mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
10 سال پیش
سلام خدمت همه گرامیان @};-

دوستان در مورد ثانحه پرنده tb در فرودگاه پیام با توجه به اطلاعات بدست اومده از دوستان مختلف متمایل شدم یک تحلیل شخصی بنویسم و همیجا میگم که این تحلیل حاصل اطلاعت شخصی من هست و دلیل بر این نیست که 100% درسته .

UserPostedImage  



با توجه به نیاز دانشکده خلبانی پارسیس به هواپیمایی که بشه باهاش نایت فلایت انجام داده و بشه انسترومنت با دقت خوب تدریس بشه این شرکت اقدام به خرید این پرنده از مرکز آموزش کرده که یک ارگان دولتی به حساب میاد . توجه داشته باشید که کالساین این پرنده هم تغییر کرده و این به معنای خرید رسمیه.

چند جا شنیدم و خوندم که گفت اند پرنده نو بوده که کاملا اشتباه هست و برای پارسیس نو وارد بوده در حالی که نزدیک به 30 سال داشته و به حق هم از پرندهای خوب به حساب میاد و به علت چیدمان اینسرومنتیش به ایرباس کوچک ملقب شده .

باز هم جای ذکر داره دیگه این مدل پرنده در دنیا مناسب آموزش اینسترمنت نیست و مدلهای گلاس از کارایی بهتری برخوردارن که علتش پیشرفت کابینهای شیشه ای امروز در هواپیماهای مسافربری هست . این هم از محدودیتها در انتخاب یه آموزشگاه برای خرید پرنده به حساب میاد .

و اما اینکه op1 این پرنده قبل از پرواز توسط هیچ کس امضا نشده و این یعنی کسی تایید نداده که این پرنده سلامته ، کادر فنی در اصفهان ، پایلت این کامند طارمی ، و حتی آموزشکاه خلبانی مرکز . خب اگر یه پرنده ای در این شرایط هست طبق قانون سازمان شامل نو گو میشه و نباید پرواز کنه . توجه کنید

مرحوم یوسفی مهر با توجه به اینکه تایپ این پرنده رو نداشته و گویا اصلا با tb پرواز نکرده بوده چطور و با کدوم مجوز لفت سیت نشسته و این کار غیر قانونیه و کاپتان طارمی باید به عنوان پایلوت اینکامند لفت میشسته ، شاید خیلی مهم به نظر نیاد ولی این ثانحه منجر به مرگ شده و حالا رایت سیت زنده هستن در حالی که ایشون به عنوان فرماده یه پرنده باید لفت میشستن . فرمانده ای که با توجه به تجربیاتش باید اقدام به کنترل پرندش میکرد بدون دخالت کاپتان مرحوم یوسفی مهر .

حال که این مسائل دست به دست داده تا به لحضه فرود رسیدن و بعد از گیر زدن متوجه شدن که نوز ویل باز نمیشه ( به گفته بعضی از دوستان شاهدان از روی زمین بهشون گفتن چرخ نوز ندارن ) که با اطلاع قبلی از شرایط ویژه فرود چند بار اقدام به گو اراند کردن ، و احتمالا تلاش برای باز کردن چرخ دماغه .

خب در چنین شرایطی فایر فایتینگ یه فرودگاه باید در آمادگی کامل قرار بگیره نه بعد از 5 دقیقه تازه برسه بالای پرنده ای که در آتش میسوزه و باید در جای مناسب استقرار پیدا میکردن ، باور کنید جان یه خلبان میشود با اقدام به موقع آتشنشانها حفظ بشه .

و اما درون کاکپیت و سوالهایی که شاید بهتر باشه خلبان استاد طارمی جواب اون رو بدن . چون در اون شرایط بودن و شاهد بر ماجرا .

