mehran617
  • mehran617
  • 59.66% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر نشان شروع کننده موضوع
13 سال پیش
سلام خدمت دوستان عزیزم [blackhee]

در اینجا با اجازه اساتید قصد دارم به معرفی هواپیماهای مختلف بپردازم ، اطلاعاتی از قبیل مدلهای مختلف ، ابعاد ، وزن ، عملکردهای پروازی و اطلاعاتی از این قبیل ...

البته دوستان همه استاد هستند در این موارد [bowing] فقط جهت اطلاع افرادی که شاید اطلاعات کاملی نداشته باشند مثل خودم تصمیم گرفتم به این کار ، و سعی می کنم هر دو یا سه روز هواپیمای جدید معرفی کنم اگر طول کشید ببخشید دیگه [blackhee]


منابع هم مختلف هستند از سایتهای شرکتهای سازنده گرفته تا ویکی دیگه همه را تک تک نام نمی ببرم !
البته یک مقدار کمی شم هست که اطلاعات عمومی خودمه !🤣


[merci]
UserPostedImage
mehran617
  • mehran617
  • 59.66% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر نشان شروع کننده موضوع
13 سال پیش
فوکر 100

UserPostedImage



خوب فوکر رو مطمئنم همگی خوب می شناسید !
سازنده این هواپیما شرکت فوکر (هلند) می باشد و هم خانواده اش فوکر 70 می باشد در 24 نوامبر 1983 و همزمان با اعلام برنامه ساخت فوکر 50 این شرکت اعلام کرد که با پشتیبانی دولت هلند هواپیمای فوکر 100 را خواهد ساخت حالا چرا فوکر 100؟ چون برای این هواپیما پیش بینی 100 صندلی را کرده بودند به همین دلیل اسم آن را فوکر 100 گذاشته اند !
در اصل فوکر 100 را از روی مدل پایه فوکر 28 درست کرده اند ، برای فوکر 100 بالچه های جدیدی طراحی شده و ارابه های فرود بلندتری که قادر به اداره وزن پیش بینی را داشته باشد ، همچنین دهانه بال و ناحیه نوک هم تغییراتی را داشته اند ، با این تغییرات گفتند ما که همه جاشو عوض کردیم پس کابینشم عوض کنیم کی به کیه ! و این شد که کا بین فوکر 100 نمای کاملا متفاوتی نسبت به مدل پایه خود دارد استفاده از سیستم های الکترونیکی پیشرفته و سیستم خلبان خودکار رقمی از نشانه های آن است !

کابین فوکر 28
UserPostedImage

کابین فوکر 100
UserPostedImage

خلاصه هرجوری بود جمع و جوش کردند و نمونه اولیه در تاریخ 30 نوامبر 1986 به پرواز در آمد [flap]
به سرعت موجب توجه شرکتهای هواپیمایی شد و در همان ابتدا امریکن ایرلاین سفارش 75 فروند را داد
و اولین هواپیمای فوکر تحویلی مربوط به سوئیس ایر می باشد که در تاریخ 29 فوریه 1988 تحویل گرفتند


مدلهای مختلف

f100 مدل پایه ---------- f100QC مدل قابل تغییر ---------- f70 با ظرفیت کمتر



موتور

دو موتور Tay Mk 620-15 ظرفیت مخازن سوخت : 13040 لیتر



ابعاد

دهانه بال : 39.08 متر ، مساحت بال : 94.30 مترمربع ، طول : 35.31 متر ، ارتفاع : 8.5 متر



وزن

وزن خالی : 23250 کیلوگرم ، حداکثر وزن سوخت : 10460 کیلوگرم ،
بیشترین وزن بلندشدن : 41500 کیلوگرم ، بیشترین وزن نشستن : 38330 کیلوگرم


اطلاعات پروازی

بیشترین سرعت عملیاتی: 592 کیلومتر بر ساعت / 0.75 ماخ / 320 نات
بیشترین ارتفاع پروازی : 35000 پا
بیشترین سرعت کروز در 35000 پا : 747 کلیومتر بر ساعت / 404 نات
برد پروازی : 1200 ناتیکال مایل / 2224 کیلومتر


خدمه و مسافران

خدمه پروازی شامل دو نفر همراه با 3 مهماندار
ظرفیت حمل مسافر : بین 107 تا 119



فوکر 100 مشتریان زیادی هم در ایران داشت از جمله ایران ایر با 17 فروند ، هواپیمایی آسمان با 20 فروند و هواپیمایی نفت 4 فروند ! ( ناوگان فعال )



امیدوارم مورد توجه قرار گرفته باشد 🤣



"هرگونه کپی برداری با درج منبع (ایرانسیم) بلامانع می باشد "


UserPostedImage
Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شبیه ساز: Prepar3D 5.3
13 سال پیش
خیلی عالی هست مهران جان.مطمئناً تاپیک جالبی خواهد شد.
در مورد فوکر چند تا موضوع هست.اول اینکه از شانس خوب ما برشکست شد .البته بعداً قرار شد که با تغییر نام شرکت به رکوف (برعس فوکر) دوباره فعالیت کنه.ایران هم خیلی رایزنی کرده تا اونجایی که من میدونم.

