Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
10 سال پیش
UserPostedImage


پژوهشگران پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی موفق به طراحی نرم‌افزار «تحلیل و طراحی گرمایش آیرودینامیکی با قابلیت تعیین دما و شار حرارتی سرد روی سطح جسم و محاسبه مقدار ماده فناشونده مورد نیاز برای طراحی حرارتی اجسام سه بعدی در سرعت‌های ماورای‌ صوت (از جمله فضاپیماها و کپسول‌های بازگشتی در فاز ورود به جو)» شده‌اند.

این نرم‌افزار به همت گروه گرمایش و آیرودینامیک پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی در مدت یکسال تهیه و به صورت بسته‌ای گرافیکی با کاربری آسان ارائه شده است. این نرم‌افزار شامل دو حلگر جریان (Flow Solver) و ماده فداشونده (Ablative Material Solver) می‌شود. الگوریتم طراحی این نرم‌افزار بدین صورت است که ابتدا توسط حلگر جریان، شار حرارتی سرد روی سطح جسم محاسبه شده و نتایج به عنوان ورودی به حلگر ماده فناشونده منتقل می‌شود و سپس توسط حلگر ماده فداشونده، دمای سطح جسم، نرخ سوزش و سایر پارامترهای لازم برای طراحی سپر حرارتی قابل محاسبه می‌گردد. استفاده از معادلات لایه مرزی و الگوریتم‌های سریع حل معادلات جریان باعث شده که این نرم‌افزار در کاهش هزینه و زمان لازم برای طراحی گرمایشی اجسام با سرعت‌های ماورای‌ صوت نقش بسزایی داشته باشد. این نرم‌افزار قابلیت محاسبه شار حرارتی سرد به دو روش تقریبی و حل معادلات لایه مرزی در حالت جریان آرام و آشفته برای هر دو حالت گاز کامل و گاز با واکنش‌های تعادلی را دارد.

از آنجا که در طراحی حرارتی اجسام فضایی باید هندسه‌های گوناگون در رژیم‌های پروازی مختلف (ارتفاع، فشار، سرعت و ...) بررسی شوند و استفاده از نرم‌افزار‌های تجاری موجود در این طراحی بسیار زمان‌بر است که موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود؛ به همین منظور توسعه نرم‌افزاری که در کمترین زمان ممکن بتواند شار حرارتی و ماده فناشونده مورد نیاز برای طراحی حرارتی اجسام سه بعدی در سرعت‌های بالا را در شرایط و رژیم‌های پروازی مختلف محاسبه نماید بیش از هر چیز در پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی مورد نیاز بوده است. این نرم‌افزار در راستای اهداف پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی و با همت بالای پژوهشگران تولید شده که علاوه بر مرتفع نمودن نیاز‌های این پژوهشکده، توانایی ارائه خدمات به تمامی ارگان‌های مرتبط با موضوع گرمایش آیرودینامیکی را دارد.

پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی
PC Flight Simulation Geek Since 1998
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
10 سال پیش

سلام خدمت دوستان @};-

اگر در مورد خروجیهای این نرم افزار که مثلا با سرعت بالا جواب میده بخوان اکتفا بکنن اون هم در مورد طرحای مقدماتی 3d احتمال خطا بسیار بالا هست ، اگر در برنامه ای مثل کدیا یک طرح با اصول پایه مبتنی بر علوم مربوطه طراحی نشه و اینکه خیلی ساده هم باشه باز هم با موارد خطا روبرو میشیم . چون مثلا در مورد موارد آئروداینامیکی مقدمهای زیادی حتی برای یک طرح ساده نیازه ، چه برسه به طرحهای پیچیده .

ساخت این نرم افزار قطعا از دیتا بیسها و الگوریتمهای خود اونها باید باشه و اگر قراره فقط یک خروجی داشته باشه اونم بدون در نظر گرفتن مقدمه و شالوده یه طرح بنیادی ، چقدر میتونه مفید باشه و البته با دقت ؟؟:-k



نقل قول:

استفاده از نرم‌افزار‌های تجاری موجود در این طراحی بسیار زمان‌بر است که موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود؛



والا با شناخت جزئی که از این دسته نرم افزارها دارم میدونم که خیلی هم با صرفه هستن و خروجیهاشون معادل تجربه چندین ساله اونهاست... حالا 😕