Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
12 سال پیش
مصاحبه زیر توسط سایت خبری تحلیلی ایران دیپلماتیک انجام شده است:

كاپيتان شهبازي خلبان 55 ساله كشورمان 26 مهرماه با فرود آوردن سالم هواپيمايي كه چرخ جلو نداشت، شناخته شد؛ اين حركت با استقبال گسترده مردم مواجه شد و همين استقبال مردمي باعث شد اين خلبان توانمند كشورمان به فكر آن بيفتد تا بااستفاده از اين استقبال مردمي كمپيني را آغاز كند عليه تحريم فروش هواپيماهاي مسافربري به كشورمان؛ ايران ديپلماتيك درباره اين كمپين با كاپيتان شهبازي به گفتگو نشسته است:

ايران ديپلماتيك: لطفا خودتان را براي مخاطبان معرفي نماييد و از سابقه پروازي خود بگوييد:
هوشنگ شهبازي هستم متولد 1335 در شهرستان ميانه؛ تا كلاس هشتم در ميانه درس خواندم بعد به دليل بازنشستگي پدرم به تهران آمديم و در تهران به هنرستان فني رفتم. دوتا ديپلم دارم، ديپلم فني اتومكانيك و ديپلم رياضي؛ در هنرستان به كار فني علاقه مند شدم.در كنكور سراسري در چند رشته قبول شدم: هواپيمايي، مهندسي مكانيك دانشگاه علم و صنعت، مهندسي معدن و.... آن زمان پسرخاله اي داشتم كه از همه ما آگاه تر و داناتر بود، شهيد دكتر ناصرالدين نيك نامي. از ايشان مشورت گرفتم و گفت برو دنبال هواپيمايي.

ايران ديپلماتيك: اين حدود چه سالي بود؟
حدود سال 55 و 56 ؛ بعد از مدتي كه ليسانس مهندسي مكانيك هواپيما گرفتم در سازمان هواپيمايي كشوري استخدام شدم، در آن جا هفت سال به عنوان كارشناس صلاحيت پرواز آن جا كار كردم، بعد از آن منتقل شدم به ايران اير، هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران هما. در آنجا كه حدود سال 63 بود به عنوان مهندس پرواز كار كردم، روي هواپيماهاي جت بوئينگ 727 و ايرباس مهندس پرواز بودم؛ آن زمان كه آمريكا ايرباس ما را روي خليج فارس زد، آن موقع من مهندس ايرباس بودم كه خانواده من بيار نگران شدند.

ايران ديپلماتيك: پس از آن آيا براي محكوميت آمريكا پيگيري شد ؟
پيگيري شد و تمام دنيا آمريكا را محكوم كرد و تا آن جا كه اطلاع دارم آمريكا به تك تك خانواده ها غرامت پرداخت شد و آمريكا گفت سربازهاي من اشتباه كردند و نبايد مي زدند.

ايران ديپلماتيك: خوب پس از آن كه مهندس پرواز بوديد چطور به خلباني رسيديد؟
بعد از يازده سال مهندس پرواز بودن طي امتحاناتي كمك خلبان شدم و همه هواپيماهاي ايران اير را پرواز كردم بعدش چك شدم و خلبان شدم و از آن موقع تا حالا به عنوان كاپيتان پرواز مي كنم.

ايران ديپلماتيك: سابقه تحريم هواپيمايي ايران از چه زماني شروع شد؟ و الآن در چه وضعيتي است؟
زمان مسئله اي نيست، 10 تا 15 سال پيش شروع شده است؛ مسئله اين است كه بين دولت ها معمولا اختلافات سياسي وجود دارد، به همديگر اجازه مسافرت نمي دهند، كالاهايي مثل هواپيماي جنگي، بمب، تانك.. را براي يكديگر تحريم م يكنند و... . كاري به اين ها ندارم ولي چيزهايي وجود دارد كه نمي توانند آن را تحريم كنند چون خودشان پيمان نامه هايي را امضا كرده اند. و جالب اين جاست كه درباره تحريم هواپيماهاي غيرنظامي خود آمريكايي ها بنيان گذار اين قوانين بودند. خودشان همه مسئولان هواپيمايي كشورها را دعوت كردند و گفتند بياييد بنشينيد براي امنيت جان مسافر قانون بنويسيم مثل پيمان 96 ماده اي شيكاگو، پيمان ايكائو، پيمان يالتا كه همه كشورها آن را امضا كرده اند. در هيچ كدام از اين بندها اجازه داده نشده است كه هواپيماي مسافربري تحريم شود، و در اين پيمان ها هميشه تاكيد بر تضمين و امنيت هواپيما تاكيد شده است و همه كشورها هم آن را امضا كردند مخصوصا كشورهايي مثل آمريكا كه ما را تحريم كرده است؛ آمريكا باني اين قراردادها بوده و پيشنهاد كرده اين قراردادها نوشته شود و اولين نفر هم خودش آن را امضا كرده است و الآن ناقض قانوني شده است كه خودش آن را پيشنهاد داده. اعتراض من اينجاست، آقاي آمريكا، آقاي استكبار، آقاي غرب و هر مرجعي كه مي گويد هواپيماي مسافربري بايد تحريم شود، همچين اختياري ندارد. اگر بيايد هواپيماي نظامي را تحريم كند، آن وقت من حرفي ندارم. مثلا پدربزرگ يا مادربزرگ شما هفتاد يا هشتاد سالش است و مي خواهد برود مكه زيارت خانه خدا. چه كسي گفته اين عزيز من بايد 50 ساله برود؟ چه كسي مي تواند بگويد اين عزيز من لياقتش كمتر از آمريكايي است؟ كه البته من معتقدم شايستگي ، با هواپيماي 40 آن ها بيشتر از بقيه مردم است. و حتي اگر قرار باشد خونشان رنگي تر باشد خون ايراني از بقيه رنگي تر و شفاف تر است.

