Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
11 سال پیش
UserPostedImage


محققان ايراني دانشگاه خليج‌فارس به فناوري ساخت نوعي موتور براي موشك دست يافتند كه با كنترل ميزان مصرف سوخت مي‌توان سرعت را افزايش يا كاهش داد (throttle-able rocket engine) .دكتر سعيدرضا دهقان با اشاره به طراحي و ساخت موتورهاي موشكي و هيبريدي گردابه‌اي افزود: عمر موتورهاي موشكي در دنيا 11 سال است و همچنان در امريكا در مرحله مطالعات است كه با تكميل اين مطالعات به تدريج اين موتورها در صنايع نظامي و فضايي به كار برده مي‌شود.

دهقان با تأكيد بر اينكه در موتورها هيبريدي گردابه‌اي برخي از ضعف‌هاي موتور موشك برطرف شد، ادامه داد: سوخت اين موتور كروزن (نفت سفيد) و در آن از اكسيژن به عنوان اكسيد كننده استفاده شده است. وي با اشاره به مزاياي اين موتورها خاطرنشان كرد: اين موتور به گونه‌اي طراحي شده كه شعله به ديواره نمي‌رسد از اين رو ديواره موتور همواره خنك است.

اين عامل سبب شده بتوان جنس ارزان‌تري براي بدنه موتور انتخاب كرد. مجري طرح پائين بودن نرخ مصرف سوخت در موتورهاي هيبريدي گردابه‌اي نسبت به موتورهاي سوخت جامد را از ديگر مزاياي اين موتور برشمرد و يادآور شد: نقطه ضعف موتورهاي سوخت جامد اين است كه نرخ سوختن، دست كاربر نيست و هر ميزان سوخت كه در مخزن وارد شود مي‌سوزد.

روزنامه ایران
PC Flight Simulation Geek Since 1998