Co-pilot
  • Co-pilot
  • 54.84% (معمولی)
  • بال نقره ای - شاهین نشان شروع کننده موضوع
11 سال پیش
بازرسي خارجي هواپيما....External Inspection of Aircraft


قبل از هر پرواز،شما بعنوان خلبان،باید یک بازرسی خارجی و دیداری از هواپیمائی که قرار است با آن پرواز کنید صورت دهید.این بازرسی شامل چک کردن شرایط کلی هواپیما و اجزاء خارجی هواپیما است تا مطمئن شوید آن ها سالم و قابل سرویس دهی جهت پرواز هستند.

چند ساعت قبل از هر پرواز ، متخصصین فنی همراه خلبان پای هواپیما رفته و طبق چک لیستی که(مربوط به تایپ هواپیما) در دست کروی فنی هست هواپیما رو چک میکنند.

بازرسی کلی هواپیما در شرایط نرمال توسط متخصصین فنی صورت میگیرد و در صورت نبودن متخصصین این کار توسط خلبان یا کمک او صورت میگیرد.

مسیر این بازرسی در 747 که توسط مهندس پرواز انجام می گیرد

حال از سمت چپ هواپیما شروع کرده و دور هواپیما قدم زده و قسمت هائی که باید چک شود را چک کنید.

1- در سمت چپ بدنه باید از تمیز بودن Static Port ها مطمئن شوید ، Angle of Attack Probe چک کرده تا آسیب ندیده باشد و درب دسترسی سرویس توالت بسته باشد



2- در Nose Section ، وضعیت Pitot Port را چک کنید وهمچنین TAT Probe و Radom را چک کنید

3- در قسمت Nose Gear از قرارگرفتن Chock مطمئن شوید و وضعیت چرخ و تایر ها را چک کنید تا در وضعیت مطلوبی باشند.Nose Wheel Streeing چک کرده و Nose Gear Safetypin را خارج کنید

4- در سمت راست بدنه Cargo Door و Cargo Loading Control Door را چک کنید.Static Port های سمت راست را چک کرده تا تمیز باشند و مانند سمت چپ A.O.A Probe را چک کنید.

5- در وسط بدنه هواپیما،شما باید Refueling Control Panel Door را چک کرده تا بسته باشد

6- وقتی به سمت راست بال رسیدید،وضعیت Kruger وSlat شماره یک را چک کنید

7- پوشش موتور شماره دو را چک کرده تا بسته و قفل باشد.همچنین Drain Mast را چک کنید و وضعیت Inlet و Fan Blade ها را چک کنید

8- سمت راست موتور را چک کرده و جلوی موتور شماره دو را چک کنید تا چیزی جلوی آن نباشد

9- وضعیت Slat شماره دو و سه روی Leading Edge روی بال سمت راست را چک کرده و از سالم بودن Fuel Vent Overpressure Disc مطمئن شوید و در این قسمت Wing Tip را چک کنید

10- در قسمت Trailing Edge شکل ظاهری سطوح کنترل و Flap را چک کنید

11- در Main Gear سمت راست از خارج کردن Chock مطمئن شوید از وضعیت چرخ و تایر ها مطمئن شوید

12- در قسمت عقب درب سرویس توالت را چک کنید

13- روی قسمت Tail Section ، باید Stabilizer,Elevator,Fin,Rudder را چک کنید و از سالم بودن Fuel Vent Overpressure Disc مطمئن شوید

14- بصورت General قسمت APU را چک کنید

از شماره 15 تا 20 مانند سمت راست میباشد.

توضیحات:
TAT : Total Air Temperature
پوشش رادار آب و هوائی در دماغه هواپیما به Radome معروف است


این بازرسی در هواپیماهای مختلف متفاوت می باشد ولی این تفاوت در جزئیات بوده و در کل یکسان به نظر میرسد.