با توجه به اینکه تمام پروسیجرهای موجود در شرایط باز نشدن چرخ نوز به سافت فیلد لندینگ پرنده ختم میشه و اینکه طول باند فرودگاه پیام انقدر هست که بشه این پرنده رو تو گراند افکت روی باند نگاه داشت ، خاموش کردن موتور این پرنده تو فاینال چه معنی میده و واقعا پیشنهاد کدومشون بوده .

این پرنده با توجه به ایکه لایت هست میتونسته به فرودگاه مهراباد و یا امام بره و در خواست کف پاشی باند رو هم بکنه . اگر تو کاکپیت بگومگو هم در گرفته باشه که دیگه ....

حالا شما پیدا کنید پرتقال فروش رو .

به نظر میاد به ترتیب باید پاسخگو باشن

1 سازمان هواپیمایی کشوری
2 کادر فنی
3 سازمان آتش نشانی
4 خلبان







just allah
  • just allah
  • 50.02% (معمولی)
  • بال آهنی - آسمان سوار
10 سال پیش
ولی گفته ی من 100 درصد درسته چون از یکی از شاهدان شنیدم که خودش الان دانشجوی این شرکت است
اونی که عرض کردم دومین اشتباه خلبان بود
ma_heravi
  • ma_heravi
  • 0% ()
  • بال برنزی - کبوتر سوار
10 سال پیش
ارسال شده توسط : mehornet 

سلام خدمت همه گرامیان @};-

UserPostedImage  


چند جا شنیدم و خوندم که گفت اند پرنده نو بوده که کاملا اشتباه هست و برای پارسیس نو وارد بوده در حالی که نزدیک به 30 سال داشته و به حق هم از پرندهای خوب به حساب میاد و به علت چیدمان اینسرومنتیش به ایرباس کوچک ملقب شده .

خب در چنین شرایطی فایر فایتینگ یه فرودگاه باید در آمادگی کامل قرار بگیره نه بعد از 5 دقیقه تازه برسه بالای پرنده ای که در آتش میسوزه و باید در جای مناسب استقرار پیدا میکردن ، باور کنید جان یه خلبان میشود با اقدام به موقع آتشنشانها حفظ بشه .



با سلام و درود
TB21های مرکز فنون حدود 20 سال سن دارند و تولید سال های 1995 هست آی پی های مرکز گفته اند و البته بسیار سر حال هستند بطوری که ظاهرشون واقعا نو مانند هست و رسیدگی های زیادی بهشون شده و باطن خوبی هم باید داشته باشند . خلاصه بحث من ظاهرشون بود

مورد بعدی تا جایی که من شنیدم و در کلیپ مشاهده شده اتش نشان ها منتظر ابتدای باند بودند و اینکه گفته بشه 5 دقیقه بعد رسیدن اغراق هست کما اینکه یک اخر های کلیپ 1 دقیقه 40 ثانیه ای که منتشر شده مشاهده میشود اخر های کلیپ اولین ماشین بهشون میرسه .

البته همانطور که خودتونم گفتید تحلیل و بررسی های خودتون هست که درست و نادرستی ان صحبت میشود

سال ساخت این هواپیما EP-BDJ 1996 هست
EP-IBB

UserPostedImage
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
10 سال پیش
سلام به شما جناب ma_heravi @};-


نقل قول:

با سلام و درود
TB21های مرکز فنون حدود 20 سال سن دارند و تولید سال های 1995 هست آی پی های مرکز گفته اند و البته بسیار سر حال هستند بطوری که ظاهرشون واقعا نو مانند هست و رسیدگی های زیادی بهشون شده و باطن خوبی هم باید داشته باشند . خلاصه بحث من ظاهرشون بود

مورد بعدی تا جایی که من شنیدم و در کلیپ مشاهده شده اتش نشان ها منتظر ابتدای باند بودند و اینکه گفته بشه 5 دقیقه بعد رسیدن اغراق هست کما اینکه یک اخر های کلیپ 1 دقیقه 40 ثانیه ای که منتشر شده مشاهده میشود اخر های کلیپ اولین ماشین بهشون میرسه .

