amirfikat
  • amirfikat
  • 61.92% (دوستانه)
  • بال نقره ای - شاهین نشان شروع کننده موضوع
12 سال پیش

در آستانه‌ روز جهانی کنترلر ترافیک هوایی (20 اکتبر مصادف با 29 مهرماه) و با تلاش فراوان جامعه متخصصین مراقبت پرواز ایران، میزان جدایی طولی بین هواپیماها به 20 ناتیکال مایل (1NM=1852m) کاهش یافت.

بر اساس مصوبه‌‌ دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی هواپیمایی کشوری (ICAO) و همچنین هماهنگی‌های صورت ‌گرفته از طرف سازمان هواپیمایی کشوری، میزان جدایی طولی که توسط کنترلرهای مرکز کنترل ترافیک هوایی بین هواپیماها اعمال می‌شود، پیش از این 30 ناتیکال مایل بود که از این به بعد با 10 ناتیکال مایل کاهش، اعمال می‌شود.

شایان ذکر است این دستاورد بزرگ ملی ضمن کاهش چشمگیر تأخیرهای پروازی، موجب افزایش ظرفیت فضای هوایی کشور، تسریع در انجام پروازها، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، ارتقای بهره‌وری اقتصادی و همچنین افزایش رضایتمندی مسافران و شرکت‌های هواپیمایی خواهد شد.

پیروی سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و با وجود تحریم‌های موجود در صنعت هوانوردی، کنترلرهای ترافیک هوایی ایران با همان تجهیزات سابق اما با همتی بی‌بدیل، خدمات مدیریت ترافیک هوایی را به انواع پروازها ارایه می‌دهند و ایمنی پروازها را منطبق با استانداردهای جهانی برقرار می‌کنند.

نکته‌ قابل توجه این است که به دلیل پیچیدگی‌‌ زیاد و حساسیت‌های ویژه‌ای که در امر خطیر کنترل ترافیک هوایی وجود دارد، در کشورهای حاشیه‌‌ خلیج فارس امر کنترل ترافیک هوایی، توسط مستشاران غربی انجام می‌شود و این در حالی است که پس از انقلاب، جوانان ایرانی توانستند مهارت‌های لازم در این زمینه را بیاموزند و 100 درصد سرویس‌های مراقبت پرواز را مطابق با استانداردهای بین‌المللی به پروازهای کشور و همچنین پروازهای خارجی که از آسمان ایران عبور می‌کنند، ارایه دهند.

جامعه متخصصین مراقبت پرواز ایران
UserPostedImage