دوستان خلبان میگن هواپیمای خوبی هست ولی بیش از حد برای این بدنه و موتور پیچیده هست.همه هم بالاتفاق از ضعیف بودن ارابه های فرودش شکایت دارند.
PC Flight Simulation Geek Since 1998
mehran617
  • mehran617
  • 59.66% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر نشان شروع کننده موضوع
13 سال پیش
تورج جان ممنون از اطلاعاتتون ، بله متاسفانه به دلیل ضعیف بودن ارابه فرود این هواپیما چند تایی سانحه در ایران داشتیم 🤔


خوب بریم سراغ هواپیمای دوم :


بوئینگ 707



UserPostedImage



بعد از شکست هواپیمای مسافربری بوئینگ 377  در مقابل دی سی 6  شرکت بوئینگ مصمم شد که اساساً نوع جدیدی از هواپیماهای مسافربری را پدید آورد در آن زمان طرح یک هواپیمای مجهز به موتور توربوجت و با برد کافی بسیار جلب توجه می نمود بنابراین طراحان بوئینگ بر اساس طرح بوئینگ 47  هواپیمای مسافربری بوئینگ 707 را طراحی نموده اند هدف آنها در طراحی 707 رسیدن به سرعت کروز 0.82 - 0.85 ماخ در ارتفاع 30.000 - 40.000 فوتی بود .

سرانجام در 15 جولای 1954 طرح 707 با نام اولیه 80-367 برای اولین بار به پرواز در آمد ، قرارداد ساخت 29 فروند از مدل سوخت رسان 707 به نام 717 برای نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا در شرایطی منعقد شد که طرح بوئینگ در رقابت شدیدی با هواپیمای جدید شرکت داگلاس دی سی 8  بود (دی سی 8 هم از همان موتور های مورد استفاده 707 مجهز شده بود )
در آن شرایط قرارداد 296 میلیون دلاری پان امریکن در اکتبر 1955 برای خرید 707 که بزرگترین سفارش ساخت یک هواپیمای تجاری تا آن زمان بود موفقیت بزرگی را نصیب 707 کرد ، اولین مدل 707 در 23 سپتامبر 1958 گواهینامه صلاحیت پروازی دریافت کرد .

اساساً طرح 707 تحولی در امور رفاهی و تجمل گرایی خطوط هوایی به وجود آورد از جمله صندلی های راحت ، پنجره های متعدد با میدان دید وسیع برای سرنشینان و آشپزخانه ها ، محیطی رویایی را برای مسافران به ارمغان آورده بود . قابلیت پرواز در ارتفاع بالا با کمترین اغتشاشات جوی ناراحت کننده و استفاده از بهترین نوع تهویه مطبوع از عوامل دیگر جلب مشتری برای 707 بود به علاوه امکان استفاده از هر آرایش دلخواه صندلیهای درجه یک و توریستی ، نکات مثبت برای برای خطوط هوایی محصوب می شد .
به خاطر قابلیت پرواز مناسب و ایمنی زیاد تولیدات اولیه ، از 707 مدلهای متعدد مسافربری ، نظامی ، و اطلاعاتی فراهم شد . در بین مدل های مسافربری مدلهای 320 و 420 با ابعادی بزرگتر از مدل 120 و ظرفیت حمل سوخت بیشتر ، قادر به حمل 189 نفر مسافر در مسیرهای 5000 مایلی بودند تا زمان توقف تولید در 1977 مجموعاً 917 فروند از همه انواع 707 تولید شد .

به دلیل علاقه نیروی هوایی آمریکا بوئینگ مدل 717 را براساس 707 تولید کرد که به نام نظامی کی سی 135   و در 31 آگوست 1956 اولین پروازش را انجام داد ، این هواپیما با قابلیت پروازی در ارتفاع بالا و سرعت کروز زیاد به آسانی هواپیماهای نظامی را در حین سوخت دهی همراهی می کرد ، این هواپیما به ویژه در جنگ ویتنام به طور موثری خلبانان جنگنده را همراهی می کرد ، تا پایان تولید در 1965 بیش از 750 فروند کی سی 135 تولید شد .


مهمترین مدلهای 707 :
707-120 و 220-707 با موتورهای مناسب برای عملکرد در ارتفاعات بالا و شرایط گرم
707-320 مدل بین قاره ای
707-320C مدل تبدیل شونده باربری / مسافربری
(بیشترین ظرفیت حمل مسافر 189 نفر می باشد)

تولید نیرو :
چهار موتور توربوفن JT3D-7
ظرفیت مخازن سوخت 90299 لیتر


ابعاد بیرونی :
طول : 46.61 متر
ارتفاع : 12.93 متر
قطر بدنه : 3.76 متر


ابعاد درونی :
طول کابین :33.99 متر
بیشترین عرض کابین : 2.55 متر
بیشترین ارتفاع کابین : 2.31 متر

وزنها :
بار : مسافر: 38100 کیلوگرم فقط بار : 41453 کیلوگرم
بیشترین وزن برخاستن : 151315 کیلوگرم
بیشترین بار بال : 537.1 کیلوگرم بر متر مربع

عملکرد پروازی :
بیشترین سرعت کروز : 525 نات در ارتفاع 25000 فوت
سقف پرواز : 39000 فوت
برد پروازی : 6493 ناتیکال مایل (بدون سوخت اضافی)



"هرگونه کپی برداری با درج منبع (ایرانسیم) بلامانع می باشد "

امیدوارم مورد توجه قرار گرفته باشد ، روز خوش[blackhee]


UserPostedImage
Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شبیه ساز: Prepar3D 5.3
13 سال پیش
متشکر مهران جان
فکر می کنم تنها 707 مسافری فعال در دنیا مال ساها باشه.درسته؟
PC Flight Simulation Geek Since 1998
کاربرانی که در حال مشاهده موضوع هستند