سلام خدمت همه گرامیان @};-
دوستان در مورد ثانحه پرنده tb در فرودگاه پیام با توجه به اطلاعات بدست اومده از دوستان مختلف متمایل شدم یک تحلیل شخصی بنویسم و همیجا میگم که این تحلیل حاصل اطلاعت شخصی من هست و دلیل بر این نیست که 100% درسته .
با توجه به نیاز دانشکده خلبانی پارسیس به هواپیمایی که بشه باهاش نایت فلایت انجام داده و بشه انسترومنت با دقت خوب تدریس بشه این شرکت اقدام به خرید این پرنده از مرکز آموزش کرده که یک ارگان دولتی به حساب میاد . توجه داشته باشید که کالساین این پرنده هم تغییر کرده و این به معنای خرید رسمیه.
چند جا شنیدم و خوندم که گفت اند پرنده نو بوده که کاملا اشتباه هست و برای پارسیس نو وارد بوده در حالی که نزدیک به 30 سال داشته و به حق هم از پرندهای خوب به حساب میاد و به علت چیدمان اینسرومنتیش به ایرباس کوچک ملقب شده .
باز هم جای ذکر داره دیگه این مدل پرنده در دنیا مناسب آموزش اینسترمنت نیست و مدلهای گلاس از کارایی بهتری برخوردارن که علتش پیشرفت کابینهای شیشه ای امروز در هواپیماهای مسافربری هست . این هم از محدودیتها در انتخاب یه آموزشگاه برای خرید پرنده به حساب میاد .
و اما اینکه op1 این پرنده قبل از پرواز توسط هیچ کس امضا نشده و این یعنی کسی تایید نداده که این پرنده سلامته ، کادر فنی در اصفهان ، پایلت این کامند طارمی ، و حتی آموزشکاه خلبانی مرکز . خب اگر یه پرنده ای در این شرایط هست طبق قانون سازمان شامل نو گو میشه و نباید پرواز کنه . توجه کنید
مرحوم یوسفی مهر با توجه به اینکه تایپ این پرنده رو نداشته و گویا اصلا با tb پرواز نکرده بوده چطور و با کدوم مجوز لفت سیت نشسته و این کار غیر قانونیه و کاپتان طارمی باید به عنوان پایلوت اینکامند لفت میشسته ، شاید خیلی مهم به نظر نیاد ولی این ثانحه منجر به مرگ شده و حالا رایت سیت زنده هستن در حالی که ایشون به عنوان فرماده یه پرنده باید لفت میشستن . فرمانده ای که با توجه به تجربیاتش باید اقدام به کنترل پرندش میکرد بدون دخالت کاپتان مرحوم یوسفی مهر .
حال که این مسائل دست به دست داده تا به لحضه فرود رسیدن و بعد از گیر زدن متوجه شدن که نوز ویل باز نمیشه ( به گفته بعضی از دوستان شاهدان از روی زمین بهشون گفتن چرخ نوز ندارن ) که با اطلاع قبلی از شرایط ویژه فرود چند بار اقدام به گو اراند کردن ، و احتمالا تلاش برای باز کردن چرخ دماغه .
خب در چنین شرایطی فایر فایتینگ یه فرودگاه باید در آمادگی کامل قرار بگیره نه بعد از 5 دقیقه تازه برسه بالای پرنده ای که در آتش میسوزه و باید در جای مناسب استقرار پیدا میکردن ، باور کنید جان یه خلبان میشود با اقدام به موقع آتشنشانها حفظ بشه .
و اما درون کاکپیت و سوالهایی که شاید بهتر باشه خلبان استاد طارمی جواب اون رو بدن . چون در اون شرایط بودن و شاهد بر ماجرا .
با توجه به اینکه تمام پروسیجرهای موجود در شرایط باز نشدن چرخ نوز به سافت فیلد لندینگ پرنده ختم میشه و اینکه طول باند فرودگاه پیام انقدر هست که بشه این پرنده رو تو گراند افکت روی باند نگاه داشت ، خاموش کردن موتور این پرنده تو فاینال چه معنی میده و واقعا پیشنهاد کدومشون بوده .
این پرنده با توجه به ایکه لایت هست میتونسته به فرودگاه مهراباد و یا امام بره و در خواست کف پاشی باند رو هم بکنه . اگر تو کاکپیت بگومگو هم در گرفته باشه که دیگه ....
حالا شما پیدا کنید پرتقال فروش رو .
به نظر میاد به ترتیب باید پاسخگو باشن
1 سازمان هواپیمایی کشوری
2 کادر فنی
3 سازمان آتش نشانی
4 خلبان