Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
10 سال پیش
بحران اقتصادي از يك طرف و اعمال برخي تحريم ها عليه كشورمان از سوي ديگر موجب خروج برخي شركت هاي هواپيمايي اروپايي از ايران شد. اما حميدرضا پهلواني، رئيس سازمان هواپيمايي كشوري اکنون از تمايل برخي شركت هاي هواپيمايي اروپايي براي بازگشت به ايران خبر داد.

به گفته پهلواني تمام قراردادهاي هوايي با كشورهاي مختلف بر اساس تفاهمنامه هاي قبلي كه امضا شده همچنان برقرار است و هر شركت هواپيمايي خارجي كه آمادگي لازم براي اجراي اين قراردادها و مفاد تفاهمنامه ها را دارد مي تواند در كشورمان به فعاليت بپردازد. پهلواني افزود: اگر اين شرايط از سوي شركت هاي هواپيمايي خارجي فراهم شود به تبع آن سازمان هواپيماي كشوري مشاركت هاي لازم براي حضور آنها در كشور و به صورت دوجانبه را فراهم مي كند تا شرايط حضور شركت هاي هواپيمايي داخلي براي كشورهاي مورد نظر نيز مهيا شود.

پهلواني با بيان اين كه 2 شركت هواپيمايي اروپايي اخيراً درخواست بازگشت به ايران را مطرح كرده اند، گفت: سازمان هواپيمايي با نگرش مثبت اين درخواست ها را بررسي مي كند تا اين ايرلاين ها بزودي در كشور فعاليت شان را از سر بگيرند.

در همين حال يك منبع آگاه به روزنامه ايران گفت كه يكي از اين خطوط هواپيمايي خط هوايي اسكانديناوي (اس. آ. اس) است.

پهلواني دليل اصلي خروج برخي از شركت هاي هواپيمايي خارجي از كشور را بحران اقتصادي و محروميت هاي ناشي از تامين سوخت يا تجهيزات و تاسيسات فرودگاهي ذكر كرد. وي خروج اين شركت ها از كشور را در ارتباط مستقيم با تحريم ها ندانست و گفت: نمي شود نقش مشكلات اقتصادي در كشورهاي اروپايي و اين كه آن ها نتوانستند درآمد خود را مديريت كنند در لغو پرواز به ايران و كشورهاي ديگر ناديده گرفت.

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري خاطرنشان كرد: تاثير تحريم ها در لغو پرواز برخي شركت هاي هواپيمايي به كشورمان در مرحله بعد قرار دارد اما در هر صورت چنانچه با توجه به روي كار آمدن دولت جديد و به وجود آمدن فضاي مثبت نسبت به ايران در عرصه بين الملل، اين شركت ها بخواهند به ايران برگردند شرايط براي حضور آنان فراهم است. وي تاكيد كرد: براي حضور دوباره شركت هايي كه از ايران رفته اند در كشور منعي وجود ندارد و آن ها براي بازگشت هيچ مشكلي ندارند و سازمان هواپيمايي آمادگي همكاري براي برقراري پروازهاي دوباره را دارد.

رئيس سازمان هواپيمايي در ادامه به بحث هايي كه در روزهاي اخير در برخي رسانه ها به نقل از وي در مورد افزايش قيمت بليت هواپيما عنوان مي شود واكنش نشان داد و گفت: ماده 161 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه دولت را مكلف كرده از ابتداي سال سوم برنامه يعني سال 92 نسبت به آزادسازي نرخ خدمات حمل و نقل هوايي بار و مسافر در مسيرهاي داخلي اقدام كند.

پهلواني با تاكيد بر اين كه آزادسازي نرخ به معناي افزايش قيمت نيست افزود: زمينه هاي لازم براي اجراي ماده قانوني مذكور توسط سازمان هواپيمايي كشوري فراهم شده و با اجراي اين طرح رقابت مثبت جاي رقابت مضر بين شركت هاي هواپيمايي را مي گيرد كه اين در نهايت به سود مسافران خواهد بود. به گفته پهلواني با اجراي اين طرح شركت هاي هواپيمايي براساس زمان اوج تقاضا و كاهش تقاضاي سفر، ساعت هاي پروازي در طول شبانه روز و همچنين سطح خدمات ارائه شده به مسافران نرخ هاي خود را تعيين مي كنند.

پهلواني گفت: برخي موانع خارج از سازمان موجب شده آزادسازي نرخ بليت خطوط هوايي داخلي به تعويق بيفتد اما تلاش مي كنيم با رفع اين موانع اين بند از قانون برنامه توسعه هر چه زودتر اجرا شود.

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري همچنين با اشاره به برگزاري اجلاس مجمع عمومي سازمان بين المللي هواپيمايي (ايكائو) از دوم مهرماه گفت: اين اجلاس به مدت پنج روز در كانادا برگزار مي شود كه ايران نيز به عنوان يكي از اعضاي اين مجمع حضور خواهد داشت. پهلواني اظهار كرد: مجمع عمومي سازمان بين المللي هواپيمايي (ايكائو) هر سه سال يكبار ميزبان تمامي كشورهاي عضو است و در مورد موضوعات مهم صنعت هواپيمايي تشكيل جلسه و روند كلي صنعت هواپيمايي را مورد بازبيني قرار مي دهد.

به گفته پهلواني اين شورا امور جاري سازمان هواپيمايي بين المللي را در كميته هاي مختلف بر عهده دارد و تصميمات لازم در مورد قوانين ابلاغ شده در كشور هاي مختلف را بررسي مي كند. رئيس سازمان هواپيمايي اظهار اميدواري كرد: در هشت كميته مختلف اين سازمان، متخصصان ايراني ره آورد هاي خوبي ارائه دهند كه البته مضمون هاي آن در كميته هاي مختلف آماده شده است. وي گفت: در اين اجلاس بحث تحريم ها را به شكل برجسته اي مطرح مي كنيم تا مجمع عمومي سازمان بين المللي هواپيمايي از تصميم گيري هاي سياسي كه به نفع ايمني در صنعت هوايي نيست اجتناب كند.

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري تاكيد كرد: هدف اين است كه حضورمان را در مجامع بين المللي ايكائو قوي كنيم و روند مثبتي را در صنعت هواپيمايي شاهد باشيم.

روزنامه ايران به تاريخ 1/7/92، صفحه 9 (اقتصادي)
PC Flight Simulation Geek Since 1998