amirfikat
  • amirfikat
  • 61.92% (دوستانه)
  • بال نقره ای - شاهین نشان شروع کننده موضوع
12 سال پیش

خلبـان زن در شـرکت هواپیـمایی نفـت ایران


تعداد خلبانان زن در ایران فراتر از تعداد انگشتان دست نیست اما جالب اینجاست که یکی از این خلبانان در هواپیمایی نفت خدمت می کند و روز و شب خود را در مسیر جابجایی مسافرانی سر می کند که اغلب از خانواده صنعت نفت ایران هستند.
UserPostedImage


عصر کیمیاگری: اگر از کودکان بپرسید وقتی بزرگ شدی دوست داری چه کاره شوی معمولا سه-چهار شغل را بیش از سایر مشاغل به عنوان آرزوهای خود بیان می کنند : دکتر، پلیس و خلبان. در بین این مشاغل، خلبانی اگرچه برای کودکان جذابیت دارد اما معمولا شغلی مردانه است و پسرها آن را انتخاب می کنند.

حتی در دنیای بزرگترها هم خلبانی را به عنوان حرفه ای مردانه می شناسند چرا که حساسیتهای خاصی دارد که اغلب برای عموم ناشناخته مانده است. ضمن اینکه برخی محدودیتهایی که زنان در جامعه ما با آن مواجه هستند موجب می شود زمینه انتخاب این حرفه برای این قشر کمتر فراهم باشد.

به همین دلیل اگر بشنویم که در ایران هم خلبان یا کمک خلبان زن وجود دارد شاید شگفت زده شویم. تعداد خلبانان زن در ایران فراتر از تعداد انگشتان دست نیست اما جالب اینجاست که یکی از این خلبانان در هواپیمایی نفت خدمت می کند و روز و شب خود را در مسیر جابجایی مسافرانی سر می کند که اغلب از خانواده صنعت نفت ایران هستند.

خانم سمیرا نوروزی با مدرک هوانوردی، کمک خلبان هواپیمایی نفت و متولد سال ۱۳۶۴ است. خانم نوروزی سن کمی دارد و به همین دلیل زمینه پیشرفت او در آینده به عنوان یک خلبان زن ایرانی فراهم است. در ادامه ایمیل گفتگوی کوتاه "عصر کیمیاگری" با این بانوی کمک خلبان را تقدیم شما می کنیم.

- چگونه وارد حرفه خلبانی شده‌اید و از چه زمانی در هواپیمایی نفت مشغول کار هستید؟

از سن ۱۲ سالگی با پرواز گلایدر خلبانی به صورت غیرحرفه ای، پرواز را شروع کردم و پس از اتمام دبیرستان، پرواز با هواپیمای اولترالایت را شروع کردم. پس از وارد شدن به دانشگاه و تحصیل در رشته هوانوردی با توجه به طولانی بودن دوره آموزش عملی به فیلیپین رفتم و آنجا مدارک خلبانی P.P.L – C.P.L و IR را اخذ کردم.


- با توجه به نوع نگرش به زنان در جامعه ایران و اینکه این شغل را مردانه می‌دانند برای جذب مشکلی نداشتید؟

متاسفانه برای جذب شدن و انجام شغل مورد علاقه اما با مشکلات زیادی مواجه بوده ام. اما این مشکلات پس از استخدام، شیرینی کار را برای من چندین برابر کرد.


- در کشورهای دیگر وضعیت زنان خلبان چگونه است و تا چه حد از آنها استفاده می‌شود؟

در کشورهای دیگر خلبان خانم وجود دارد. ولی آنجا مشکلات خاص خودش را دارد.


- برای تبدیل شدن از کمک خلبان به خلبان چه دوره‌هایی را باید طی کنید و چقدر به طول می‌انجامد و هم اکنون با چه هواپیماهایی می‌توانید پرواز کنید؟

در حال حاضر با هواپیمای فوکر ۱۰۰ به عنوان کمک خلبان پرواز می‌کنم. ارتقای درجه از کمک خلبانی به خلبانی نیاز به شرایط خاص دارد. به طور مثال تجربه بالا و گرفتن مدرک ATPL، نیاز به شرکت و گذراندن دوره مقدماتی کاپیتانی.


- آیا تا به حال با مسافران خود که متوجه شده اند کمک خلبان پروازشان یک خانم است مواجه شده‌اید و برخورد آنها چگونه بود؟

خیلی از مسافران از اینکه متوجه می‌شوند کمک خلبان پرواز یک خانم است خوشحال می‌شوند. برخی دیگر بیشتر متعجب می‌شوند و می‌پرسند مگر در ایران خلبان خانم هم داریم. ولی بیشتر برای خانمها این موضوع جالب است و خیلی از آنها ابراز خوشحالی می‌کنند از دیدن خلبان خانم.


