Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
10 سال پیش
UserPostedImage


اگرچه تحریم‌های استکبار جهانی در شرایط‌کنونی، سعی دارد محدودیت‌هایی را در زمینه‌های توسعه اقتصادی کشورمان به‌وجود بیاورد، اما ذکر این نکته ضروری است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به‌گونه‌ای ناجوانمردانه و غیر منطقی، تحریم‌های بسیاری در حوزه‌هوایی صورت گرفت. البته طی چند‌دهه گذشته تاکنون علی‌رغم تمام محدودیت‌های تحریم، ناوگان هوایی کشورمان توانسته علاوه بر تداوم خدمات‌رسانی در سطح داخل و خارج، اقتدار جهانی خود را نیز حفظ کند. همچنین در این روند، بنابر بیانات مقام‌معظم رهبری مبنی بر اجرای اقتصاد مقاومتی، استفاده از کار و سرمایه ایرانی و تحقق حماسه اقتصادی انجام این فرامین معظم‌له مورد توجه مسئولان قرار دارد. براین اساس فرصتی فراهم شد تا با توجه به شرایط بخش هوایی در راستای کاربردی ساختن پارامترهای اقتصاد مقاومتی و مسائل پیرامون آن، گفت‌وگویی را با کاپیتان حمیدرضا پهلوانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری انجام دهیم که گزارش آن را می‌خوانید:

با توجه به تمایل استفاده از حداکثر توان داخل برای نوسازی ناوگان هوایی، به عنوان نمونه افزایش کاربری هواپیمای ایران 140 (به عنوان یک هواپیمای ساخت داخل) چه جایگاهی در برنامه‌های توسعه صنعت هوایی دارد؟
در مورد استفاده از توان داخل در حوزه هوایی از جمله هواپیمای ایران140، سیاست‌ سازمان هواپیمایی کشوری بر تقویت این هواپیما به شکل بومی خودش متمرکز خواهد بود. البته بهینه‌سازی در مباحث فنی که به صورت عمده در حوزه موتور این هواپیما است مدنظر قرار دارد. بر این اساس یک نوع هماهنگی بین مجموعه‌ هواپیماسازی ایران (هسا) کارخانه سازنده این هواپیما و سازمان هواپیمایی کشوری انجام شده است.اگرچه در شرایط کنونی هواپیمای ایران 140 با تمام پتانسیل ظرفیت مسافری خدمت‌رسانی با سه فروند هواپیما را در شرایط حاضر انجام می‌دهد اما این موضوع قابل افزایش است و سازمان هواپیمایی کشوری نیز به مجموعه (هسا) اعلام کرده به طور یقین، پشتیبانی از توان داخل برای تولید هواپیماهای ساخت ایران، از جمله ایران140 را خواهد داشت. همچنین در سال گذشته مقدماتی برای فروش حدود دو فروند از هواپیمای ایران 140 به کشورهای آفریقایی فراهم شد. در شرایط کنونی نمایندگان سازنده هواپیمای مذکور از طرف سازمان هواپیمایی کشوری انجام مراحل قانونی برای فروش و صادرات تعدادی از هواپیماهای ایران 140 به عنوان نخستین وسایل پرنده ایرانی به کشورهای‌ آفریقایی را طی می‌کنند.

برای استفاده از سایر توانمندی‌های توان داخل برای توسعه صنعت هوایی چه برنامه‌هایی مدنظر قرار دارد؟
همچنین به غیر از مسأله مذکور براساس اهدافی که مطرح شد ساخت هواپیماهای جت 150 نفره توسط سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در داخل کشور توسط سازمان هواپیمایی کشوری مراحل پیگیری را می‌گذراند. اجرای این مسأله براساس مصوبه هیات دولت مبنی بر حداکثر استفاده از توان داخل برای توسعه صنعت هوایی صورت می‌گیرد. البته تحقق مسأله مذکور با استفاده از تجارب ساخت هواپیمای ایران 140 انجام می‌شود.

در مجموع به غیر از بحث استفاده از ایران 140، ساخت هواپیماهای جت 150 نفره به صورت جدی پیگیری می‌شود تا علاوه بر ورود تکنولوژی این هواپیما به کشورمان، بومی‌سازی این وسیله پرنده نیز صورت گیرد. بر این اساس صنعت هوایی نیز در انجام حرکت مذکور، پشتیبانی سازمان هواپیمایی کشوری در ساخت این نوع هواپیما را خواهد داشت.

این مسائل در حالی مطرح است که در شرایط کنونی تحولاتی نیز در ساخت بالگرد با استفاده از توان داخل نیز مراحل اجرایی را می‌گذراند. در مجموع با توجه به پندارهای غلط استکبار جهانی مبنی بر محدود ساختن فعالیت‌های هوایی کشورمان در سایه افزایش تحریم‌ها، ساخت بالگردهای متوسط و نیمه‌سنگین با ظرفیت تمام در ساخت بدنه و داشتن مولفه‌های فنی بسیار عالی، در حال عملیاتی شدن است. بر این اساس تحقق مجموعه مسائل مذکور، علاوه بر گام برداشتن در مسیر توسعه پایدار صنعت هوایی، حرکتی بنیادین برای کاهش و بی‌اثرساختن تحریم‌های استکبار جهانی در حوزه هوایی کشورمان به شمار می‌آید.

