نويسنده: شهرام يزدان پناه
ساخت هواپيماي مسافربري به دليل حساسيت و ترس ذاتي انسان از پرواز يكي از چالش هاي بزرگ دنياست كه معدود شركت هايي در آن دوام آورده اند.
با اطمينان مي توان گفت ساخت يك هواپيماي مسافربري نيازمند فناوري ها و دانش توسعه يافته و تفكر نظام يافته اي براي انجام يكي از بزرگ ترين كارهاي تيمي سياره زمين است. حتي ساخت فضاپيما توسط يك كشور نمي تواند دليلي بر توانايي آن كشور در ساخت هواپيماي مسافربري باشد.
اما حالا و پس از سال ها تحمل مشقت هاي فراوان از طرف ايراني ها به دليل تحريم هاي اعمال شده، چند دانشگاه و مركز بزرگ تحقيقاتي كشور تصميم گرفته اند در قالب يك طرح كلان، طراحي و ساخت نخستين هواپيماي مسافربري ايراني با موتور جت را در دستور كار قرار دهند. اوايل سال 1391 خبرهاي جسته و گريخته اي از دانشگاه صنعتي اميركبير به گوش مي رسيد كه حكايت از آغاز يك كار بزرگ داشت.
اندك اندك و در طول سال خبرهاي تكميلي منتشر شد تا اين كه در نهايت دكتر عليرضا رهايي، رئيس دانشگاه صنعتي اميركبير در افتتاحيه كنفرانس هوا فضا از آغاز اين طرح پرده برداشت. هر دانشگاهي قرار شده در يكي از قسمت هاي هواپيما و به شكلي تخصصي وارد ميدان شود تا نتيجه اين كار بزرگ تيمي هواپيمايي با دو موتور توربوفن ايراني و بدنه اي ايراني شود. قرار است تمام سيستم هاي ناوبري و اويونيك نيز در ايران طراحي و ساخته شود.
اما اين همه ايراني بودن اين هواپيما كمي كارشناسان را نگران كرده است. متخصصان اين حرفه معتقدند اولين خطا در ادوات و تجهيزات به كار رفته در يك هواپيماي مسافربري، آخرين خطاي آنها خواهد بود؛ آخرين اشتباهي كه مي تواند به يك فاجعه بزرگ ملي تبديل شود. در مورد اين خبر هنوز يكي دو سالي زمان داريم تا با توجه به انتشار قطره چكاني اخبار مربوط به آن كم كم متوجه شويم اين طرح بزرگ ملي قرار است برچه زيرساختي ، استوار شود.
روزنامه جام جم به تاريخ 17/1/92
PC Flight Simulation Geek Since 1998