Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
12 سال پیش
برخي كارشناسان ناوگان هوايي كشور بر اين باورند كه عمده سوانح هوايي رخ داده در كشور حاصل خطاي انساني است اما برخي ديگر نيز برخلاف دسته اول معتقدند خطاي فني عمده سهم رادر سوانح هوايي گذشته داشته است. خبرگزاري ميراث فرهنگي حمل و نقل ايجاد باور عمومي مبني بر عدم ايمني پرواز، استقبال از سفرهاي هوايي در كشور را كاهش داده است.

در خصوص ايمني صنعت حمل و نقل هوايي كشورمان، "مسعود دانشمند" رئيس كميسيون حمل و نقل اتاق بازرگاني ايران گفت:ايمني پرواز در ناوگان هوايي كشورمان با در نظر گرفتن اين كه اين ناوگان قطعات مورد نياز را در اختيار ندارد يا با محدوديت قابل توجهي در اين خصوص مواجه است همچنين با توجه به عمر ناوگان، مي توان گفت ناوگان هوايي كشورمان داراي ايمني خوب است.

به گفته وي، به طور متوسط عمر ناوگان هوايي كشور ها 10 سال تخمين زده شده در حالي كه عمر ناوگان ايران 25 سال است لذا با لحاظ اين شرايط ايران داراي ايمني مناسبي است اما اگر بخواهيم ايمني ناوگان هوايي ايران را به طور مطلق با ناوگان هوايي كشوري كه عمر مفيدش 5 تا 10 سال ارزيابي شده قياس كنيم به طور حتم مي توان گفت وضعيت ايمني ناوگان خوب نیست.

رئيس كميسيون حمل و نقل اتاق بازرگاني ايران ادامه داد:هرگز نمي توان گفت كه سانحه هوايي در ايران نتيجه خطاي انساني يا مطلقا خطاي فني است بلكه هر دو دخيل هستند.

وی افزود تاكنون هر سانحه هوايي كه در كشور رخ داده است نتيجه دو خطاي انساني و فني بوده كه از آن جمله مي توان به سانحه اروميه اشاره كرد كه نتيجه خطاي فني و سانحه هوايي مشهد كه به كوه هاي فشم برخورد كرد نتيجه خطاي انساني بود. دانشمند با بيان اين كه به نظر من خطاي انساني كمتر از خطاي فني است افزود چون صنعت حمل و نقل هوايي كشور در تامين قطعات هواپيما داراي مشكلات عديده اي است به نظر مي رسد كه خطاي فني بيشترين سهم در سوانح هاي هوايي را داشته باشد.به گفته وی، با به روز شدن تكنولوژي در صنعت حمل و نقل هوايي دنيا به زودي خطاهاي انساني به صفر مي رسد و دامنه اين تجهيزات به ايران هم مي رسد لذا هنوز هم خطاي فني باقي است.

برگرفته از خبرگزاری میراث فرهنگی

PC Flight Simulation Geek Since 1998
amirfikat
  • amirfikat
  • 61.92% (دوستانه)
  • بال نقره ای - شاهین نشان
12 سال پیش
مهم­ترين علل سوانح هوايي طي سالهاي اخير در ايران



