Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
13 سال پیش
تهران- سرپرست سازمان فضايي ايران گفت: پرتاب آزمايشي کاوشگر حامل موجود زنده در نيمه نخست سال جاري انجام مي شود.
دکتر "حميدفاضلي" در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: اين موجود زنده يک ميمون و از نژاد "رزوئوس" است که با مناطق حاره جنوب شرق آسيا سازگاري دارد و براي حضور در شرايط سخت پرتاب و شرايط زيستي فضا در حال تعليم است .
وي با بيان اينکه در پرتاب آزمايشي زيرسيستمي کاوشگر چهار اصلاحاتي صورت مي گيرد گفت: براي مثال مي بايستي به دليل شتاب زياد حامل اين کاوشگر از حامل هاي سوخت مايع استفاده کنيم؛ اما در هر صورت در نيمه نخست سال 90 پرتاب آزمايشي با موجود زنده خواهيم داشت.
فاضلي پرتاب آزمايشي زيرسيستمي "کاوشگر چهار" را موفقيت آميز خواند و افزود: اين پرتاب به منظور ارزيابي عملکرد سيستم هاي حامل محموله انجام شد و نتايج خوبي در عملکرد سامانه محموله در بخش جدايش و ارسال تصوير،تله متري، بازيافت، چتر نجات و پشتيباني لجستيکي براي رسيدن به محموله در برداشت.
وي به سيستم ها و زيرسيستم هاي آزمايش شونده در اين پرتاب اشاره کرد و گفت: سکوي پرتاب، موتور، وزنه تنظيم ارتفاع و بالکهاي کنترلي، سيستمهاي الکترونيک و مخابراتي (تله متري)، مجموعه حسگرها و تجهيزات صدور فرمان جدايش، مجموعه جدايش موتور و دماغه، مجموعه بازيابي شامل شليک کننده، از جمله سيستم ها و زير سيستم هاي آزمايش شونده در پرتاب زيرسيستمي کاوشگر چهار بود.
فاضلي با بيان اين که کاوشگر چهار شامل سه حلقه بود گفت: چتر نجات در حلقه نخست، خدمات الکترونيکي و مخابراتي در حلقه دوم و محموله زيستي در حلقه سوم اين کاوشگر قرار داشت.
سرپرست سازمان فضايي کشور گفت: تمام سيستم عملکرد پرتاب آزمايشي کاوشگر چهار شبيه سازي شده بود اما تنها موجود زنده موجود دراين کاوشگر عروسکي معادله جرمي و مشخصات شبيه سازي شده ميمون بود.
وي افزود: روي اين عروسک يک voice recorder نصب شده بود و بناست تا صداي ضبط شده در آن به صورت مستند انتشار يابد.
فاضلي اظهار داشت: در حال حاضر نتايج اين پرتاب از کامپيوترها و جعبه سياه استخراج شده است و تصاوير و اطلاعات به دست آمده در حال بررسي است.
به گزارش ايرنا در پي پرتاب موفقيت‌ آميز "کاوشگر يک" در سال 86، "کاوشگر دو" در سال 87 و "کاوشگر سه" حامل محموله زيستي در سال 88 پرتاب شد.
پرتاب زير سيستمي کاوشگر چهارم با محموله يک عروسک ميمون که از نظر معادلات جرمي شبيه به ميمون است در 24 اسفند ماه 89 در ارتفاع بيش از 120 کيلومتري پرتاب شد.
کاوشگرها، آزمايشگاه‌هاي فضايي هستند که به صورت حرف U وارونه پرتاب مي‌شوند يعني از زمين پرتاب مي شوند و پس از اوج گرفتن و حضور در جو غليظ به زمين باز مي‌گردند و در هنگام برگشت سيستم بازيابي شامل دو چتر ترمزي و اصلي عمل مي‌کند.

منبع:ایرنا
PC Flight Simulation Geek Since 1998