با توجه به تشدید فشارهای تحریم در سال گذشته بویژه در حوزه هوایی، برای برون رفت از این مسأله، اجرای چه مسائل راهبردی مدنظر قرار گرفت؟
به عنوان نمونه دادن تأییدیه‌ به تشکیلات تولید و طراحی شرکت‌های صنعت هوایی (POA) انجام شد. در این راستا برای حدود 450 قلم از انواع قطعات اولیه بدنه بالگرد مجوز اعطا گردید. البته در شرایط کنونی این تجهیزات در صنعت هوایی استفاده می‌شود و عملیات پروازی نیز صورت می‌گیرد. در نهایت این مجموعه‌ها برای گرفتن مجوز طراحی اقدام کردند که بازرسی‌های سازمان هواپیمایی کشوری حاکی از آن است که این مجموعه‌ها توانایی طراحی در برخی مؤلفه‌های الکترونیکی و الکتریکی صنعت هوایی را نیز دارند. براین اساس مجوزهای لازم صادر شد و شرکت‌های مذکور با رغبت بسیار در این زمینه عمل می‌کنند. همچنین در بعضی از موارد نیز نیازهای روزمره صنعت هوایی با استفاده از توان داخل، مرتفع می‌شود که امیدواریم ایرلاین‌ها نیز از این مسأله استقبال کنند. البته در این روند سازمان هواپیمایی کشوری با رعایت تمامی ضوابط و شرایط استاندارد بین‌المللی هوایی سعی دارند زمینه‌های استفاده از تولیدات داخل صنعت هوایی را در ناوگان هواپیمایی کشورمان افزایش دهد.

UserPostedImage


برای توسعه استفاده از توان و تولید داخل از جمله هواپیمای ایران 140 در ناوگان هوایی چه برنامه‌هایی، مراحل اجرایی را می‌گذراند؟
به عنوان نمونه در این زمینه ساخت هواپیماهای تک موتوره با مشارکت یک بخش خصوصی در کشورمان طی سال گذشته با بررسی امور فنی و طراحی این وسیله پرنده، انجام شد. البته در این راستا به مؤلفه‌های خوبی برای ساخت این نوع هواپیما با رعایت استانداردهای مرسوم صنعت هوایی نیز دست یافتیم. بر این اساس شرکت مذکور تاکنون توانسته فروش مناسبی در تولیدات خود نیز داشته باشد که این مسأله به گونه‌ای از ورود هواپیماهای مشابه ساخت این شرکت به داخل کشور جلوگیری خواهد کرد. همچنین در خصوص توسعه استفاده از هواپیمای ایران 140 در ناوگان هوایی، طی سال گذشته مجوز پروازی این نوع هواپیما، برای مسیرهایی صادر شد که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه و درآمدزا بوده است.

با توجه به این مسأله، به صراحت اعلام می‌شود که هر فروند از هواپیمای ایران 140 که تولید شود بدون هیچ گونه محدودیتی در فضای هوایی جمهوری اسلامی ایران، به کلیه نقاطی که از نظر درآمدی می‌تواند جاذبه‌های خوبی برای تولید این هواپیما ایجاد کند، مجوز پروازی داده خواهد شد.

افزایش استفاده از ایران 140 را در ناوگان هوایی کشورمان چگونه ارزیابی می‌کنید؟
البته تاکنون ذهنیت‌مطلوبی برای استفاده از این وسیله پرنده در ناوگان هوایی کشورمان نبود و بن‌بست در این زمینه وجود داشت.

براین اساس طی مذاکرات و بازرسی‌های سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت تولید‌کننده این هواپیما، در خصوص بهسازی سیستم‌هایی که مورد سوال بود اقدامات مطلوبی را انجام داد.
براین‌اساس محدودیت‌های پروازی ایران 140 برداشته شد. در شرایط کنونی هواپیمای ایران 140 به‌طور کامل تمام شرایط استانداردی که سازمان هواپیمایی کشوری دنبال آن بوده را دارد که در شرایط کنونی با همین مولفه‌ها نیز عملیات پروازی را انجام می‌دهد. با توجه به این موضوع، هواپیمای مذکور هیچ‌گونه محدودیتی برای پرواز در آسمان کشورمان ندارد. بر این اساس به‌نظر می‌آید علت عمده‌ای که این نوع هواپیما به صورت پررنگ و فعال در ناوگان هوایی حضور ندارد، قدرت تولیدات داخلی این وسیله پرنده است و ارتباطی به مولفه‌های ممانعت کننده به عملیات پروازی ندارد.به‌طور یقین شرکت تولید‌کننده این هواپیما که عملیات پروازی این وسیله پرنده را نیز انجام می‌دهد، در صورتی که افزایش تولید داشته باشد ابتدا نیازهای خودش و بعد از آن سفارشات دیگر را پاسخ می‌دهد.

روزنامه ایران
PC Flight Simulation Geek Since 1998