- آیا تا به حال با سانحه‌ای هم مواجه شده اید؟

خدا را شکر که در این مدت که در این حرفه مشغول به کار هستم با سانحه‌ای مواجه نشدم.


- شیرین ترین و تلخ ترین خاطرات شما از دوران پرواز یا دوران آموزشی چیست؟

با توجه به علاقه شدید من به این حرفه، تمامی لحظات پرواز برایم سرشار از خاطرات شیرین است و تا بحال با هیچ خاطره تلخی مواجه نشده ام.


- زنان علاقه مند به خلبانی چه مسیری را برای نیل به این هدف باید طی کنند؟

تمامی علاقه مندان به این رشته اعم از زن یا مرد، مستلزم گذراندن دوره‌های تخصصی شامل P.P.L – C.P.L و IR هستند.


- کار کردن در هواپیمایی نفت را که اغلب مسافران آن کارکنان صنعت نفت و خانواده‌های آنان هستند چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کار کردن در شرکت هواپیمایی نفت برای من سراسر افتخار است و خوشحالم که جزء کوچکی از خانواده بزرگ نفت هستم و امیدوارم که بتوانم وظایفم را در قبال آنها به نحو شایسته‌ای انجام دهم.


- به عنوان یکی از معدود خلبانان زن ایرانی از پرواز با هواپیما چه احساسی دارید؟

از اینکه توانسته ام در رشته‌ای که همیشه مورد علاقه‌ام بوده و به عنوان یک آرزو به آن نگاه کردم مشغول به کار شوم، بی نهایت خوشحالم و خدا را شکر می‌کنم. پرواز همیشه برای من تازگی داشته و انرژی مثبت به من می‌دهد و من هیچ وقت از پرواز احساس خستگی نمی‌کنم.

منبع:پرشین استار

UserPostedImage
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
12 سال پیش
باز جای شکرش باقیه کارش رو دوست داره

اینم که مدارکش رو از فلیپین گرفته و اینجا کار گیرش اومده جای تعجب داره ( 😕 )چون خیلیها گرفتن و به بهانه اولویت استخدام کسانی که مدارکشون رو از ایران گرفتن پشت درهای بسته موندن

البته استخدام تو هواپیمایی نفت با همه ایرلاینها فرق داره
naras
  • naras
  • 70.44% (دوستانه)
  • بال طلایی - عقاب نشان
12 سال پیش
عجب شانسی آورده این زنه. 😲

خیلی از خلبانای ما که توی ایران درس خوندن بیکارن.البته درس خلبانی ایرانی و خارجی نداره.خلبان خلبانه.حرفه ای بودن به استعداد فرد بستگی داره نه به محل تحصیل خلبانیش. [dangerpc]

البته من برای این خانم آرزوی سربلندی و موفقیت های بسیار دارم. [flower]

ولی خلبانهای مرد ما که نان آور خانواده هستن بیکارن. 😢
Cpt.mohammadifar
12 سال پیش
بسم الله الرحمن رحیم

به خاطرم نیست که کدوم عزیزی بهم گفت نفت برای F50 داره کمک میگیره! ... جویای کارها یه آمار بگیرن بد نیست (5/6/92)

حسین جان جالبه بدونید که مدرک خلبانی گرفتن از خارج کشور مثل گرفتن مدرک پزشکی و یا غیره هست که برای کار در کشور باید برابری و سندیتش تأیید بشه ...
عزیزانی که تمایل دارن با دلار 2400 تومان در آنسوی آبها تحصیل این رشته رو بکنند بدونن که بعد از بازگشتن به خاک وطن براشون دم سازمان پارچه دمت گرم قهرمان وصل نمیکنن و ابتدا باید برن سندیت مدارکشون رو تأیید بکنن که خب خودتون میدونند بروکراسی چه ها که نمیکنه !

ای از این ... اما ...

استاد محسن گرامی در مورد محل تحصیل فرمودید یاد همون قضیه آسمان افتادم که بد نیست دوباره بگم!
جهت استخدام خلبان برای آسمان اگر چندی پیش یه سری میزدید ، متنی به دیوار بود با این محتوا که خلبانان دارای لایسنس PPL/CPL از آرتا خوش گلدیم! ... نمیگیریم قربونت... برو بذار باد بیاد

حالا من یه راهنمایی میخواستم این وسط ... الآن که دیگه میشه گفت راهی جز آرتا برامون نمونده (بوتیا و پارسیس و بقیه داستانشونو اگه نمیدونید یه تحقیق بکنید بد نیست، دوستانی که قبلاً بهشون ماجرا رو گفتم هم برن بازم تحقیق، خبرای جدید تر شده 😎 ) ... من قاطی کردم دیگه ...همه میگن PPL/CPL کسی از IR حرفی نمیزنه...یعنی CPL شامل همون IR هم میشه؟ ... یعنی ما بریم PPL رو آرتا بخونیم باقی رو هم یه جا دیگه تا قبولمون کنن؟ یا اینکه بحث جداست و CPL رو هم میشه خوند و IR جای دیگه؟ (بنا بر اعلان آسمان ایر لاین!!!؟؟؟


