Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
12 سال پیش
دكتر 'حميد فاضلي' روزدوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا اظهار داشت: كاوشگر 5 داراي ساختار همسان با كاوشگر اميد است كه اين بار همراه با موجود زنده ميمون از نژاد زئوس به ارتفاع 120000 متري زير مداري مردادماه پرتاب مي شود.

سرپرست سازمان فضايي ايران خاطرنشان كرد: پنج ميمون در حال آزمايش هستند تا بتوانند تحمل فشارهاي فيزيكي، مداري، شتاب هاي مداري، صوت، ارتعاش و ساير عوامل را هنگام پرتاب داشته باشد. وي گفت: آزمايش هايي به صورت محيطي و به صورت تجميعي روي اين موجودات انجام شده است ويكي از اين ميمون ها با كاوشگر 5 پرتاب مي شود . فاضلي افزود: ميمون هاي زئوس از كشورهاي جنوب شرقي آسيا وارد كشور شده اند واين ميمون ها پس از قرنطينه، تحت آزمايش هاي پزشكي جهت تعيين سلامت قرار مي گيرند، البته اين ميمون ها بايد در دوران نوجواني و جواني باشند.
سرپرست سازمان فضايي ايران گفت: در پرتاب آزمايشي زير سيستمي كاوشگر 5 اصلاحاتي صورت گرفته است، براي مثال حامل اين كاوشگر داراي شتاب زياد است از اين رو بايد در آن از سوخت مايع استفاده شود. فاضلي پرتاب آزمايشي زيرسيستمي 'كاوشگر چهار' را موفقيت آميز خواند و افزود: اين پرتاب به منظور ارزيابي عملكرد سيستم هاي حامل محموله انجام شد و نتايج خوبي در عملكرد سامانه محموله در بخش جدايش و ارسال تصوير،تله متري، بازيافت و چتر نجات در برداشت.

فاضلي اظهار داشت: كاوشگرهاي فضايي حامل محموله اي هستند كه در زاويه نزديك به قائم و تا ارتفاع ماوراي جو - معادل 120 كيلومتر- پرتاب مي شوند و بلافاصله باز مي گردد به طوري كه زمان رفت و برگشت آن در مجموع كمتر از 20 دقيقه خواهد بود.
وي افزود: اين درحالي است كه ماهواره ها تا ارتفاع 250 كيلومتري و با سرعت مماسي 7300 تا 7600 كيلومتر بر ثانيه پرتاب مي شوند تا بتوانند در مدار زمين قرار بگيرند. كاوشگر 4 دردهه فجر سال گذشته رونمايي شد و در 24 اسفندماه 1389 همراه با عروسك ميمون پرتاب شد.

منبع:ایرنا
PC Flight Simulation Geek Since 1998