Co-pilot
  • Co-pilot
  • 54.84% (معمولی)
  • بال نقره ای - شاهین نشان شروع کننده موضوع
11 سال پیش
سلام پاییزی به تمام همکاران خوبم . راسیتش در حال گشت زنی توی نت بودم که این خبر رو که مربوط به سال 1381 بود ، به چشمم خورد . چون برای خودم تازگی داشت گفتم بزارمش توی انجمن شاید برای دوستانمونم تازگی داشته باشه . . .[blackhee]

UserPostedImage

يكي از مناطقي كه هواپيمايي ساها در آن به سرويس دهي مي پردازد ، عسلويه است . چند سال پيش در همين مسير بود كه يك فروند هواپيماي بوئينگ 707 از اين شركت به خلباني كاپيتان كوشكي از تهران با 170 مسافر راهي عسلويه مي شود . همه چيز در طول پرواز به خير خوشي سپري مي شود . با كم كردن ارتفاع و تذكر مهمانداران ، مسافران كمر بند هاي ايمني خود را مي بندند. هواپيما به تدريج و به صورت متعادل ضمن كم نمودن سرعت ، از ارتفاع خود مي كاهد . كاپيتان كوشكي با برج و مسئولان تقرب در تماس است . مسافران ديگه مطمئن شده بودند كه به مقصد رسيده اند .....
در ارتفاع 700 پايي ناگهان صداي خرد شدن شديدي مسافران را به وحشت مي اندازد . آن عده اي كه در سمت چپ هواپيما مقابل بال نشسته بودند ، با چشم خود كنده شدن بخش هايي از بال رو به وضوح مي بينند . خلبان هواپيما كه هنگام پائين آوردن فلاپ ها ( سرعت گير ) متوجه بروز مشگلي در اين سيستم گشته بود ، با تعجب شاهد از كار افتادن سيستم هيدروليك مي شود .... ذكر اين توضيح ضروري است كه وقتي سيستم هيروليك از كار مي افتد ، فرامين كنترل هواپيما عملآ از كار مي افتد . و خلبان هيچ گونه ابزاري براي تنظيم وسيله اش ندارد .
كاپيتان کوشکی با استفاده از تجربه خود میداند از نظر تئوريك هواپيما غير متعادل است و شرايط براي فرود ( Safe Landing ) مهيا نيست ، تنها با اتكاء به تجارب پيشين خود و تقلاي بيش از حد ( فشار بيش از اندازه و با قدرت خيلي زياد ) موفق مي شود اين غول آهني رو سالم به زمين فرود آورد .
بدنبال اين حادثه ؛خلبان كه سيستم هيدروليك هواپيما واكثر فرامين آن را به كلي از دست داده بود با ياري خدا و تكيه بر تجربياتش؛پس از30 دقيقه جدال با اين غول آهني و لجام گسيخته توانست هواپيما و مسافرانش را بدون آسيب به زمين بنشاند.به گفته كارشناسان معمولاً هواپيما در چنين وضعيتي شانس سالم موندنش خيلي كمه .در پي اين واقعه چند روزنامه و البته صدا و سيما اين خبر را به اطلاع مردم رساندند.سازمان هواپيمايي كشوري هم از ايشان تقدير به عمل آورد 👏 👏

این در حالی است که این هواپیما قبلا در اختیار ایران ایر بوده ولی به دلیل مطالباتی که ساها ایرلاین از ایران ایر داشت این هواپیما را که ساعت پروازی زیادی را صرف کرده بود در اختیار ساها قرار دا ده شد 😂 😂

به سلامتی تمامی خلبانان برجسته کشور عزیزمان ایران مقدس [loveiran]

خلبان علی کوشکی ( عکس از : فیس بوق )