بازرسی خارجی A340 معروف به A-CHECK

مسیر بازرسی:



1.بازرسی سمت چپ دماغه
- بسته بودن Overpressure relief valve
- چک کردن پراب زاویه حمله (AOA)
- چک کردن خروجی باطری از لحاظ نشتی



2- دماغه هواپیما
- چک کردن وضعیت ظاهری پراب های پیتوت (خلبان، کمک خلبان و استندبای)
- چک کردن پراب دمای هوای بیرون(خلبان و کمک خلبان)
- چک کردن پوشش جلوی رادار هواشناسی و اتصالات اون
- چک کردن وضعیت ظاهری نوارهای روی رادوم
- نشاندهنده تخلیه اکسیژن، رنگ سبز را نشان دهد
- درب دسترسی به اویونیک کامپارتمنت بسته باشد




3- چک کردن چرخ دماغه هواپیما
- چک کردن وضعیت دربهای، ساختار و خود چرغ
- چک کردن خطوط انتقال هیدرولیک و سیمهای برق
- چک کردن وضعیت ظاهری چراغ های TAXI & TURN OFF LIGHT
- Chocksدر محل مناسب و در جلو و عقب چرغ دماغه قرار گرفته باشند
- بررسی کمک فنر های چرخ جلو
- Safety pin برداشته شده باشد (Safety pin میله ایست که بر روی ساختار چرغ دماغه قرار می گیرد تا از بسته شدن چرخ و درهای آن در هنگامی که تکنسین در حال کار کردن بر روی چرخ می باشد، جلوگیری کند)
- چک کردن وضعیت کلی محل قرار گیری چرخ و جعبه فرمان
- چراغ ترمز پارکینگ روشن باشد
- چک کردن عملکرد باز کردن دستی دربهای چرخ دماغه



4- سمت راست دماغه هواپیما
- چک کردن پراب زاویه حمله (استندبای و کمک خلبان)
- چک کردن درب کنترل بارگیری قسمت بار و اطمینان از بسته بودن آن
- درب انتخاب سیستم هیدرولیکِ درب بار باشد
- latching handle قفل و locking flapper بسته شده باشد
- locking flapper های درب بار به طور کامل بسته شده باشند
- چک کردن نشاندهنده قفل بودن درب بار



5- چک کردن سطح وسط و زیرین بدنه هواپیما
- چک کردن خروجی تهویه اویونیک
- چک کردن وضعیت آنتن ها
- چک کردن پورت های استاتیک (خلبان، کمک خلبان، استندبای) و اطمینان از تمیز بودن و عدم وجود مانع بر روی یا اطراف آنها
- چک کردن Drain mast
- چک کردن ورودی هوای سیستم تهویه مطبوع (NACA inlet)
- چک کردن وضعیت ظاهری چراغ Wing and engine scan



6. قسمت میانی بدنه هواپیما بین دوبال
- چک کردن چراغ بیکن
- چک کردن Ram Air inlet و تمیز بودن اطراف آن
- چک کردن نشاندهنده مغناظیسی مخزن سوخت مرکزی C1
- چک کردن دستگیره باز کردن دستی درب چرخ سمت راست و اطمینان از بسته بودن آن
- چک کردن وضعیت ظاهری Ram Air outlet
- بسته بودن درب پنل سرویس سیستم هیدرولیک زرد رنگ
- چک کردن خروجی مخزن آب جلویی و اطمینان از بسته بودن آن و نداشتن نشتی

7.سمت راست لبه حمله بال راست
- چک کردن نشاندهنده مغناظیسی مخزن سوخت بال سمت راست R1, R2
- عدم نشتی دریچه تخلیه آب (5 دریچه)
- چک کردن وضعیت Landing light
- چک کردن وضعیت Slat 1


8. سمت چپ موتور شماره 3
- بسته بودن ضامن ها
- چک کردن Drain mast ها و اطمینان از عدم نشتی آن
- بسته بودن درب دسترسی به روغن موتور
- بسته بودن درب Reverse blocker
- بسته بودن درب دسترسی به کپسول اطفای حریق
- چک کردن وضعیت دهانه موتور
- چک کردن پره های فن
- چک کردن سنسور دما T12



