mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم شروع کننده موضوع
8 سال پیش
سلام خدمت همه دوستان @};-

یکی از شجاع ترین خلبانان خطوط هوایی شرق چین، با تصمیم درست و سرعت عمل خود توانست جلوی یک تصادم در باند فرودگاه را بگیرد و جان ۴۳۹ نفر را نجات داد. از آن پس این خلبان قهرمان نامیده شد و به او پاداش نقدی تعلق گرفت.

بنابر گزارش رسانه های چین، خلبانی به نام “هی چائو” که پشت سکان هواپیمای ایرباس A320-200 نشسته و آماده پرواز از باند فرودگاه بین المللی شانگهای هونگ چیائو و در حال سرعت گرفتن بود، ناگهان هواپیمای دیگری از خطوط هوایی شرق چین، ایرباس A330-300، از پکن را، در مسیر راه خود دید. در این لحظه خلبان تصمیم گرفت که به راه خود ادامه داده و به سرعتش افزوده و با یک برخاست شیبدار از روی باند فرودگاه، بلند شود. این تصمیم جلوی برخورد هواپیمای او با هواپیمای دوم را تنها با فاصله ۱۹ متری، گرفت. بنابر گزارش ها ۴۱۳ مسافر و ۲۶ خدمه، از سرنشینان هر دو هواپیما بودند.

این اتفاق می توانست منجر به حادثه شود، و درست شبیه فاجعه ی فرودگاه تنریف در سال ۱۹۷۷ بود که مرگبارترین سانحه هوایی تا به امروز نام گرفت. در آن رویداد ۵۸۳ نفر پس از برخورد با بوئینگ ۷۴۷s کشته شدند. تحقیقات نشان داد که برج مراقبت، مسئول این اتفاق بود و درحالی که آقای هو به دلیل عملکردش پاداش نقدی معادل ۳۶۰ هزار پوند دریافت کرد، دو کارمند برج مراقبت که مسئول فاجعه تنریف بودند، از شغل خود برکنار شدند.

UserPostedImage


۱- حادثه جاکارتا ( ۲۴ ژوئن ۱۹۸۲)

هواپیمای خطوط هوایی بریتانیا از هیترو به اوکلند در حال پرواز و عبور از جاکارتا بود که با خاکسترهای آتشفشانی فوران کوه گلانگنگ، برخورد کرده و در نتیجه هر چهار موتورش از کار افتادند. طبیعتا تشویش و نگرانی، کابین خلبان را دربرگرفت و در همان حال مهندس پرواز اعلام کرد که: “باورم نمیشه، هر چهار موتور از کار افتادند.”

کاپیتان اریک مودی، با این عبارت به مسافران قوت قلب داد: “خانم ها و آقایان، خلبان صحبت می کند. ما دچار یک مشکل کوچک شدیم. هر چهار موتور هواپیما از حرکت ایستاده اند. اما نهایت تلاش مان را می کنیم تا آنها را دوباره به کار بیندازیم و به شما اطمینان می دهم که دچار وضع بسیار بدی نخواهید شد.” در حالی که مسافران شروع به نوشتن یادداشت هایی برای عزیزانشان کردند، مودی محاسبه کرد که قبل از برخورد به سطح دریا، تا چه مسیری می تواند هواپیما را در حال سرخوردن روی هوا نگاه دارد و نتیجه گیری او ۹۱ مایل (۴۵/۱۴۶ کیلومتر) بود. خوشبختانه وقتی هنوز در ارتفاع ۱۳۵۰۰ پایی(۴ کیلومتر) بودند، موتورها دوباره شروع به کار کردند.

۲- پرواز ۵۳۹۰ خطوط هوایی بریتانیا ( ۱۰ ژوئن ۱۹۹۰)

در این اتفاق قابل توجه که هنگام پرواز هواپیمایی از خطوط هوایی برتانیا به سمت مالاگا با ۸۱ مسافر رخ داد، پنل شیشه ی جلوی هواپیما که بد نصب شده بود، از جایش درآمد و “تیم لنکستر” خلبان را با خود تا نیمه های کابین، به بیرون کشید. سر و بالاتنه او بیرون از کابین و در ارتفاع ۵ کیلومتری و در معرض باد با سرعت ۴۸۳ متر درساعت بود و فقط پاهایش داخل کابین بودند که مهمانداران هواپیما محکم آنها را گرفته بودند. الستر آتچیسن، کمک خلبان، فرود اضطراری انجام داد اما به دلیل وجود صدای جریان هوا در کابین، نمی توانست صدای برج مراقبت را بشنود. با اینحال سرانجام توانست هواپیما را سالم در ساوت همپتون به روی زمین بنشاند. در این شهر، لنکستر به سبب جراحت های وارده، از جمله سرمازدگی، شوک و یک دست شکسته، تحت درمان قرار گرفت.