- تحريم­هاي آمريکا و عدم اجازه ورود قطعات هواپيما به ايران و در نتيجه ناتواني شرکت هاي دولتي و خصوصي ايران در بازسازي و يا نوسازي ناوگان خود طي سه دهه پس از انقلاب.
- سوء مديريت و ناتواني مسئولان و عدم وجود مديران با تجربه در سيستم‌هاي مديريتي صنعت هوايي کشور
- تاسيس خطوط هوايي متعدد بدون استانداردهاي سخت­گيرانه؛ درنتيجه­ي مديريت­هاي غيرمتخصص بر صنعت هوايي کشور
- رواج ديدگاه کاسب­کارانه در خريد و اجاره هواپيماهاي فرسوده روسي و بوئينگ­هاي قديمي.
- تغييرات مستمر در وزارت راه و صنعت هوايي کشورمان
- سايه انزواي بين المللي بر کشورمان و ناتواني در دستيابي به تکنولوژي مدرن هواپيمايي جهان
- عدم تحقق برنامه چهارم توسعه، که بر اساس آن بايد تا پايان برنامه ، 60 فروند از هواپيماهاي ناوگان هوايي كشور از دور خارج مي شد.
- فرسودگي ناوگان حمل و نقل هوايي
- فقدان برنامه ريزي و برنامه­هاي كوتاه مدت و مقطعي
- واقعي نبودن قيمت بليت هواپيما
- سن بالاي خلبان در ايران
- خطاي انساني: اغلب سوانح هوايي در ايران به دليل خطاي خلبان و نيروي انساني گزارش شده است كه اگر بپذيريم اين گونه است، اين خطا با نصب تجهيزات پيشرفته راداري در داخل هواپيماها و فرودگاه­ها قابل اصلاح است. (بيش از 50 درصد سوانح هوايي دنيا ناشي از عامل انساني بوده و مسائل فني و محيطي تأثير كمتري در وقوع اين سوانح داشته است.)
- عدم استقرار سيستم‌هاي ايمني پرواز نوين در ايرلاين‌ها. از آنجا كه رادارها تجهيزاتي گران قيمت هستند و به نوعي شامل تحريم مي­شوند، تنها تعداد اندكي از فرودگاه هاي كشور به اين نوع از سيستم راداري مجهز هستند. حتي هواپيماهاي دست دوم هم ايمن خواهند بود اگر سيستم هاي نظارتي با توجه به اولويت بندي فرودگاه هاي كشور افزايش يابند. در حال حاضر تجهيزات فرودگاه مهرآباد در خاورميانه قابل قبول است، اما مشكل در نگهداري سيستم­هاست كه شامل تامين قطعات يدكي از خارج كشور، تحريم ها و تاثيرپذيري مسايل فني از مسايل سياسي است. نگاه اقتصادي به صنايع هوايي نتيجه خوبي به همراه نخواهد داشت. با اينكه تجهيز فرودگاه­هاي كشور به تجهيزات كمك ناوبري بر اعتبار خطوط هوايي مي­افزايد، برخي مسئولان بر اين باورند كه تجهيز فرودگاه­ها اقتصادي نيست !
در كشور ما، اشتباه در سياست‌گذاري باعث افزايش فشار به خطوط هوايي شده است ! در نتيجه احتمال خطاي خطوط هوايي افزايش يافته است. به جاي حمايت از قشر زحمت‌كش اين بخش، بوسيله دادن يارانه سوخت و قيمت بليت مشخص از استفاده‌كنندگان (افراد مرفه جامعه) حمايت مي‌شود. نهايتا خطاهاي انساني تيم پرواز و تيم کنترل و مراقبت با يک سيستم مناسب اصلاح نشده و متاسفانه نتيجه يک سانحه خواهد بود. حتي در زمينة توجه به سانحه نيز، به استفاده‌كنندگان يارانه پرداخت مي‌شود، خصوصا اگر از بخش رسانه نيز در بين سانحه‌ديدگان باشند. بازتاب‌ها بسته به جمع حاضر در پرواز هم متفاوت است.

منبع: سایت سوانح هوایی
UserPostedImage
Cpt.mohammadifar
12 سال پیش
امیر جان البته بعضی اوقات مشکلات دیگری هم دخیل هست که اینجا جای بحثش نیست...!
کلاً میگم..
این قصه سر دراز دارد [funcrazy]

ولی من به شخصه سن بالای خلبان رو قبول ندارم ، دلیلشم وقت ندارم توضیح بدم ،انشاالله سر فرصت@};-
تنها تو را می پرستم و از تو یاری می جویم . . . الهی به امید تو