Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شبیه ساز: Prepar3D 5.3
13 سال پیش
تصویری از هواپیمای سانحه دیده:

UserPostedImage
با تشکر از خانم ن.علوی

وضوح بالاتر 
PC Flight Simulation Geek Since 1998
mehran617
  • mehran617
  • 59.66% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر نشان
13 سال پیش
گزارش خراسان  از سانحه هوايي در فرودگاه مشهد


ترکيدن لاستيک هواپيماي ايرباس در فرودگاه مشهد، سانحه هوايي ديگري را رقم زد و خسارت مالي زيادي به بار آورد.

به گزارش خراسان، اين حادثه ساعت ۲۳:۴۷ در باند دوم فرودگاه شهيد هاشمي نژاد مشهد هنگامي رخ داد که پرواز شماره ۶۱۳ شرکت هواپيمايي ماهان با ۲۴۰ مسافر و ۱۷ خدمه در فرودگاه به زمين نشست اما هنگام دور زدن روي باند، يکي از چرخ هاي هواپيما با موانع حاشيه باند که براي کنترل هواپيماهاي نظامي نصب شده است برخورد کرد. در پي اين حادثه لاستيک هواپيما ترکيد و دماغه آن بر اثر اصابت با زمين دچار خسارت فراواني شد. اين حادثه همچنين موجب آتش گرفتن خار و خاشاک حاشيه باند شد و مسافران اين پرواز دچار وحشت و اضطراب شدند. گزارش خراسان حاکي است: در اين سانحه هوايي ۹ نفر از مسافران که دچار استرس و صدمات جزئي شده بودند به صورت سرپايي توسط امدادگران اورژانس در درمانگاه فرودگاه مداوا و ۳ تن ديگر نيز به بيمارستان هاي امام رضا(ع) و شهيد کامياب منتقل شدند.

رئيس مرکز حوادث و فوريت هاي پزشکي مشهد در اين باره به خراسان گفت: حادثه هوايي ساعت ۲ دقيقه بامداد روز گذشته از طريق کارکنان فرودگاه به مرکز فوريت هاي پزشکي اعلام شد که بلافاصله ۴ دستگاه آمبولانس به محل اعزام و در کمتر از ۱۰ دقيقه «اتاق بحران» در دانشگاه علوم پزشکي تشکيل شد. دکتر رضا وفايي نژاد افزود: گرچه اين حادثه تلفات جاني نداشت اما در عين حال بيمارستان هاي مشهد به حالت آماده باش درآمدند تا در صورت بروز حادثه احتمالي همه امکانات براي امدادرساني مهيا باشد. وي تصريح کرد: در اين سانحه ۹ تن از مسافران که دچار صدمات جزئي شده بودند در درمانگاه فرودگاه مداوا و ۳ خانم که ۲ تن از آنان دچار مشکل قلبي بودند و ديگري از ناحيه پا مصدوم شده بود به مراکز درماني منتقل شدند. وي در پاسخ به اين سوال که شنيده شده دکتر رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام که در هواپيما حضور داشته نيز مصدوم شده است گفت: وي در سلامت کامل به سر مي برد و ممکن است مانند بقيه مسافران دچار استرس شده باشد اما مصدوم نشده است. طاهري مسئول روابط عمومي معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکي مشهد نيز گفت: ۳ مصدوم سانحه هوايي مشهد که به بيمارستان هاي امام رضا(ع) و امدادي مشهد اعزام شده بودند، ساعاتي بعد و پس از انجام مداوا از مراکز درماني ترخيص شدند و هيچ مصدومي در مراکز درماني مشهد بستري نيست. وي افزود: با آن که در اين حادثه فقط تعداد بسيار اندکي از مسافران دچار صدمات جسمي و روحي شدند اما نيروهاي امدادي با تمام امکانات در محل حضور يافتند و مراکز درماني نيز به حالت آماده باش درآمدند که خوشبختانه آسيب جدي به مسافران وارد نشد.