تنها تو را می پرستم و از تو یاری می جویم . . . الهی به امید تو
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
12 سال پیش
سلام صادق جان

والا من برا استخدام تو هواپیمایی نفت اقدام کردم .
همنجوری که گفتم استخدام تو این شرکت از همه ایرلاینها عجیب تره . در وهله اول به نظر میاد زیاد سخت گیر نیستن ولی مثلا بعد از گذشت 3 ماه از تلاش شما برا ورود تازه میفهمی داستان چیه . نظر من اینه که مسئولین رده بالای نفت به صورت کاملا سلیقه ای ( نه از روی دانش افراد ) برا ورود ir بدستها اقدام میکنن که شک نکنید اونجا هم معرف و پارتی نقش داره . حقیقتش من اونجا آشنا هم داشتم ولی اونجوری که باید میبود کار ساز نشد .البته هنوز امید دارم ولی در نهایت به من گفتن کادرشون تکمیل شده و تا زمانی که هواپیمای جدید نیارن از استخدام خبری نیست .به آگهیای استخدام زیاد دل نبند تا نری تو متنش جریان دست نمیاد در غیر این صورت نزدیک به 400 تا خلبان بی کار نداشتیم.

حالا اگه راست میگی پیدا کن پرتقال فروش رو 🤣

البته ورود به این شرکت و یا هر شرکت دیگه ای با داشتن گواهینامه تایپ و یا حداقل دو سه هزار ساعت پرواز خیلی آسون میشه . دیدم چنتا کمک اومده بودن به امید f100
بعد که دیدن f50 ترجیح دادن برن لاین دیگه . دوست داشتم جای اونها میبودم والا من به سینگل انجینشم راضیم چه برسه به f50

یه عده دیگه هم دیدم که مثلا تو آفریقای جنوبی یا حتی انگلیس دو سه هزار ساعت مالتی انجین لاگ کردن که بازم وضعشون برای استخدام بهتر از ماهاس ولی آقا پول میخوادا
پول ....داداش.... له لهم داقون نه اینجوریا کاکو[blackhee]

برسی صحت و دانش لایسنس بدستای خارجی رو کاملا درست میگی اونجوری که فهمیدم از سخت گیری هم یه چیزی اونورتره . ولی شک نکن آموزشگاهای خلبانی خارج از ایران به مراتب کیفیت بالاتری نسبت به آموزشگاهای ایران دارن به خصوص تو این برهه زمانی

یه چیزی بگم در مورد استخدام آسمان . یه روز رفتم دیدم نزدیک 70 نفر اومدن برا استخدام به جان خودم برای تست قد قبل از وزن یه خط کشیده بودن رو دیوار هرکی قدش میفتاد زیر خط قبل از ارائه هر چیزی خداحافظی میکردن باش . سریع و مطمعن بدون حرف پس و پیش [attack]😁

صادق جان در مورد آرتا گویا چندین مورد تقلب سازمانی و یا معرفیهای گروهی کشف شده که باعث شده ایجوری با هاشون برخورد کنن . البته در حال حاضر امتحانهای سازمان به صورت بوک لت برگذار میشه . آرتا هم آموزشگاه بدی نیست خوب حالا تلاش کردن دانشجوهاشونو یه جورایی را بندازن

قبلا میگفتن بهتره هر 3 تا مدرک خلبانی رو از یه آموزشگاه گرفت ولی این خیلی مهم نیست به عنوان مثال آموزشگاه 110 از کیفیت بالایی ( تاکید میکنم با نظم ) برای دورهای گراند برخورداره ولی چون بیس پروازی نداره باید برای پروازها یه جای دیگه ای رفت

اگر کسی بتونه دوره های پروازیش رو تو بیس مرکز بگذرونه بهترین حالته ممکنس این تجربه شخصی منه . پرواز آموزشی با TB 21و Bonanza مثل آموزش رانندگی با بنزه
البته من دوره PPL رو تو آموزشگاه معراج طی کردم که خوب هم بود با یه کلی خاطره

بوتیا ماهان هم خیلی خوبه ولی فقط برا بعضیا 😞 هر ساعت پرواز با diamond نزدیک به 400 هزار تومان اگر گرونتر نشده باشه . اونجا اما و اگر و متاسفانه بی احترامی هم خیلی زیاده و بیس پروازی هم در شهر کرمان هست ولی خیلی ها ترجیح میدن دوره ir رو انجا با مالتی بپرن. شرط استخدام در ماهان هم طی کل مراحل خلبانی در آموزشگاه بوتیا هست

صادق جان من استاد نیستم . بنده کوچیک همه دوستان خوبم . امید وارم تونسته باشم راهنمایی کنم[flower]