۳- معجزه در هادسون ( ۱۵ ژانویه ۲۰۰۹)

شاید این حادثه، شناخته شده ترین مورد این اواخر باشد که باشهامت ترین خلبان را معرفی می کند. چسلی سولنبرگر سوم، که پشت سکان پرواز ۱۵۴۹ خطوط هوایی ایالات متحده بود، پس از اینکه یک دسته از غازهای کانادایی، هواپیما را از کار انداختند، توانست هواپیما را سالم روی رودخانه هادسون بنشاند و تمام ۱۵۵ مسافر خود را از مرگ حتمی برهاند. پاداش سولنبرگر، قرارداد چاپ کتابی از سوی انتشارات هارپرکالینز از این ماجرا و بازنشستگی زود هنگام بود.


UserPostedImage


۴- حادثه ویندسور ( ۱۲ ژوئن ۱۹۷۲)

پرواز ۹۶ خطوط هوایی آمریکا از لس آنجلس به نیویورک، پس از توقفی کوتاه در دیترویت، دچار مشکل شد. درب قسمت بار عقب هواپیما، ناگهان شکست و کاهش فشار ناگهانی و انفجاری، بخشی از کف هواپیما را خرد کرد و موجب قطع کابل کنترل و در نهایت از کار افتادن یکی از موتورها شد. کاپیتان برایس مک کورمیک، ابتدا تصور کرد هواپیما در آسمان با چیزی برخورد کرده است و اعلام وضعیت اضطراری کرد. در همان حال که مهمانداران هواپیما، ماسک های اکسیژن را به مسافران می دادند (به دلیل اینکه هواپیما در زیر محدوده ۱۴۰۰۰ پایی- ۴ کیلومتری- قرار داشت، ماسک های اکسیژن به طور خودکار از جای خود خارج نشده بودند). هواپیما به دیترویت بازگشت و علی رغم اینکه مک کورمیک مجبور بود با سرعت بسیار خطرناکی فرود داشته باشد، توانست هواپیما را صحیح و سالم به روی زمین بنشاند.


۵- گیملی گلایدر ( نام مستعار خطوط هوایی ایرکانادا) ( ۲۳ ژوئیه ۱۹۸۳)

پرواز ۱۴۳ هواپیمایی ایرکانادا، در ارتفاع ۵/۱۲ کیلومتری و در نیمه های مسیر راه مونترال به ادمونتون بود که به دلیل اشتباه محاسباتی در سوخت گیری ناشی از تغییر تازه شان از سیستم متریک به سیستمی دیگر، دچار مشکل شد. از آنجایی که دستگاه الکترونیکی پنل ابزار هواپیما از کار افتاده و تمام برق هواپیما رفته بود، مشکل سوخت، زودتر معلوم نشد. خوشبختانه کاپیتان باب پیرسون، خلبان هواپیمای گلایدر بسیار باتجربه بود و توانست هواپیمای بوئینگ ۷۶۷ را به فرودگاه آرسی ای اف ایستگاه گیملی هدایت کند. فرود بسیار سختی بود و به علت شدت زیادی که پیرسون مجبور بود ترمز کند دو تا از لاستیک های هواپیما منفجر شدند. دماغه هواپیما به زمین برخورد کرد و موجب آتش سوزی کوچکی شد. اما تمام ۶۱ مسافر، کوچکترین صدمه ای ندیدند.
Reza_Sadri
  • Reza_Sadri
  • 62.72% (دوستانه)
  • حرفه ای ارزشمند
8 سال پیش
ممنون اقا محسن عزیز @};-

مورد اخر ؛ شماره 5 ؛ از روی این سانحه فیلم سینمایی هم ساخته شد Free Fall Flight 174
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم شروع کننده موضوع
8 سال پیش
ارسال شده توسط : Reza_Sadri 

ممنون اقا محسن عزیز @};-

مورد اخر ؛ شماره 5 ؛ از روی این سانحه فیلم سینمایی هم ساخته شد Free Fall Flight 174




ممنون جناب صدری @};-

و اما بخش بعدیش

۱- پرواز ۲۴۳ الوها (۲۸ آوریل ۱۹۸۸)

سال ۱۹۸۸، یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷، با ۹۰ سرنشین از خطوط هوایی الوها (Aloha) در مسیر هونولولو و در ارتفاع ۲۴۰۰۰ پایی( ۳۱/۷ کیلومتری)، در پرواز بود که بخش کوچکی از هواپیما در هم شکست و کاهش فشار ناگهانی انفجاری ناشی از آن، بخش بیشتری از هواپیما را متلاشی کرد. در این لحظه یکی از مهمانداران به نام کلارابل لنسینگ که ۵۷ ساله بود، از حفره ایجاد شده ، به بیرون از هواپیما پرتاب شد. خوشبختانه باقی مسافران کمربندهایشان را بسته بودند و رابرت شورن استایمر خلبان، توانست ۱۳ دقیقه بعد به روی زمین بنشیند و باقی سرنشینان را از خطر مرگ برهاند.