9. سمت راست موتور شماره 3
- مانع یا جسمی در ورودی موتور وجود نداشته باشد
- چک کردن خروجی ضد یخ و اطمینان از تمیز بودن آن
- چک کردن ورودی هوا NACA که مربوط به سیستم خنک کننده ECU می باشد و اطمینان از تمیز بودن آن
- چک کردن وضعیت ورودی فیش هدست
- بسته بودن دربهای Pressure relief و Reverse blocker و درب دسترسی به کپسول اطفای حریق
- چک کردن وضعیت خروجی (اگزوز) موتور
-تمیز بودن ورودی تهویه و drain آویز موتور


10- لبه حمله (بین موتور 3 و 4)
- چک کردن وضعیت slat شماره 2,3,4
- چک کردن نشاندهنده مغناطیسی سوخت مخزن های شماره 3 و 4 و 5 بال سمت راست
- بسته بودن پنل سوخت گیری
- دریچه خروجی آب مخزن بیرونی نشتی نداشته باشد
- بسته بودن درب RAT



11 چک کردن موتور شماره 4 که کاملا مشابه چک کردن موتور شماره 3 هست

12. از موتور شماره 4 تا نوک بال
- چک کردن وضعیت slat شماره 5,6,7
- چک کردن نشاندهنده مغناطیسی سوخت مخزن های شماره 7 و 8 بال سمت راست
- تمیز بودن ورودی هوای tanksurge
- دریچه خروجی آب tanksurge نشتی نداشته باشد
- Fuel overpressure disk یک ضربدر سفید رنگ را نشان دهد


13. نوک بال
- چک کردن وضعیت چراغهای ناوبری و عملکرد آن
- چک کردن وضعیت چراغهای چشمک زن سفید
- چک کردن وضعیت ظاهری Winglet
- چک کردن Static dischargers (تخلیه کننده های بار استاتیکی) بر روی winglet و بر روی دم هواپیما

14.قسمت متحرک بال هواپیما
- چک کردن وضعیت ظاهری Ailerons
- چک کردن Static dischargers

15.لبه فرار
- چک کردن فلپها
- چک کردن لوله خروج سوخت
- چک کردن Static dischargers


16.ارابه فرود اصلی
- چک کردن وضعیت درب ارابه فرود اصلی
- چک کردن وضعیت سازه ارابه فرود اصلی
- چک کردن لوله های هیدرولیک و سیم ها
- چک کردن چرخها
- چک کردن محل قرار گیری چرخها
- چک کردن وضعیت ترمزها و نشاندهنده میزان فرسودگی ترمزها
- چک کردن کمک فنر ارابه فرود و نداشتن نشتی
- برداشتن safety pin

17.قسمت انتهایی بدنه هواپیما

- بسته بودن پنل کنترل سوخت گیری
- چک کردن وضعیت APU shroud drain و نداشتن نشتی
- چک کردن وضعیت آنتن ها
- چک کردن وضعیت خروجی آب مصرف شده
-بسته بودن درب پنل تخلیه آب و نداشتن نشتی
- بسته بودن درب کنترل بارگیری
- بسته بودن پنل انتخاب سیستم هیدرولیک درب بار
- latching handleقفل و locking flapper بسته شده باشد
- locking flapperهای درب بار به طور کامل بسته شده باشند
- چک کردن نشاندهنده قفل بودن درب بار
-چک کردن و نداشتن نشتی APU shroud drain و خروجی باطری APU
-بسته بودن Bulk cargo door


18.دم هواپیما
- تمیز بودن خروجی آب مصرفی galley
- چک کردن وضعیت خروجی آب دم و قسمت انتهایی هواپیما
- بسته بودن درب دسترسی به THS
- نشتی نداشتن دریچه خروج آب مخزن trim و همچنین تمیز بودن ورودی هوای این مخزن
- Trim tank overpressure disk یک ضربدر سفید رنگ را نشان دهد
- چک کردن static discharger ها (تخلیه کننده های بار استاتیکی)
- نداشتن نشتی دریچه خروج آب مخزن Surge