روابط عمومي سازمان آتش نشاني مشهد نيز به خراسان اعلام کرد: پس از گزارش حادثه از طريق شبکه بي سيم و درخواست نيروي کمکي از طريق آتش نشاني فرودگاه، گروه امداد و نجات و اطفاي حريق از ايستگاه ۹ به محل اعزام شدند و هم زمان نيز نيروهاي پشتيباني از ايستگاه ۲۰ به سمت فرودگاه شهيد هاشمي نژاد حرکت کردند اما به دليل اين که حريقي رخ نداده بود و مسافران نيز با کمک نيروهاي امداد از هواپيما پياده شده بودند نيروهاي آتش نشاني در نزديک ترين ايستگاه به فرودگاه مستقر شدند.

گزارش خراسان حاکي است: با آن که اين حادثه در انتهاي باند دوم فرودگاه رخ داده بود اما پروازها در باند اول فعال بود و همه پروازهاي فرودگاه با کمک نيروهاي امدادي و فرودگاه انجام مي شد اين در حالي بود که اطراف محل حادثه توسط نيروهاي عملياتي، خدماتي و انتظامي به طور کامل مراقبت مي شد و صبح روز گذشته نيز نيروهاي مهندسي لاشه هواپيما را با استفاده از چند دستگاه جرثقيل و جک بلند کردند و در حال تعمير هواپيما بودند تا انتهاي باند دوم نيز براي استفاده آماده شود.

مدير کل فرودگاه هاي خراسان رضوي هم در محل وقوع سانحه به خبرنگاران گفت: هواپيماي ايرباس متعلق به شرکت هواپيمايي ماهان که ساعت 22:30 از تهران به مقصد مشهد پرواز کرده بود در فرودگاه بر زمين نشست اما هنگامي که خلبان در انتهاي باند قصد دور زدن براي ورود به پارکينگ براي تخليه مسافران را داشت مشکلي براي چرخ هواپيما به وجود آمد که خلبان مجبور شد از آتش نشاني درخواست کمک کند. سعيد چلندري اضافه کرد: با توجه به دستورالعمل شرايط خاص بلافاصله موضوع به نيروهاي امدادي اطلاع داده شد و با اقدام سريع نيروهاي امدادي و خدمه پرواز مسافران تخليه شدند و اموال و بارهاي مسافران نيز در مدت حدود ۲ ساعت با حضور نماينده قضايي تحويل آنان شد. وي با بيان اين که در اين حادثه فقط يک زن هنگام پياده شدن دچار آسيب و به بيمارستان منتقل شد افزود: خوشبختانه براي ديگر مسافران مشکل خاصي پيش نيامد. وي درباره چگونگي وقوع حادثه نيز گفت: هواپيما هنگام دور زدن با موانعي که براي کنترل هواپيماهاي نظامي در حاشيه باند نصب شده است برخورد کرد چرا که خلبان اين موانع را نديده بود و همين موضوع موجب شد تا لاستيک دچار ترکيدگي شود و خساراتي به هواپيما وارد شود. چلندري تصريح کرد: اما علت اصلي وقوع حادثه در تخصص ما نيست و بايد کارشناسان هواپيمايي موضوع را بررسي کنند. مديرکل فرودگاه هاي خراسان رضوي اضافه کرد: بعد از اين حادثه، به هيچ عنوان مشکلي براي پروازهاي فرودگاه به وجود نيامد. وي در پاسخ به اين سوال که آيا براي دکتر محسن رضايي و دکتر عباسعلي کدخدايي ۲ مقام مسئول که در هواپيما حضور داشتند مشکلي به وجود آمده است يا خير گفت: هر دوي اين عزيزان سالم هستند و هيچ گونه آسيبي نديده اند حتي دکتر کدخدايي از نزديک حادثه را نظاره مي کرد و دکتر رضايي نيز بعد از مدت کوتاهي که در سالن ترمينال بود اين مکان را ترک کرد.
UserPostedImage
benmore
  • benmore
  • 52.4% (معمولی)
  • حرفه ای ارزشمند
13 سال پیش
سلام

خبرها واقعا ضد و نقیص هستش،عکسی‌ که تورج جان گذاشتن تا حدودی بیانگر ماجرا‌ هستش اما چندتا سوال برای من بوجود اومده که اگه دوستان اطلاعات دقیقتری دارن ممنون میشم جواب بدن.

