Ramin
  • Ramin
  • 53.78% (معمولی)
  • بال ایرانسیم شروع کننده موضوع
11 سال پیش


UserPostedImage


همزمان با سفر استانی هیات دولت به استان مازندران و با حضور وزیر اقتصاد و دارایی و سرپرست سازمان فضایی ایران، کلنگ احداث مرکز تحقیقات فضایی شمال کشور در شهر تنکابن به زمین زده شد.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، دکتر فاضلی در این خصوص افزود: با توجه به ارتقای جایگاه سازمان فضایی ایران و گسترش فعالیت های این سازمان در حوزه فضایی نیاز به ایجاد مراکز تحقیقاتی و ایستگاه های گیرنده زمینی بیشتر از هر زمانی ضروری به نظر می رسد و در این راستا سازمان فضایی ایران اقدام به ایجاد این مراکز در نقاط مختلف کشور کرده است که به زودی خبرهای خوشی در این خصوص به اطلاع مردم خواهد رسید.

سرپرست سازمان فضایی گفت: پروژه احداث پایگاه پرتاب ملی از دیگر برنامه های سازمان فضایی ایران است که در روزهای آینده با حضور رییس جمهور در جنوب شرق کشور مراسم کلنگ زنی این طرح بزرگ ملی برگزار خواهد شد.

وی همچنین وظایف مرکز تحقیقات فضایی مازندران را تحقیقات و مطالعات منطقه یی سنجش از دور، آموزش و ارتباطات منطقه ای و بین المللی، سنجش اجرام آسمانی و اکتشافات فضایی بیان کرد.

مرکز تحقیقات فضایی مازندران درتنکابن با زیربنای دو هزار و 500 متر مربع در زمینی به مساحت یک هکتار و در فاز اول با اعتبار 10 میلیارد تومان ساخته می شود.

ساخت این مرکز از مصوبات سفر سوم هیئت دولت به مازندران است.

مهمترین ماموریت مرکز تحقیقات فضایی مازندران، تحقیقات و مطالعات منطقه یی سنجش از دور شامل پایش زمین و پوشش‌­های ­زمینی (پوشش­های گیاهی و پایش محصولات استراتژیک کشاورزی شامل برنج، مرکبات، پنبه و ...، مطالعات مربوط به جنگل و توده‌های عظیم گیاهی)،سنجش‌از دور جوی و اتمسفری( مطالعات آب و هواشناسی و مطالعات ابر و توده‌های جوی)، مطالعات مرتبط با پهنه‌های آب (آب­های سطحی و مطالعات دریایی)، آموزش و ارتباطات منطقه یی و بین‌المللی شامل الهام بخشی و تربیت نسل‌های آینده در جهت توسعه علوم و فناوری­‌های فضایی، توانمندسازی طراحان و محققان سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی ایران، گردآوری نخبگان و متخصصان حوزه فضایی در منطقه شمال کشور به منظور توسعه ظرفیتهای داخلی، ایجاد تصویر مناسب از توانمندی‌های کشور در حوزه فضا در سطح منطقه و بین الملل به منظور استفاده از ظرفیت‌های منطقه یی و بین المللی ایجاد شده در راستای اهداف و برنامه های فضایی، فرهنگ سازی و ترویج خدمات و کاربردهای فضایی به جامعه کاربران و سنجش اجرام آسمانی و اکتشافات فضایی (رصدخانه رادیویی) شامل رصد آسمان در محدوده طیف غیرمرئی به منظور، مطالعات عمق فضا، ناوبری و موقعیت یابی، شناسایی زباله ­ها و پسماندهای فضایی، مطالعه حرکت لایه های زمین و مطالعات نجوم و اختر فیزیک، خورشید شناسی، مطالعه کهکشانها، مطالعه جو زمین و تحولات آن بر اساس شدت تابش­های دریافتی از ستارگان،‌ سرعت حرکت و نوسانات حرکت سیارات و ماه و ... است.


سرویس فناوری ایسنا