محمدحسين جهانپناه: رونمايي از طرح جنگنده بومي قاهر 313 در نخستين ساعات صبح امروز (شنبه 14 بهمن 1391) را ميتوان مهمترين خبر صنعت هوانوردي ايران در سالهاي اخير دانست. موضوعي كه به خودي خود از گام بلند صنعت هوانوردي ايران براي شكستن مرزهاي پيشين خود خبر ميدهد. اگرچه هنوز اطلاعات چنداني از طرح مفهومي اين هواپيما منتشر نشده اما بر اساس شكل ظاهري آن ميتوان حدث هايي زد.
هواپيمايي كه امروز پس از روزها انتظار با نام قاهر 313 رونمايي شد، جنگنده نسبتا ريزنقشي است تك موتوره، بدون دم افقي و داراي كاناردهاي (پيشبالهاي) بزرگ كه كمي جلوتر از بال نسبتا كوچك جنگنده، جاي گرفتهاند. بال هواپيما در وضعيتي تقريبا هم تراز با كاناراد در دو سوم عقب بدنه جاي گرفته و شايد مهمترين چيزي كه در نخستين نگاه نظر هر بينندهاي را به خود جلب ميكند، شكستگي قسمت جلويي بال از نقطهاي حدودا موازي با لبه كانارادهاست. استفاده از اين پيكرهبندي بال در عرف طراحي در مقابل فدا كردن قسمتي از نيروي براي هواپيما به ثبات جانبي آن كمك ميكند. البته اين موضوع تعداد جايگاه جنگافزارهاي خارجي را نيز محدود ميكند.
نيمرخ هواپيما به وضوح شبيه هيچ هواپيماي پنهانكار آشنايي كه قبلاً ديدهايم نيست؛ با اين حال طرح كلي آن از بعضي جهات يادآور پيكرهبندي طرح مفهومي ايكس 36 شركت مكدانل داگلاس است كه در اواخر دهه 1990/1370 براي آزمايش پرواز بدون استفاده از سطوح متحرك زياد مورد آزمايش قرار گرفته بود. اين موضوع در طرح قاهر 313 نيز مشهود است.
هواپيما سطوح متحرك زيادي ندارد. بجز سطوح متحرك منفرد بالها، كاناراد ثابت هواپيما نيز سطوح متحرك خاص خود را دارد. اين هواپيما برخلاف طرح ايكس36 به دو دم عمودي بزرگ اما باريك مجهز است كه با زاويه حدودي 30 درجه (كمتر يا بيشتر) نسبت به خط عمودي روي بدنه جاي گرفتهاند. هواپيما به وضوح نيم رخي باريك دارد كه تلاش شده خصوصيات پنهانكاري در آن رعايت شود. طرح شكستگيهاي زاويهدار روي بدنه و دماغه نشانگر همين موضوع هستند كه البته در عين حال در چند مورد ميتوان سوالاتي را نيز مطرح كرد.
سطح زيرين هواپيما كاملا مسطح است و با توجه به محدوديت زواياي تصاوير در مورد وضعيت محفظههاي جنگافزار هم هنوز نميتوان صحبتي كرد. هواپيما احتمالا طولي حدود 14 متر دارد و فاصله دو سر بال آن نيز 8 متر يا كمتر است.
همانطور كه اشاره شد، اين هواپيما تك موتوره است و وروديهاي هواي كوچك موتور را نيز ميتوان در دو سوي كابين خلبان پيدا كرد با اين حال هنوز اطلاعات خاصي در مورد موتور انتخابي براي جنگنده منتشر نشده است.
در حال حاضر هر نوع تحليل عميقتر نيازمند زمان و همچنين انتشار اطلاعات بيشتري است كه اميدواريم در روزهاي اينده شاهد آن باشيم.
خبرآنلاین
PC Flight Simulation Geek Since 1998