UserPostedImage
Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شبیه ساز: Prepar3D 5.3
11 سال پیش
در یکی از پروازها با ساها هواپیما در حال کم کردن ارتفاع بود و من هم طبق معمول بیرون و روی بال و حرکت فرامین رو داشتم نگاه می کردم که یک دفعه یک چیزی از جلوی بال کنده شد واز روی بال به عقب پرت شد.حرکتش خیلی سریع بود و نمی شد تشخیص داد که چی بود ولی کاملا مشخص بود که یک قطعه فلزی به اندازه تقریبا20 سانت و به رنگ کاکائویی بود.زود مهماندار رو صدا کردم و بهش گفتم که به خلبان بگه.چند دقیقه بعد اومد بهم گفت که مهندس پرواز گفته چیز مهمی نبوده!
PC Flight Simulation Geek Since 1998
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
11 سال پیش
Touradg نوشت:

در یکی از پروازها با ساها هواپیما در حال کم کردن ارتفاع بود و من هم طبق معمول بیرون و روی بال و حرکت فرامین رو داشتم نگاه می کردم که یک دفعه یک چیزی از جلوی بال کنده شد واز روی بال به عقب پرت شد.حرکتش خیلی سریع بود و نمی شد تشخیص داد که چی بود ولی کاملا مشخص بود که یک قطعه فلزی به اندازه تقریبا20 سانت و به رنگ کاکائویی بود.زود مهماندار رو صدا کردم و بهش گفتم که به خلبان بگه.چند دقیقه بعد اومد بهم گفت که مهندس پرواز گفته چیز مهمی نبوده!




تورج جان

من علتش رو میدونم 😝 چون ارتفاع پایین بوده و نیازی به پرشرایز نداشته ، خلبان پنجره کناریش رو باز کرده و یکی از اون شکلات تلخارو پرت کرده بیرون 😂 😂

وگرنه حتما مهندس محترم پرواز علت رو مهم تشخیص میداد[barareh] باز جای شکرش باقی این چیزه نرفته تو موتور یا نخورده به الویتور 🤣

حالا دور از شوخی یه بنده خدایی چند وقت پیش تو a320 ایران ایر صندلیش کنار موتور بوده و بعد از لندینگ ریورس موتور رو میبینه خدا و پیغمبرو میاری پایین که موتور ترکید😂
صدای معکوس کنندها و تنش فرود و احتمالا ترس از پرواز هم حسشو چند برابر کرده بوده . خلاصه همه چیز رو ریخته بهم.
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
11 سال پیش
نقل قول:

خلبان هواپيما كه هنگام پائين آوردن فلاپ ها ( سرعت گير ) متوجه بروز مشگلي در اين سيستم گشته بود ، با تعجب شاهد از كار افتادن سيستم هيدروليك مي شود .... ذكر اين توضيح ضروري است كه وقتي سيستم هيروليك از كار مي افتد ، فرامين كنترل هواپيما عملآ از كار مي افتد . و خلبان هيچ گونه ابزاري براي تنظيم وسيله اش ندارد .




سلام به همه

جهت آگاهی دوستان عرض میکنم ،هواپیمای 707 بدون اغراق یکی از سیف ترین پرندهای دنیاست که در صورت از دست دادن سیستم هیدرولیک امکان ادامه پرواز به وسیله
سیستمهای کنترل بک آب ( کابلها ، هندلها در تمام جهات و متصل به سطوح کنترل فرامین اصلی ) رو داره .


این عکس مربوط به سانحه 707 در اهواز هست


UserPostedImage


در این سانحه هر دو موتورهای رو یک بال کاملا از دست رفتن ، سیستم هیدرولیک تعطیل شده ، شکافهای زیادی روی بال و باکها ایجاد شده و ریزش سوخت شدیدی داشته
ولی خدا رو شکر سلامت به زمین نشسته 🙏 . خلبان این هواپیما گفته شاید اگر این سانحه در مورد هواپیمای دیگه ای به جر 707 میبود سرنوشت چیزه دیگه ای میشد .

Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شبیه ساز: Prepar3D 5.3
11 سال پیش
UserPostedImage 

PC Flight Simulation Geek Since 1998