amin15
  • amin15
  • 52.32% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر سوار شروع کننده موضوع
11 سال پیش
تین نیوز | شرکت های هواپیمایی برای ادامه سوخت گیری و تمدید قرارداد خود با شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران باید ضمانت نامه معتبر بانکی ارائه دهند.

اختلاف نظر میان شرکت های هواپیمایی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ریشه در گذشته دارد، زمانی که افزایش قیمت هر لیتر سوخت هواپیما به 200 تومان و پرداخت یا عدم پرداخت مابه التفاوت قیمت 100 تومانی تا 200 تومانی سوخت در یک بازه زمانی در سال گذشته مطرح شد، زمزمه های عدم اتفاق نظر در پرداخت این هزینه آغاز شد.
پس از آن با رسیدن قیمت سوخت به 400 تومان، این اختلاف نظرها به رسانه ها کشیده شد چرا که شرکت های هواپیمایی همچنان اصرار به پرداخت قیمت 200 تومانی داشتند. این رویه ادامه داشت و هزینه بیشتر سوخت های مصرف شده به بدهی انباشته ایرلاین ها افزوده می شد، تا اینکه با مصوبه دولت قیمت هر لیتر سوخت هواپیما به 700 تومان افزایش یافت. ابلاغ این مصوبه نقطه اوج اختلاف نظرها بود و شرکت های هواپیمایی که به تازگی شیرینی افزایش قابل توجه قیمت بلیت های هواپیما را چشیده بودند حاضر به پرداخت هزینه سوخت 700 تومانی نشدند.
اختلاف نظرها به جایی رسید که برخی مدیران شرکت های هواپیمایی از غیرقانونی بودن این میزان افزایش نرخ سوخت سخن به میان می آوردند و عدم تمکین خود را قانونی می دانستند. در این خصوص از مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اصل مطلب را جویا شدیم. علیرضا ضیغمی در این باره گفت: قیمت 700 تومانی سوخت برای پروازهای داخلی در نظر گرفته شده در راستای مصوبات قانونی بوده است.
وی افزود: طبق مصوبه ای که در هفته پایانی آبان ماه به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ابلاغ شد، نرخ جدید سوخت هواپیما برای پروازهای داخلی 700 تومان و برای پروازهای خارجی به نرخ بین المللی تعیین شده است.
به گفته این معاون وزیر نفت، این افزایش قیمتی که در هزینه سوخت هواپیماها اجرایی شده است، کاملا بر اساس همین مصوبه قانونی بوده و طرح غیرقانونی بودن آن موضوعیت ندارد.
قرار بود با ابلاغ این مصوبه از ابتدای آذرماه، هزینه 700 تومانی بابت هر لیتر سوخت هواپیما (در پروازهای داخلی) از سوی شرکت های هواپیمایی پرداخت شود و با تمهیدات اندیشیده شده شاهد افزایش بدهی های انباشته ایرلاین ها نباشیم.
اما این امر محقق نشد و تا هفته دوم دی ماه که در سوختگیری برخی خطوط پروازی شرکت های هواپیمایی داخلی اختلال ایجاد شد، توافقی بین طرفین حاصل نشد. پس از این اختلال، مسافران بسیاری که به دلیل تأخیر و لغو برخی پروازها متضرر شده بودند، خواهان استیفای حقوق خود شده و رسانه ای شدن این مشکلات، بار دیگر مدیران ارشد دو وزارتخانه نفت و راه و شهرسازی را گردهم آورد.
حاصل این نشست از نگاه رئیس سازمان هواپیمایی کشور، توافق نسبی بین شرکت های هواپیمایی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران بود.
حمیدرضا پهلوانی از رفع مشکلات سوخت رسانی و ادامه سوخت گیری هواپیماهای فعال در پروازهای داخلی خبر داد و گفت: در پی توافقات صورت گرفته بین دو طرف‌، در حال حاضر مشكل تحویل سوخت پروازها حل شده و پرواز‌های شركت های هواپیمایی طبق برنامه‌ انجام می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: سازمان هواپیمایی كشوری طی ماههای گذشته به تشكیل جلسات مستمر با مسئولان شركت های هواپیمایی و شركت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی به منظور رفع مشكل چگونگی تحویل سوخت و پرداخت بدهی اقدام كرده است.
وی افزود: اخیرا (19 دی ماه) در جلسه ای كه با شركت های هواپیمایی و مسئولان شركت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی برگزار شد، نحوه وصول مطالبات ناشی از فروش سوخت به شركت های هواپیمایی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت كه در پی توافقات به عمل آمده مقرر شد از 19 دی ماه جاری فروش سوخت بر مبنای هزینه 7000ریال برای پروازهای داخلی محاسبه و هر ده روز یكبار تسویه شود.
به گفته رییس سازمان هواپیمایی كشوری از این پس مطالبات گذشته شركت های هواپیمایی براساس جدول پیشنهادی شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی پس از اخذ مجوز وزیر نفت تقسیط خواهد شد.
خلبان پهلوانی یادآور شد: همچنین براساس توافقات به عمل آمده تمامی شركت های هواپیمایی برای دریافت سوخت مورد نیاز موظف به انعقاد قرارداد و ارائه ضمانت نامه معتبر بانكی و سفته ظرف مدت یك هفته آینده هستند.
سخنگوی وزارت نفت نیز از قول های مساعد شرکت های هواپیمایی برای پرداخت به موقع هزینه سوخت های مصرفی خبر داد و گفت: مجموعه وزارت نفت و شرکت های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی یک خانواده اقتصادی هستیم و انتظار داریم برای ساماندهی این نظام مالی کشور، ایرلاین ها خودشان را جزو این چرخه اقتصادی بدانند و برنامه هایشان را با این چرخه اقتصادی گره بزنند.
علیرضا نیکزاد رهبر، ادامه دار نشدن مشکلات تأمین سوخت هواپیماها و چرخش مالی مناسب نظام تولید و عرضه سوخت هواپیما را در گرو متعهد بودن شرکت های هواپیمایی به تعهدات خود دانست.
به گفته این مقام مسئول، وزارت نفت پیشنهاد پرداخت اعتباری 15 روزه هزینه سوخت را از ابتدای سال جاری به شرکت های هواپیمایی داده بود اما در عمل این پیشنهاد اجرایی نشد، اما به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم اکنون شرکت های هواپیمایی متعهد به خرید اعتباری 10 روزه سوخت شده اند. از اینرو با تسویه حساب اقساطی مطالبات
انباشته مجموعه وزارت نفت از سوخت های به مصرف رسیده در خطوط پروازی و پرداخت نقدی هزینه سوخت هایی که از این پس خریداری می شوند، پرونده اختلاف نظرها و بدهی سوختی ایرلاین ها بسته می شود.

منبع 
*هیچگاه به قدرت واقعی خود پی نخواهید برد مگر اینکه قوی بودن ٬ تنها گزینه باقی مانده برای شما باشد*