مديرعامل سابق ايرتور با بيان اينکه رشد متوسط 65 درصدي نرخ بليت هواپيما تنها جبران مابه التفاوت نرخ دلار و سوخت بود، گفت: اين افزايش قيمت نه تنها هزينه ايرلاين ها را پوشش نداد، بلکه در کل زيان شرکت ها افزايش يافت. سيد مهدي صادقي در تحليل افزايش متوسط 65 درصدي نرخ بليت هواپيما اظهار داشت: اين افزايش نرخ فقط ظاهر موضوع را عوض کرد و نه تنها تاثيري بر افزايش درآمد ايرلاين ها نداشت بلکه به دليل رشد 250 درصدي نرخ سوخت هواپيما همزمان با اين مورد، مشکلات ايرلاين ها بيشتر هم شد.
عضو هيات مديره انجمن شرکت هاي هواپيمايي افزود: نرخ سوخت ايرلاين ها تا پيش از اين 200 تومان بود که هم اکنون به هر ليتر 700 تومان افزايش يافته است يعني اگر به ازاي هر مسافر متوسط 40 ليتر سوخت در يک ساعت پرواز مصرف شود اين مابه التفاوت براي هر ساعت صندلي پرواز و به ازاي هر مسافر 20 هزار تومان است. صادقي با بيان اينکه همچنين مابه التفاوت نرخ ارز 1226 توماني و 3 هزار توماني نيز در شرايط فعلي بايد مدنظر قرار گيرد، تصريح کرد: دولت از اين به بعد ارز مرجع به اير لاين ها اختصاص نمي دهد ضمن آنکه ارز اتاق مبادلات ارزي مشکلي از ايرلاين ها برطرف نمي کند زيرا مصرف ارز شرکت ها روزانه بوده و دريافت ارز بدين صورت در اتاق مبادلات مشکل است.
وي با بيان اينکه 70 درصد هزينه هاي يک ايرلاين ارزي است، يادآور شد: مابه التفاوت ارز 1226 توماني با ارز 3 هزار توماني براي هر مسافر در يک ساعت صندلي پرواز 60 هزار تومان است؛ با احتساب 20 هزار تومان مابه التفاوت نرخ سوخت و 60 هزار تومان مابه تفاوت نرخ ارز در حال حاضر يک ساعت صندلي پرواز براي ايرلاين ها 80 هزار تومان بيشتر از زماني که سوخت 200 تومان و ارز 1226 تومان بود، هزينه دارد و اين در حالي است که نرخ بليت تنها 65 درصد افزايش يافته است. صادقي تصريح کرد: هزينه ناوبري که دولت از ايرلاين ها دريافت مي کند هم در سال جاري بيش از صد درصد افزايش يافت، بنابراين اين افزايش هزينه ايرلاين ها را بيشتر کرده است.
عضو هيات مديره انجمن شرکت هاي هواپيمايي تصريح کرد: البته در اين ميان افزايش دستمزد پرسنل، رشد نرخ هزينه هاي عمومي نظير آب و برق، رشد هزينه تهيه کيترينگ و افزايش قيمت ديگر خدمات فرودگاهي نيز به ايرلاين ها فشار مي آورد. عضو هيات مديره انجمن شرکت هاي هواپيمايي تصريح کرد: با بيان همه موارد گفته شده و يک حساب سرانگشتي، مي توان به اين نتيجه رسيد که
رشد 65 درصدي نرخ بليت هواپيما به جيب ايرلاين ها نمي رود، بلکه حتي توقع انتظاري هم براي مردم ايجاد کرده است در حالي که اين افزايش قيمت تنها جبران افزايش نرخ سوخت و مابه التفاوت نرخ دلار است. مدير عامل سابق ايران اير تور ادامه داد: اگر دولت درصدي را براي افزايش قيمت بليت محاسبه مي کرد و نرخ ها را افزايش مي داد اما به ايرلاين ها ارز مرجع 1226 توماني همراه با سوخت 200 توماني ارائه مي داد، شايد اين افزايش 65 درصدي کمکي بود براي پا گرفتن صنعت حمل و نقل هوايي.
اين کارشناس حمل و نقل هوايي افزود: لازم بود دولت در کنار ثابت نگه داشتن نرخ سوخت براي ايرلاين ها و ارائه ارز مرجع به آنها يا در نظر گرفتن مابه التفاوت نرخ ارز، درصدي نيز براي توسعه، آموزش و افزايش کيفيت خدمات و ايمني ايرلاين ها در نرخ جديد بليت، اختصاص مي داد. عضو هيات مديره انجمن شرکت هاي هواپيمايي اضافه کرد: دولت مي خواست با اين افزايش نرخ بليت تنها توازني براي ايرلاين ها در قبال افزايش نرخ سوخت و افزايش نرخ ارز برقرار کند. مدير عامل سابق ايران اير تور تصريح کرد: اين افزايش 70 درصدي نرخ بليت پروازهاي داخلي همچنين موجب شد مسافران حمل و نقل هوايي تا حدي کاهش يابد زيرا برخي مسافران جزو کثير السفرها نبودند و تنها براي سفرهاي تفريحي و گردشگري از اين مدل حمل و نقلي استفاده مي کردند که با اين افزايش قيمت به سوي ديگر شقوق حمل و نقل سوق يافته اند.
عضو هيات مديره انجمن شرکت هاي هواپيمايي گفت: در واقع هم اکنون شرايطي پيش آمده است که ايرلاين ها در کنار کاهش درآمد، با کاهش مسافر هم مواجه شده اند؛ يعني اگر ظرفيت تکميل صندلي ايرلاين ها تا پيش از اين 80 درصد بوده است، از اين پس به دليل کاهش قدرت خريد مردم سير نزولي خواهد داشت. اين کارشناس حمل و نقل هوايي با بيان اينکه حمل و نقل هوايي در تمام دنيا به عنوان حمل و نقل گران اما ايمن مطرح است، اضافه کرد: البته در اين صنعت مسافر واقعي به دنبال نرخ خدمات و کيفيت مطلوب است و هزينه سنگين آن را مي پردازد.
روزنامه وطن امروز، به تاريخ 20/8/91
PC Flight Simulation Geek Since 1998