البته همانطور که خودتونم گفتید تحلیل و بررسی های خودتون هست که درست و نادرستی ان صحبت میشود


سال ساخت این هواپیما EP-BDJ 1996 هست



چندتا مورد هست که خدمت شما و دوستان عرض میکنم

اول اینکه از سال 64 پرندهای tb وارد ایران شدند و ممکنه طی چندین سال به حد کامل رسیده باشن این رو با دقت نمیدونم ، و اینکه ظاهر سلامت این پرنده و هر پرنده دیگه نشون دهنده باطن اون نیست و 20 سال هم عمر کمی نیست ، خیلی از قطعات پرندها شامل تایم اکسپایر هستند هر چند 1 ساعت هم استفاده نشده باشن .

باز نشدن نوزویل هم از مشکلات درونی یه پرنده به حساب میاد که چرخه برسی خودش رو داره . دوباره اشاره میکنم که OP1 این پرنده امضاء نشده توسط هیچ کس .

استاد بنده جناب کاپتان ساری شاید 7000 ساعت با این پرندهای TB پرواز داشتن و به خوبی این پرنده رو میشناسن . اینکه خیلی خوب ساخته شده و کارایی آموزشی بالایی داره . به قول ایشون مثل دیدن آموزش رانندگی با بنز S کلاس هستن این هواپیماها و همچنین بونانزا .ایشون چند سال پیش نزدیک به 30 ناتیکال مایلی مشهد به همراه دانشجوشون با TB پرواز میکردن که موتورشون از دست میره و با تجربه بالایی که داشتن پرنده رو بدون آسیب دیدن در یه جاده خاکی کوهستانی فرود آوردن . تجربه یه خلبان نقش مهمی در کنترل یه پرنده مشکل دار داره و این مرگ و زندگی رو رقم میزنه .

فیلم پخش شده در مورد این ثانحه بریده بریده شده و از نظر زمانی نمیشه بهش اکتفا کرد ولی برای من جای سوال داره اگر طبق گفته شما ماشین آتشنشانی آماده بوده اونم اول باند ، پس چطور بلا فاصله به پرنده که همون اول باند خرده زمین نرسید .

اگر به مکالمه رکورد شده در فیلم توجه کنید می شنوید که راننده آتشنشان میگه ما نمیدونیم کجا افتاده و اینوریا فقط بهش میگن برو برو آتیش گرفت ، تا جایی که از روی خط دود پرنده در حال سوختن جای تقریبی رو پیدا میکنن و میگن که ما فقط دود رو دنبال میکنیم . خب اگر اول باند بودن که باید تو دید میداشتن پرنده رو ؟؟

هیچ کدوم از این دلایل اشتباه شخصی هر دو خلبان رو که با تجربه هم بودن به خصوص جناب کاپتان طارمی ، کمرنگ نمیکنه .

ولی پیرو این جریان موارد زیادی دست به دست هم دادن و نتیجش متاسفانه ..... 😊






ma_heravi
  • ma_heravi
  • 0% ()
  • بال برنزی - کبوتر سوار
10 سال پیش
با سلام و درود
سال ساخت دقیق این هواپیما 1996 است همانظور که گفتم .
بله تی بی واقعا پرنده نازنینی هست و خود ای پی ها هم از پرواز باهاش لذت میبرند .
من فکر نمیکنم تیکه تیکه باشه فیلم و پیوستگی شو میشه از تصاویر هنگام سوختگی درک کرد .
اما بله تمام کلیپ و به دقت دیدم و مشاهده کردم و متن هایی که گفتید هم دیدم .
اما صداهای درون کلیپ همشون مال افراد اتش نشان نیست .
حالا اطلاعات دقیق تر به امید خدا به زودی منتشر میشه .
فعلا همه داغ این عزیز از دست رفته رو دارند .
سپاس

EP-IBB

UserPostedImage