Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
11 سال پیش
UserPostedImage


سامانه جديد شناسايي يخ با نام ON-WINGS بطور كامل با تاباندن پرتوهاي فيبرنوري بر روي سطوح مختلف بدنه هواپيما، يخ زدگي‌ها را شناسايي كرده و اطلاعات آن را در اختيار سامانه الكترو حرارتي ضديخ قرار مي‌دهد تا اين سامانه يخ‌هاي ايجاد شده بر روي نقاط مختلف را برطرف كند. اين سامانه جديد مي‌تواند يخ‌زدگي در نقاط مختلف و حياتي هواپيما مانند سطوح كنترلي بال، پره‌هاي موتور، نازل موتور و نقاط مختلف بال و بدنه را شناسايي كند. سنسورهاي اين سامانه با حركت بر روي نقاط مختلف و تاباندن نور مي‌توانند دقيقآ محل ايجاد يخ را شناسايي كرده و از گسترش يخ در سطوح جلوگيري نمايند. اين سامانه در ابتدا نور را به سطح بدنه تابانده و از بازتابش آن در اثر برخورد با يخ، محل، ميزان و ضخامت يخ‌زدگي را بدست مي‌آورد.

سامانه ضديخ فعلي هواپيماها داراي سنسورهايي است كه به دليل محدوديت‌هاي سازه‌اي و آيروديناميكي نمي‌توانند دقيقآ بر روي سطوح كنترلي بال كه حياتي‌ترين قسمت هواپيما در مقابل يخ‌زدگي است نصب شوند. بيرون آمدن سنسورها نيز موجب اختلال در رفتار آيروديناميكي بال مي‌گردد. اما سامانه جديد كاملآ منطبق با سطوح بدنه و بال هواپيما بوده و اخلالي در عملكرد آيروديناميكي آن ايجاد نمي‌كند.

به گزارش گروه هوافضاي هيتنا، بهبود راندمان و كارايي سامانه ضديخ در هواپيماها بسيار ضروري و حياتي مي‌باشد. يخ زدگي بر روي سطوح كنترلي باعث از دست رفتن كنترل هواپيما مي‌گردد. ايجاد يخ بر روي سطوح مختلف بدنه هواپيما، رفتار آيروديناميكي را تغيير داده و باعث افزايش نيروي پسا و هم‌چنين افزايش مصرف سوخت مي‌شود. هم‌چنين يخ زدگي باعث افزايش نياز به تعميرات زميني هواپيما نيز مي‌شود. از اين رو سامانه جديد علاوه بر كمك به ايمني پرواز، از جنبه اقتصادي نيز به پرواز هواپيماها كمك مي‌كند.

اين پروژه 3 ساله كه به رهبري شركت GKN Aerospace آغاز شده توسط اتحاديه اروپا حمايت مالي مي‌شود و 9 شركت در اين پروژه با يكديگر همكاري مي‌كنند. اين سامانه براي اولين بار در ماه فوريه بر روي يك فروند بالگرد آگوستاوستلند با موفقيت مورد آزمايش قرار گرفته است.

هیتنا
PC Flight Simulation Geek Since 1998