UserPostedImage

😨

UserPostedImage


۲- پرواز ۳۸ خطوط هوایی بریتانیا (۱۷ ژانویه ۲۰۰۸)

پرواز ۳۸ خطوط هوایی بریتانیا (BA Flight 38) حادثه دیگری است که اخیرا رخ داده است. پرواز ۳۸ خطوط هوایی بریتانیا، فقط ۳ کیلومتر از فرودگاه هیترو دور شده بود که موتورهای هواپیما به درخواست نیروی فشار بیشتر خدمه پرواز، پاسخ ندادند. در واقع تشکیل یک قطعه یخ در خطوط سوخت رسانی هواپیما منجر به محدودیت در جریان سوخت رسانی شده بود. هواپیما هنگام فرود روی باند فرودگاه، حدود ۲۷۰ متر از باند کم آورد و درست آن طرف باند فرود A30، به زمین نشست. اگرچه هواپیما دیگر اوراق شده بود اما فقط یک مسافر دچار جراحت سختی شد. نام خلبان این هواپیما چه بود؟
از قضا، جان کووارد! (کووراد Coward به معنی ترسو!)

UserPostedImage



۳- پرواز ۷۸۰ کاتای پاسفیک (۳۰ آوریل ۲۰۱۰)

این هواپیما نیز گرفتار اتفاق مشابه با پرواز ۳۸ هواپیمایی بریتانیا شد. پرواز ۷۸۰ کاتای پاسفیک از فرودگاه بین المللی جواندا در سورابایای اندونزی بلند شده و در حرکت بود و درست وقتی به فرودگاه هنگ کنگ نزدیک می شد، ناگهان توان تغییر نیروی خود را از دست داد و با سرعت دو برابر توصیه شده از برج مراقبت به زمین نشست. فدراسیون بین المللی انجمن های خلبانان خطوط هوایی، به خاطر این عمل متهورانه به ملکلم واترز و دیوید هیهو، خلبانان این هواپیما جایزه پولاریس (Polaris) دادند.

UserPostedImage


۴- نجات یک سوپر جامبو (۴ نوامبر ۲۰۱۰)

ریچارد چمپیون دکرسپیگنی، خلبان این پرواز نیز از شرکت هواپیمایی کانتاس جایزه پولاریس دریافت کرد. او وقتی بر فراز اندونزی در پرواز بود، موتور شماره ۲ هواپیمایش منفجر شده و به یکی از بال های هواپیما صدمه می زند، که در نهایت منجر به آتش گرفتن مخزن سوخت می شود. این هواپیمای A380 دارای ۴۶۹ سرنشین بود و در سنگاپور مجبور به فرود اضطراری شد. هنگام فرود، چهار لاستیک هواپیما منفجر شدند اما هیچ کس صدمه ای ندید.

UserPostedImage


۵- خلبانی که دستش افتاد! (۱۲ فوریه ۲۰۱۴)

بهتر است این مطلب را با لحنی کمی طنز گونه به پایان برسانیم. معمولا وقتی هوا توفانی است، فرود برای خلبان ها چندان پرزحمت است. اما در چنین لحظه ای، وقتی دست مصنوعی تان بیفتد، فرود به عذابی بزرگ تبدیل می شود. این چیزی است که دقیقا برای خلبانی از شرکت هواپیمایی فلای بی (Flybe) در سال ۲۰۱۴، رخ داد. بنابر گزارش بخش تحقیق سانحه های هوایی، “درست چند لحظه قبل از تماس هواپیما با زمین، دست مصنوعی خلبان از گیره که به آن متصل بود، جدا شد و به همین دلیل او کنترل هواپیما را از دست داد.” در این موقع خلبان ابتدا تصمیم می گیرد از کمک خلبان بخواهد که کنترل هواپیما را به دست گیرد، اما به این نتیجه می رسد که با وجود مقدار زمان بسیار کم در دسترس و همچنین وضعیت بحرانی موجود، بهترین کار برداشتن دست راست از روی تراتل و گذاشتن آن روی یوک و دوباره به دست گرفتن کنترل هواپیماست. خوشبختانه با سرعت عمل و فرود ایمن خلبان ۴۶ ساله، این اتفاق پایان خوشی داشت.

UserPostedImage


دوستان این مورد آخری یه برسی لازم داره خلبان با دست مصنوعی مگه میشه 😛