mehran617
  • mehran617
  • 59.66% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر نشان شروع کننده موضوع
13 سال پیش
Touradg نوشت:

[amazed]
یک خصوصیت جالب این سری از ایرباس شیب بخش عقبی هواپیما به سمت بالا هست.




خیلی خصوصیت جالبیه [blackhee]


http://www.airliners.net/photo/Iran-Air/Airbus-A300B4-605R/0812876/L/&sid=b4f30777bfd4db26680b3af37894fff7 



UserPostedImage
Cpt.mohammadifar
13 سال پیش
مــــــــــیــــــــــــمــــــــــــیـــــــــــــرم براش!❤ [flower] 😍
تنها تو را می پرستم و از تو یاری می جویم . . . الهی به امید تو
mehran617
  • mehran617
  • 59.66% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر نشان شروع کننده موضوع
13 سال پیش
ایرباس 310


UserPostedImage 

عکس از وحید مقدم



پس از اطمینان شرکای اتحادیه اروپایی ایرباس از سودآور بودن تولید ایرباس 300 مشتقات دیگری از این هواپیما برای فعالیت های بعدی بررسی شد . ابتدا طرح مدل B5 مبنای تحقیقات بود و تا 1974 مدلهای B9 (با بدنه کشیده تر ) ، B10 (با بدنه کوتاهتر ) ، B11 (با دهانه بال و چهار عدد موتور ) هم مورد مطالعه قرار گرفت . از توسعه مدلهای B9 و B11 به ترتیب طرحهای ایرباس 330 و 340 به دست آمدند و توسعه مدل B10 به طرح ایرباس 310 انجامید.
از نیمه دهه 1970 خطوط هوایی اروپایی ابراز تمایل کردند که از سال 1983 به بعد هواپیمای جدید متوسطی از رده نزدیک برد / میان برد را به خدمت بگیرند . بنابراین ایرباس در ژوئیه 1978 بازاریابی اولیه برای توسعه طرح ایرباس 300B10 را آغاز کرد و پیش قراردادی را برای فروش هواپیما به خطوط هواپیمایی سوئیس ایر ، لوفت هانزا ، ایرفرانس منعقد کرد .
شکل نهایی طرح جدید که ایرباس 310 نامیده شد تازه در پایان سال 1978 دقیقاً مشخص شد به این ترتیب که طول بدنه 310 نسبت به 300 به اندازه 13 قاب کوتاه تر شد و برای جا دادن صندلی های بیشتر اصلاحاتی هم در قسمت انتهایی بدنه قرار گرفت . هرچند که از نظر سازه ای بال 310 شبیه بال 300 بود ، طراحی آئرودینامیکی جدیدی داشت که نتیجه تحقیقات وسیع بریتیش آئروسپیس در هاتفیلد بود . شرکت تازه تاسیس بریتیش آئروسپیس در اول ژانویه 1979 با 20% سهم مشارکت به جمع سازندگان صنایع ایرباس (آئرواسپشیال ، ام.بی.بی ، کاسا و فوکر ) پیوست و قسمتی از فعالیتهای طرح 310 را به عهده گرفت .
اولین فروند ایرباس 310 در سوم آوریل 1982 به پرواز در آمد و در سپتامبر سال بعد گواهینامه صلاحیت پرواز اروپایی را دریافت کرد.
از ویژگیهای مهم ایرباس 310 استفاده از سیستم رقمی در کابین خلبان است که نقش مهندس پرواز را حذف کرده است . نشانگر های مربوط به مهندس پرواز ، به مقابل خلبانان منتقل شده و از سیستم کنترل پرواز با سیم به طور محدود استفاده شده است . بعضی از تجهیزات پیشرفته کابین خلبان 310 در مدلهای جدیدتر 300 هم به کار گرفته شده اند .
در ابتدا دو مدل اولیه 100-310 و 200-310 پیشنهاد شده بود که بعداً طرح مدل 100 لغو شد و فعالیتها بر روی طرح اصلاحی مدل 200 (با ظرفیت حمل مسافر بیشتر ) ادامه یافت . سوئیس ایر و لوفت هانزا اولین دریافت کنندگان ایرباس 310 بودند و در 29 مارس 1983 اولین هواپیمایشان را تحویل گرفتند.


مدلها
310/200 (مدل اولیه ) ، 310/200C (نوع تغییر پذیر مدل 200 ) ، 310/200F (مدل باربری ) ، 310/300 (مدل مسافربری با برد بیشتر )



مشخصات فنی ایرباس 300-310


نیروگاه :
دو موتور توربوفن جنرال الکتریک CF6-80C2A8 و یا پرات اند ویتی PW4156A
ظرفیت مخازن سوخت درونی 61100 لیتر


ابعاد :
دهانه بال 43.89 متر
مساحت نا خالص بال 219 متر مربع
دهانه دم افقی 16.26 متر
مساحت دم افقی 44.8 متر مربع
طول 46.66 متر
ارتفاع 15.8 متر
رد چرخها 9.6 متر
پایه چرخها 15.21 متر
طول کابین 33.24 متر
عرض کابین 5.28 متر
ارتفاع کابین 2.33 متر
حجم کابین 210 متر مکعب



وزنها
با 220 مسافر

وزن خالی عملیاتی 80868 کیلوگرم
بیشترین وزن سوخت قابل مصرف 49039 کیلوگرم
بیشترین وزن برخاستن 150000 کیلوگرم


عملکرد پروازی
با بیشترین وزن برخاستن

سرعت کروز دوربرد 31000-41000 فوت 0.8 ماخ
برد با 220 مسافر و سوخت اضافی 4300 ناتیکال مایل ، 7963 کیلومتر

حمل مسافر
عادی 218 نفر
تک کلاسه 236 نفر
حداکثر 280 نفر


تا پایان خط تولید این هواپیما 255 فروند مدلهای مختلف ایرباس 310 تولید شده و آخرین آن در سال 1998 تحویل داده شده.


"هرگونه کپی برداری با ذکر منبع (ایرانسیم) بلامانع می باشد "

[merci]

UserPostedImage
Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شبیه ساز: Prepar3D 5.3
13 سال پیش
ممنون مهران جان مقاله مفیدی بود.[10of10]
PC Flight Simulation Geek Since 1998
کاربرانی که در حال مشاهده موضوع هستند