ايران ديپلماتيك: چه كشورهايي هواپيماي مسافربري توليد مي كنند و چه كشورهايي ما را تحريم كرده اند؟
فرقي نمي كند. بعضي از تكنولوژي ها جهاني است مثل علم پزشكي كه مربوط به جاي خاصي نيست و كسي نمي تواند آن را تحريم كند؛ و اين هم از همين موارد است. كسي نمي تواند جان انساني را تهديد كند. حالا آمريكا يا غرب آمده فروش هواپيماي مسافربري را به ايران تحريم كرده، با چه قانوني؟ و جالب اينجاست كه در كارخانه بوئينگ مديران و طراحان اصلي ايراني هستند.

ايران ديپلماتيك: در نشست با دانشجويان دانشكده هوافضاي دانشگاه شريف اين تحريم ها را عين نقض حقوق بشر دانسته بوديد، لطفا در اين باره توضيح دهيد.

30 ماده داريم به عنوان قوانين حقوق بشر، كه باني آن كوروش كبير بود، و در سر درب سازمان ملل نصب كرده اند، به اصطلاح سازمان ملل. در آن 30 ماده بر حقوق انساني تاكيد شده. انسان ها از هر نژاد و مليتي با هر مذهبي با ديگر انسان ها برابرند؛ قرار نيست آمريكايي هواپيماي نو سوار شود و ايراني هواپيماي كهنه. من اين جا دارم داد مي زنم و بيانيه مي دهم. البته ما برابر اين تحريم ها طبق گفته رهبرمان، رئيس جمهورمان و تمام مردم كشورمان خم به ابرو نمي آوريم. آمريكا و غرب نبايد خيال كنند چون ما را تحريم كرده اند، ما شكست مي خوريم. در مقابل تحريم مي ايستيم و تحريم ها را دور مي زنيم. هر چقدر هم فشار بياورند ما مقاومت مي كنيم ولي اين كافي نيست بايد بلند شويم و داد بزنيم تو غلط مي كني كه ما را تحريم مي كني، تو همچين اجازه اي نداري طبق قانون حقوق بشر، طبق پيمان هايي كه خودتان نوشتيد و طبق قوانيني كه همه دنيا بر آن تاكيد مي كنند همچين حقي نداري. تعجب من اين است كه اين همه سازمان هاي حقوق بشري موارد كوچكي را گير مي آورند و بهانه مي كنند تا ما را محكوم كنند، چرا اين همه جان انسان ها به خطر مي افتد اعلاميه اي نمي دهند؟ مگر صليب سرخ جهاني نداريم؟ صليب سرخ چرا نمي آيد بگويد حق تحريم ايران را نداري چون با جان انسان ها در ارتباط است. البته من نمي گويم هواپيماي 45 ساله ايمن نيست، تمام تلاشمان را مي كنيم هواپيماهايمان ايمن باشد؛ مهندسان مكانيك، مهندسان تعميرات زميني تلاش هاي بسياري مي كنند و مسئولان هواپيمايي نيز همه تلاش خود را مي كنند قطعات اين هواپيماها را حتي با قيمت هاي چند برابر از كشورهاي ديگر تهيه كنند تا هواپيماها ايمن پرواز كند. و من هم به عنوان خلبان قبل از پرواز هواپيما را از لحاظ هاي مختلف چك مي كنم. اگر هواپيما ايمن نباشد به عنوان خلبان آن را قبول نمي كنم، مسافر در آن سوار نمي كنم و جان خودم را هم در آن نمي گذارم. پس اين حرف هاي من دليل نيست هواپيمايي ما ايمن نيست؛ ما همه تلاشمان را مي كنيم بدون چرخ و بدون موتور سالم بنشينيم ولي آيا اين ها دليل مي شود به ما هواپيما نفروشند. چرا اين همه سازمان هاي حقوق بشري و افراد انسان دوست چرا واكنش نشان نمي دهند؟ هواپيماي 50 ساله با هواپيماي نو يكي است؟ ما با هواپيماي 50 ساله هم پرواز سالم مي كنيم ولي نبايد صدايمان را دربياوريم؟ و به خاطر همين اين بيانيه را دادم و اين سايت را تاسيس كردم. از عزيزانم مخصوصا جوانان و دانشجوها مي خواهم در اين راه كمك كنند؛ از آن پيرمرد و پيرزن انتظاري نيست اينترنت بلد باشند و بيايند در اين سايت راي بدهند؛ در سايت شخصي من بيانيه اي در اين باره است كه مردم مي توانند به آن راي بدهند. اين راي ها يك كه ايميل را ثبت مي كند و اين مستند است vote شناسه اينترنتي) را ثبت مي كند و يك امضاي ديجيتال و مي شود آن را ارائه داد. چنين بيانيه اي كه در دنيا بيايد و آمريكا را محكوم كند از طرف همه سازمان ها جهان پيگيري مي شود كه چند نفر طرفدار آن هستند.