لاستیک هواپیما تو هیچ شرایطی نمیترکه حتا اگه در مرض گرمای بسیار زیاد مثل هزار درجه قرار بگیره یا به جسم تیز برخورد کنه که اگه این شرایط براش پیش بیاد بطور خودکار فلت می‌شه همون پنچری خودمونه،بهرحال بگذریم اگه حالا ترکیده باشه پس چرا دماغه خورده زمین؟چرا بقول این خبری که دوستمون آقای مهران زحمتشو کشیدن چرا خار و خاشاک آتیش گرفته؟

مگه همین موانع که مربوط به هواپیمای نظامی می‌شه وسط باند یا taxiway هستش؟

توی یکی‌ از همین خبرا یه مصاحبه‌ای با یکی‌ از مسئولین ماهان انجام داده بودن که ایشون گفته بود این حادثه با مهارت و دقت خلبان بخیر گذشت و این خلبان بود که با مهارتش توانست هواپیما رو کنترل کنه و در خبری دیگه ذکر شده بود که لاستیک عوض شده و هواپیما برگشته به ناوگان برای پرواز و تو این خبر میبینیم که دماغه به زمین خورده و ذکر شده خسارت مالی زیادی برای هواپیما و ایرلاین بوجود اومده.

طیه سالهای گذشته فرودگاه هاشمی‌ نژاد مشهد آبستن حوادث بوده،هست و اگه اینطوری پیش بره در آینده خواهد بود،نسبت به فرودگاه‌های دیگر کشور فرودگاه کوچکی نیست،یک فرودگاه چند منظوره با ترافیک نسبتا بالا،بنظر من مسئولین بیشتر باید به این فرودگاه از هر نظر رسیدگی کنن.

همین اتفاق آخر،اگه سیستم روشنایی باند و taxiway درست بود خلبان باید موانع حاشیه باند رو میدید که موقهٔ دور زدن این اتفاق نمی‌افتد.










UserPostedImage 
Cpt.mohammadifar
13 سال پیش
دقیقاً تمام صحبتها رو توی خبر 6 دیدم و شنیدم!
فیلمی که توی روز از هواپیما نشون دادن آخرش بود![amazed]
هواپیما نمیتونسته هنگام taxi این اتفاق براش بیوفته! چون نزدیک 50-60 متر فقط جای کشیده شدن هواپیما روی زمین و پشت سرش بود!
ارابه فرود و دریچه هاش کاملاً بی مصرف شده بودند (دریچه ای دیگه باقی نمونده بود!)
لاستیکش هم ترکیده بود و هم از جا در اومده بود!
اهرم یا همون ارابه فرود هم فقط 75% درست بود، حدود کمتر از 1/4 اون پخ پخ شده بود!
اونوقت چطوری این هواپیما 2 ساعته (به گفته مسئولین،به همت همکاران ودانشمندان🤣 ) درست شده و طبق ساعت پرواز کرده؟
کجای دنیا،یه همچین اتفاقی برای یه هواپیما میوفته ، میذارن دوباره بپره؟
اگه پریده که خیلی بی مسئولیتن! اگه نپریده پس چرا اینهمه اراجیف؟

اینها هم که نظرات کارشناسیشون به درد ننجونشون میخوره... لاستیک ترکیده،لاستیک فلان شده! من که در عجبم!
حتماً چشم من مشکل داشته![blackhee]

از همه باحالتر اینکه اون بابایی که توی پرواز بوده جدیداً کارشناس سوانح هوایی شده! اومده وقایع اتفاقیه یا سفرنامه ی م.ر داده ![funcrazy]
تنها تو را می پرستم و از تو یاری می جویم . . . الهی به امید تو
mehran617
  • mehran617
  • 59.66% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر نشان
13 سال پیش
کلی حرف دارم که بزنم ولی با توجه به تجربه قبلیم درباره بوئینگ727 ایران ایر بهتره حرفی نزنم !
راستی یک کارشناس جدید هم تازه کشف شدند نظراتی دارند که سرم داره منفجر می شه [dangerpc]
نخونید از دستتون رفته !