19.سکان افقی متحرک
- چک کردن سکان افقی متحرک
- چک کردن static dischargers بر روی سکان عمودی و افقی
- چک کردن سکان عمودی متحرک
- تمیز بودن اگزوز(خروجی گاز) APU
- چک کردن چراغ های چشمک زن سفید رنگ
- بسته بودن درب دسترسی به APU و درب دسترسی به کپسول خاموش کننده آتش
- نشاندهنده تخلیه کپسول خاموش کننده آتش، رنگ قرمز را نشان دهد
- تمیز بودن خروجی روغن خنک کننده APU
- تمیز بودن ورودی هوای APU
- چک کردن وضعیت ظاهری و همچنین نداشتن نشتی Drain mast ها




20.انتهای بدنه هواپیما، سمت چپ
- چک کردن نشاندهنده موقعیت THS
- تمیز بودن خروجی تخلیه دستشویی
- تمیز بودن خروجی تهویه دستشویی و Galley
- چک کردن وضعیت AFT outflow valveو اطمینان از باز بودن آن
-بسته بودن درب پنل مربوط به سیستم هیدرولیک سبز




21.چرخ مرکزی
- چک کردن وضعیت سازه چرخ مرکزی، خود چرخ و محل قرارگیری آن
-چک کردن خطوط انتقال هیدرولیک و سیم ها
-چک کردن کمک فنر و نداشتن نشتی
-چک کردن نشاندهنده فشار
-برداشتن Gear safety pin




22. چرخ چپ ارابه فرود اصلی
مشابه بازرسی چرخ سمت راست (شماره 16) می باشد

23. لبه فرار بال چپ
مشابه چک لبه فرار بال سمت راست (شماره 15) می باشد

24. سطوح متحرک بال
مشابه بازرسی شماره 14 می باشد

25. نوک بال سمت چپ
مشابه بازرسی شماره 13 می باشد

26. لبه حمله از موتور شماره 1 تا نوک بال
مشابه بازرسی شماره 12 می باشد

27 و 28.چک کردن موتور شماره 1
مشابه چک کردن موتور شماره 3 (شماره 8 و9) می باشد

29. لبه حمله (بین موتور 1 و 2)
مشابه بازرسی شماره 10 می باشد

30 و 31. چک موتور شماره 2
مشابه چک کردن موتور شماره 3 (شماره 8 و9) می باشد

32.لبه حمله از بدنه تا موتور شماره 2
مشابه بازرسی شماره 7 می باشد

33.قسمت زیرین و میانی هواپیما، کنار بال چپ
- بسته بودن درب هیدرولیک آبی
- بسته بودن دستگیره باز کردن درب چرخ چپ ارابه فرود اصلی
- دریچه تهویه هیدرولیک کامپارتمنت تمیز باشد
- درب مخصوص سرویس مخزن وسطی بسته بوده و دریچه های تخلیه آب مخزن نشتی نداشته باشند
- تمیز بودن ورودی و خروجی PACK سمت چپ
- بسته بودن درب اتصال HP و LP به زمین
- بسته بودن ورودی اضطراری RAM AIR




34.سمت چپ بدنه هواپیما
- باز بودن FWD outflow valve
- نشتی نداشتن دریچه های پنل آب آشامیدنی
- چک کردن پورت های استاتیک (خلبان، کمک خلبان، استندبای)
- چک کردن وضعیت چراغ Wing and engine scan


برگرفته از قیس بوک @};-

UserPostedImage
Parham Ziaie
  • Parham Ziaie
  • 61.42% (دوستانه)
  • بال طلایی - عقاب یار
11 سال پیش
Kruger به چه معناست؟
امام على :
*هنگامی که از چیزی می‏ترسی، خود را در آن بیفکن، زیرا گاهی ترسیدن از چیزی، از خود آن سخت تر است
UserPostedImage