ايران ديپلماتيك: بازديدكننده هاي سايت بيشتر از چه كشورهايي هستند و چقدر در داخل كشور در اين باره اطلاع رساني شده است؟
بيشتر بازديدكننده هاي سايت از خارج از كشور هستند؛ ايرانياني وطن دوستي كه در خارج از كشور زندگي مي كنند يا خارجي هايي كه علاقه مند به حقوق انسان ها هستند. متاسفانه تا الآن در ايران اطلاع رساني كم انجام شده است، در حالي كه اگر به اطلاع مردم عزيز اين كشور برسد، بيش از 99 درصد از اين بيانيه حمايت مي كنند. از عزيزانم مي خواهم به هر شكل ممكن لينك اين سايت را انتشار بدهند كه مردم به خاطر اين كار انساني ومعنوي بيشتر مشاركت كنند. مردم به خاطر اين فرود بدون چرخ به من افتخاري دادند كه با آن ها بيشتر آشنا شوم، قدرداني كردند، تقدير كردند، كه من خودم را شايسته آن نمي دانم، ولي من همان احترام و عزتي كه مردم به من دادند خرج مردم مي كنم؛ همان را اهرمي مي كنم تا حق اين مردم را زنده كنم. چون اگر قبلا اين افتخار را نداشتم كسي حرفم را گوش نمي كرد ولي حالا كه مردم اظهار لطف كرده اند مي خواهم اين لطفشان را به خودشان برگردانم. نشاندن هواپيما بدون چرخ وظيفه بود، اما اين كار صد برابر مهم تر و بالاتر از آن است چون نسبت به تمام ايراني ها است.

ايران ديپلماتيك: از مسئولان و مردم چه انتظاري داريد؟
از مسئولان انتظار دارم در امكان خبررساني كمك كنند تا به اطلاع مردم اين را برسانم مثلا تلويزيون در شبكه هاي مختلف اين را پوشش دهد چون منافع مردم است؛ از مردم توقع دارم من را حمايت كنند و در سايت امضا كنند.

ايران ديپلماتيك: صداوسيما به عنوان رسانه ملي چه قدر اين بيانيه را پوشش داده است؟
در تلويزيون درباره نشاندن هواپيما بدون چرخ مصاحبه كردند ولي درباره مسئله تحريم هنوز پيش من نيامدند و مصاحبه اي نكردند و اميدوارم اين كار را بكنند. اما از راديو قدرداني مي كنم كه اين كار را مي كند و اطلاع رساني مي كند و همين توقع را عزيزانم در تلويزيون هم دارم.

ايران ديپلماتيك: و حرف آخر؟
هر چه آراي اين سايت بيشتر باشد، صداي من بلندتر خواهد بود و با قدرت بيشتري مي توانم اين را چماق كنم و بكوبم روي سر آنهايي كه كشورمان را تحريم مي كنند؛ دوست دارم مردم هماهنگ و هم صدا شوند و اگر اين صداها به هم بپيوندند صدا بسيار بلند خواهد شد و جهاني.

برگرفته از :ایران دیپلماتیک
سایت هوشنگ شهبازی 
PC Flight Simulation Geek Since 1998