روايت محسن رضايي از سانحه هوايي ايرباس در مشهد

محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام لحظه به لحظه حادثه پرواز 613 را روايت کرد. به گزارش فارس متن يادداشت محسن رضايي در اين باره، به شرح ذيل است:براي عزيمت از تهران به مشهد مقدس، خودمان را به پرواز 613 ماهان رسانديم.

موقع بلند شدن احساس کردم چرخ هاي هواپيما با زمين اصطکاک زيادي پيدا کرد و صداي برخورد چرخ‌ها روي باند کمي توجه‌ام را جلب کرد. در طول مسير پرواز خوبي داشتيم خلبان توضيحاتي در حين پرواز داد در ارتفاع 33 هزار پايي پرواز کرديم نرسيده به مشهد لحظاتي خوابم برد قبل از فرود بيدار شده بودم.

هنگامي که هواپيما روي باند قرار گرفت احساس کردم ترمزهاي هواپيما سفت‌تر از پروازهاي ديگر گرفته شده بود گويي خلبان مي‌خواست به جاي رفتن به انتهاي باند از وسط‌هاي باند بپيچد. احساس کردم خلبان مي‌خواهد از همان فاصله‌اي که احتمالا رمپ خروج از باند است خارج شود، ناگهان صداي بسيار شديدي از نوع برخورد هواپيما با يک مانع سخت را شنيدم و در کمتر از يک دقيقه هواپيما متوقف شد. صلواتي فرستادم.

پس از لحظاتي که سکوت بر مسافران و کادر پرواز و خدمه حاکم بود سروصداهايي در هواپيما بلند شد. بالاخره افرادي از خدمه هواپيما از مسافران خواستند از جاي خود بلند نشوند پس از چند دقيقه خلبان به مسافران توضيح داد که مسئله خاصي نبوده است. منتظر باز شدن درهاي هواپيما بوديم که ناگهان اعلام شد درها قابل باز شدن نيستند و بايد از درهاي اضطراري بيرون برويم يک مرتبه سرو صدا فضاي هواپيما را پر کرد. صداي گريه زن ها و بچه‌ها بلند شد مسافران متوجه شده بودند که حادثه‌اي اتفاق افتاده است ولي نمي‌دانستند حادثه چيست؟

آنها متوجه شدند که موضوع به آن سادگي که خلبان گفته بود نيست.بعد از اين از سرسره‌هاي اضطراري به پايين هدايت شديم و متوجه شديم که قضيه چه بوده است چرخ جلوي هواپيما کنده و پرت شده بود هواپيما از باند خارج شده و آتش گرفته بود باند و زمين اطراف آن خيس بود. از آب هاي کف باند و اطراف آن مشخص بود که آتش نشاني به موقع عمل کرده است.

گويا خانم يکي از پاسداران گارد پرواز که در همان نزديکي خانه دارد از پشت پنجره ديده بود که هواپيما آتش گرفته است و تلفني شوهرش را مطلع کرده بود. من از در اضطراري سمت چپ هواپيما بيرون پريدم مقدار کمي هم دستم زخم شد و روي خارو خاشاک خارج از باند پياده شدم‌. از منطقه بيرون باند روي باند آمدم. حدود 11 نفر جراحت کمي برداشته بودند که بيشتر آن ها در همان فرودگاه مداوا شدند.هواپيما حامل بيش از 200 مسافر بود و از يک فاجعه‌ جلوگيري شده بود. احتمال عجله خلبان در خروج از باند يا اشکال فني در باند فرودگاه مشهد وجود دارد.


به حادثه کار ندارم ولی یک جمله خیلی برای من جالب بود که گفتند "خودمان را به پرواز 613 ماهان رسانديم".
UserPostedImage