لطفاً منبع رو درج بفرمائید.
این هم تصویری از این پرنده با نام آریافونیکس:
عکس:ایرنا
و گفتگو با گروه طراحی:
استفاده از نسل جدید هواپیماها تحت عنوان هواپیماهای خورشیدی بدون سرنشین یکی از فن آوری های جدید در جهان بوده و برای اولین بار در سطح دانشگاه های کشور، در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین ساخته شده است . پیام خلج مدیر اجرایی و پوریا نجفی سرپرست تیم خودروی بدون سرنشین (آریا فونیکس) دانشگاه آزاد اسلامی قزوین پاسخگوی سوالات خبرنگارما در خصوص اهداف ساخت، مزایا و کاربردهای این هواپیما بودند.
به عنوان اولین سوال، چه عاملی باعث شد که فکر ساخت چنین هواپیمایی به ذهن تان برسد؟
فکر اولیه ساخت این هواپیما در کلاس درس یکی از استادان درس ترمودینامیک به ذهن ما رسید. البته قبلاً دنبال ساخت هواپیمایی بودیم که به دنبال این جرقه به همراه پوریا نجفی این ایده را با مسوولان دانشگاه مطرح کردیم.
بعد از پیگیری پیشنهادمان با این طرح موافقت شد. سپس اتاقی در دانشکده صنایع و مکانیک در اختیارمان قرار دادند که جا دارد از مدیر مراکز تحقیقاتی دانشگاه به خاطر حمایت هایشان تقدیرکنیم. استارت اولیه کارمان که همان طراحی اولیه ساخت هواپیما بود، صورت گرفت. از این مرحله دوستان دیگر تیم همچون آقای پور حسین و مهدی بتویی به تیم اضافه شده و رسماً کارمان آغاز شد.
چه مدت زمان برای طراحی این هواپیما صرف شد و مراحل ساخت هواپیمای خورشیدی در کجا صورت گرفت ؟
پوریا نجفی : مراحل طراحی و تحلیل هواپیما در حدود 8 ماه طول کشید که تمام مراحل طراحی و تحلیل توسط اعضای تیم و در واحد قزوین انجام شد. البته با توجه به این که دانشگاه ما رشته هوا و فضا ندارد نیاز به فراگیری مباحث پیش رانش وجود داشت به همین دلیل به همراه ، پوریا نجفی این مباحث را در دانشگاه خواجه نصیر فراگرفتیم.
چرا به فکر ساخت چنین هواپیمایی افتادید؟
پیام خلج :در ایران تاکنون هیچ دانشگاهی موفق به ساخت چنین هواپیمایی نشده است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم چنین تجربه ای برای اولین بار از آن ما باشد. البته باید گفت که هواپیمای خورشیدی کاربردهای فراوانی در زمینه هایی همچون امدادرسانی، مسائل کنترل ترافیک و ماهواره های کوتاه برد دارد با استفاده از هواپیمای خورشیدی بدون سرنشین که یکی از مزایایش قیمت تمام شده بسیار پایین تر از چرخبال است از صرف هزینه های گزاف جلوگیری می کند. در ضمن با استفاده از هواپیمای خورشیدی بدون سرنشین از رخدادهایی که ممکن است برای خلبانان چرخبال پیش بیاید جلوگیری می شود. در این هواپیمای خورشیدی بدون سرنشین با وجود یک موقعیت یاب (GPS) و با یک دوربین حرارتی نصب شده بر روی آن می توان یک دید کلی نسبت به عمق فاجعه و افراد زیرآوار به دست آورد به غیر از مزیت هایی همچون کاهش بسیار پایین مصرف سوخت و انرژی می توان به هزینه های جانبی و نگهداری هواپیما که بسیار پایین تر از چرخبال است نیز اشاره کرد.
به یکی از کاربردهای این هواپیماها در زمینه ی استفاده در ماهواره های کوتاه برد اشاره کردید در این خصوص بیشتر توضیح دهید .
پوریا نجفی : در بحث ماهواره های کوتاه برد به دلیل بالا بودن هزینه های بسیار سنگین ساخت یک ماهواره و پرتاب آن به فضا، دانشمندان امروز به این نتیجه رسیده اند که می توان با ساخت هواپیماهای خورشیدی بدون سرنشین، از آن ها به عنوان ماهواره های کوتاه برد استفاده کرد.
به حمایت های مسوولان دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کردید ، چه حمایت هایی از شما صورت گرفت؟
پوریا نجفی : باید از حمایت های بی دریغ دکتر موسی خانی ریاست دانشگاه، معاونان همچون دکتر اکبری، دکتر مانی شریفی بسیار سپاس گزاری کنیم. چرا که این بستر مناسب را برای اعضای تیم فراهم کردند. با تمام سختی ها و وجود مشکلات بسیار، حمایت مسوولان باعث ایجاد انگیزه و انرژی می شد.پیام خلج : مسوولان در خصوص حمایت های مالی واقعاً سنگ تمام گذاشتند .
با ساخت چنین هواپیمایی، حضور در مسابقات بین المللی جزو اهداف تان خواهد بود ؟
پیام خلج : در فاز دوم تکمیل هواپیما در مسابقات هواپیمای خورشیدی بدون سرنشین که در سال 2012 در ایالت کنتاکی به میزبانی دانشگاه لویزویل آمریکا برگزار خواهد شد ؛ حضور پیدا می کنیم. در فاز دوم هواپیما که فاز نهایی نیز هست می توان به پرواز بدون شارژ اولیه اشاره کرد. به دلیل آزمایش های بسیاری که برروی فاز اول هواپیما داشتیم به این نتیجه رسیدیم تا اصلاحاتی در اندازه هواپیما ایجاد کنیم.
منبع:http://universityiran.persianblog.ir
PC Flight Simulation Geek Since 1998