورد استفاده 707 مجهز شده بود )
در آن شرایط قرارداد 296 میلیون دلاری پان امریکن در اکتبر 1955 برای خرید 707 که بزرگترین سفارش ساخت یک هواپیمای تجاری تا آن زمان بود موفقیت بزرگی را نصیب 707 کرد ، اولین مدل 707 در 23 سپتامبر 1958 گواهینامه صلاحیت پروازی دریافت کرد .
اساساً طرح 707 تحولی در امور رفاهی و تجمل گرایی خطوط هوایی به وجود آورد از جمله صندلی های راحت ، پنجره های متعدد با میدان دید وسیع برای سرنشینان و آشپزخانه ها ، محیطی رویایی را برای مسافران به ارمغان آورده بود . قابلیت پرواز در ارتفاع بالا با کمترین اغتشاشات جوی ناراحت کننده و استفاده از بهترین نوع تهویه مطبوع از عوامل دیگر جلب مشتری برای 707 بود به علاوه امکان استفاده از هر آرایش دلخواه صندلیهای درجه یک و توریستی ، نکات مثبت برای برای خطوط هوایی محصوب می شد .
به خاطر قابلیت پرواز مناسب و ایمنی زیاد تولیدات اولیه ، از 707 مدلهای متعدد مسافربری ، نظامی ، و اطلاعاتی فراهم شد . در بین مدل های مسافربری مدلهای 320 و 420 با ابعادی بزرگتر از مدل 120 و ظرفیت حمل سوخت بیشتر ، قادر به حمل 189 نفر مسافر در مسیرهای 5000 مایلی بودند تا زمان توقف تولید در 1977 مجموعاً 917 فروند از همه انواع 707 تولید شد .
به دلیل علاقه نیروی هوایی آمریکا بوئینگ مدل 717 را براساس 707 تولید کرد که به نام نظامی
کی سی 135 و در 31 آگوست 1956 اولین پروازش را انجام داد ، این هواپیما با قابلیت پروازی در ارتفاع بالا و سرعت کروز زیاد به آسانی هواپیماهای نظامی را در حین سوخت دهی همراهی می کرد ، این هواپیما به ویژه در جنگ ویتنام به طور موثری خلبانان جنگنده را همراهی می کرد ، تا پایان تولید در 1965 بیش از 750 فروند کی سی 135 تولید شد .
مهمترین مدلهای 707 :707-120 و 220-707 با موتورهای مناسب برای عملکرد در ارتفاعات بالا و شرایط گرم
707-320 مدل بین قاره ای
707-320C مدل تبدیل شونده باربری / مسافربری
(بیشترین ظرفیت حمل مسافر 189 نفر می باشد)
تولید نیرو :چهار موتور توربوفن JT3D-7
ظرفیت مخازن سوخت 90299 لیتر
ابعاد بیرونی :طول : 46.61 متر
ارتفاع : 12.93 متر
قطر بدنه : 3.76 متر
ابعاد درونی :طول کابین :33.99 متر
بیشترین عرض کابین : 2.55 متر
بیشترین ارتفاع کابین : 2.31 متر
وزنها :بار : مسافر: 38100 کیلوگرم فقط بار : 41453 کیلوگرم
بیشترین وزن برخاستن : 151315 کیلوگرم
بیشترین بار بال : 537.1 کیلوگرم بر متر مربع
عملکرد پروازی :بیشترین سرعت کروز : 525 نات در ارتفاع 25000 فوت
سقف پرواز : 39000 فوت
برد پروازی : 6493 ناتیکال مایل (بدون سوخت اضافی)
"هرگونه کپی برداری با درج منبع (ایرانسیم) بلامانع می باشد "امیدوارم مورد توجه قرار گرفته باشد ، روز خوش[blackhee]