Co-pilot
  • Co-pilot
  • 54.84% (معمولی)
  • بال نقره ای - شاهین نشان شروع کننده موضوع
10 سال پیش
****UNARMED - ALONE - UNAFRAID****

شعاری برازنده ی تیزپروازان گردان 11 شناسایی
اولین گردان 11 شناسایی

قنبر همتیار، ناصر رضوانی ، یعقوب بلاغی آصفی ، محمود قیدیان ، حسن شالچیان ، احمد افشین ، بیژن منصوری و پرویز کرمی، (حسن بیدگلی و داریوش جلالی که در این عکس نیستند) ده خلبان بنیان گذار گردان 11 شناسایی تاکتیکی. اینها بودند که گردان پر افتخار شناسایی را تشکیل و انسجام دادند تا بعد ها مهد پرورش خلبانان افسانه ساز نیروی هوایی شود.
خلبانان گردان 11 شناسایی تاکتیکی بدون هيچگونه سلاحى و هميشه بصورت تك فروندى و تنها و بدون هيچ ترسى عمليات هاى خودشون رو انجام مى دادند. RF-4 از بدو تولد بدون سلاح وارد خدمت شد و متناسب با كاربرى در نظر گرفته شده که براى آن نيازمند خلبانان شجاع براى انجام عمليات هاى شناسايى بود كه كمپانى سازنده اين شعار معروف را برازنده اين هواييما و گردان و خلبانان ان دانست.

خلبانان شجاع این گردان در شرایطی که فقط هواپیما مجهز به دوربین ها و وسایل شناسایی بودند و در شرایطی که احتمال برگشت از ماموریت در اکثر مواقع کمتر از 5% تخمین زده میشد، بدون کمترین تردیدی و بی هیچ سلاحی به ماموریت میرفتند و رکوردهایی از خود بجا گذاشتند که جهان را در حیرت فرو برد. بارها و بارها خطوط قرمز و پدافندهای سنگین و صعب العبور بغداد و بصره را شکستند و خواب را بر دیدگان صدام لعنت ا... علیه و رژیم بعث، زهر کرده و راه را برای عملیات های هوایی و زمینی علیه بعثی ها هموار می ساختند. لازم بذکر است خلبانانی که برای این گردان انتخاب میشدند، از زبده ترین و باسواد ترین خلبانان کشور بودند و بارها و بارها توانسته بودند از دام انواع موشک های ضد هواپیما و تیرهای ضدهوایی و هواپیماهای رهگیر بگریزند و حتی پس از اصابت موشک و تیرهای ضد هوایی، پرنده ی خود را سالم بر زمین نشاندند.

اولين خلبانان شهيد گردان 11 شناسايى تاكتيكى:

سروان عليرضا دريانيان , خلبان سروان خسرو پور , خلبان, افسر ناوبر سيستم هاى شناسايى
(عكسى از ايشان در دست نمى باشد)

تاريخ شهادت : 14 مهر 1359
محل شهادت: تكريت
علت سانحه: نامعلوم

بدليل نامعلوم بودن علت سانحه و تاييد نشدن سانحه توسط كشور عراق اين دو خلبان در ليست مفقود الاثران قرار داشتند تا زمان صلح كه شهادت ايشان تاييد شد.

خلبان دريانيان يكى از خلبانان متبحر و مسلط بودند كه بنا به فرضيه و اطلاعات بدست امده در اين سانحه غافلگير شده و زمانى براى عكس العمل نداشتند.

UserPostedImage

کاربرانی که در حال مشاهده موضوع هستند